اخبار جهاد کشاورزی استان مازندران

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
  • بازدید : ۱۰۴۶
تولید و رهاسازی بیش از 1467790 عدد سوسک گریپت (کفشدوزک) در باغات مرکبات و چای شهرستان تنکابن
به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی مازندران، بیش از 1467790 عدد سوسک گریپت (کفشدوزک) در شش ماهه اول امسال در باغات مرکبات و چای شهرستان تنکابن تولید و رهاسازی گردید.
نریمان اوجانی معاون سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تنکابن طی گفتگویی با اشاره به مطلب فوق به تشریح فعالیتهای این مدیریت در بخش حفظ نباتات پرداخت و اظهار داشت : بمنظور مبارزه بیولوژیک با آفات و بیماریها با هدف کاهش سموم و تولید محصول سالم تعداد 540930 عدد زنبور تریکوگراما در سطح 7/2009 هکتار از مزارع شالیزاری و تعداد 1467790 عدد سوسک گریپت (کفشدوزک) تولید و در باغات مرکبات و چای شهرستان تنکابن توزیع گردید. او در ادامه صدور گواهی بهداشتی برای صادرات 50485 گلدان گل و گیاهان زینتی و 40 تن چای برای صادرات به کشورهای آسیای میانه، عراق و افغانستان را از فعالیتهای مهم شش ماهه اول امسال این مدیریت برشمرد. اوجانی ردیابی مگس میوه در سطح 5019 هکتار با نصب 141 عدد تله، توزیع 5 تن بذر شبدر برسیم و کشت در سطح 150 هکتار برای تولید علوفه، توزیع 142 تن کود شیمایی یارانه ای، مبارزه بر علیه ملخ در سطح 1033 هکتار و خرید و توزیع رایگان 6/20 تن کود آلی بیولوژیک را به منظور کاهش استفاده از کود شیمیایی از دیگر فعالیتهای نیمه اول امسال این مدیریت در بخش حفظ نباتات عنوان داشت.
"برگزاری کلاس آموزشی ترویجی بیمه محصولات کشاورزی در شهرستان جویبار"
به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی مازندران، در راستای ارتقاء آگاهی کشاورزان و بهره برداران یک دوره کلاس آموزشی ترویجی بیمه محصولات کشاورزی در شهرستان جویبار برگزار گردید.
سلیمان حاتم نژاد سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان جویبار طی گفتگویی با اعلام مطلب فوق افزود : این مدیریت با رویکرد ترویج و اهمیت بیمه محصولات کشاورزی و جهت اطلاع رسانی به بهره برداران بخش کشاورزی اقدام به تشکیل ستاد بیمه کشاورزی در این شهرستان نموده است. او با اشاره به اینکه ستاد بیمه کشاورزی این مدیریت بر اساس دستورالعمل های ابلاغی سازمان متبوع و صندوق بیمه محصولات کشاورزی امور مربوطه را برنامه ریزی و اجرایی می نماید، یکی از اقدامات اجرایی این مدیریت را برگزاری کلاسهای آموزشی ترویجی با نگرش هدایت و تشویق بهره برداران جهت بیمه محصولات استحصالی آنان در جهت کاهش ضرر و زیان و یا هرگونه خطرات احتمالی عنوان داشت. او افزود : در این راستا کلاس آموزشی ترویجی بیمه محصولات کشاورزی در تاریخهای دوم و سوم آبان ماه امسال با شرکت جمعی از مسئولین و کارشناسان مدیریت و مراکز جهاد کشاورزی شهرستان جویبار، کارشناسان بانک کشاورزی و شرکتهای مشاوره ای خدمات فنی و مهندسی بخش کشاورزی، کشاورزان و بهره برداران و ... در مرکز جهاد کشاورزی شهید موسوی نژاد شهرستان جویبار برگزار گردید.
"توزیع بیش از 466 تن انواع کودهای شیمیایی به کشاورزان کلزاکار شهرستان بهشهر"
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بهشهر از توزیع بیش از 466 تن انواع کودهای شیمیایی به کشاورزان این شهرستان خبر داد.
به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی مازندران، غلامرضا قنبری طی گفتگویی با اعلام مطلب فوق افزود : تاکنون بیش از 1370 نفر از کشاورزان کلزا کار این منطقه در سطح 3850 هکتار برای دریافت بذر کلزا و نهادهای مربوطه به مراکز خدمات جهاد کشاورزی این شهرستان معرفی گردیدند. او افزود : تاکنون 3500 هکتار از اراضی زراعی این شهرستان به زیر کشت دانه روغنی کلزا رفته و 2800 هکتار نیز سطح سبز این محصول می‌باشد. قنبری تصریح نمود : از مجموع این اراضی، 40 درصد در اراضی شالیزاری و مابقی در اراضی خشکه زاری می‌باشد. همچنین این اراضی در مرحله کاشت، جوانه زنی و سبز 4 - 3 برگی می‌باشند. او در پایان گفت : تاکنون در این راستا مقدار 273 تن کود اوره، 159 تن کود فسفات و 34 تن پتاس از سوی این مدیریت بین کشاورزان کلزا کار این شهرستان توزیع گردیده است.
"بیش از 234 میلیون ریال خسارت طوفان اخیر به بخش کشاورزی شهرستان جویبار"
به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی مازندران، بر اثر طوفان اخیر در استان، بیش از 234 میلیون ریال به بخش کشاورزی شهرستان جویبار خسارت وارد گردید.
سلیمان حاتم نژاد سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان جویبار طی گفتگویی با اشاره به مطلب فوق افزود : بر اثر طوفان اخیر بیش از 234 میلیون ریال خسارت به بخشهای مختلف کشاورزی از جمله، گلخانه گل و گیاه، انبار واحد دامداری، کشت دوباره نشاء برنج (در اثر ریزش برنج) و آبگرفتگی مزارع، باغات مرکبات و ... وارد گردید. او روستای لاریم این شهرستان را از مناطقی اعلام داشت که بیشترین خسارت را متحمل شد، همچنین بخش کشاورزی روستاهای بالا زرینکلا و انبار سر از دیگر روستاهای این شهرستان بودند که در طوفان اخیر دچار خسارت گردیدند. "کشت کلزا در سطح 1361 هکتار از اراضی زراعی شهرستان ساری"
به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی مازندران، تاکنون 1361 هکتار از اراضی زراعی شهرستان ساری به کشت کلزا اختصاص یافته است.
طهمورث قاسم نژاد مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساری طی گفتگویی با اشاره به اقدامات ترویجی و حمایتی بعمل آمده از سوی این مدیریت جهت کشت کلزا در این شهرستان اظهار داشت : تاکنون در سطح 1361 هکتار از اراضی زراعی شهرستان ساری از سوی تعداد 895 نفر از کشاورزان کلزاکار به این محصول اختصاص یافته است. او بر پایی 18 کلاس آموزشی با شرکت 590 نفر از کلزا کاران این شهرستان، توزیع 13 تن بذر اصلاح شده و 300 تن کود شیمیایی را از اقدامات و تمهیدات این مدیریت در راستای کشت دانه روغنی کلزا در این شهرستان بر شمرد.
"برگزاری 119 دوره آموزشی و ترویجی در بخشهای مختلف کشاورزی در شهرستان تنکابن"
به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی مازندران، در شش ماهه اول سالجاری تعداد 119 دوره کلاسهای آموزشی و ترویجی بخشهای مختلف کشاورزی در شهرستان تنکابن برگزار گردید.
نریمان اوجانی معاون سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تنکابن طی گفتگویی با اشاره به مطلب فوق اظهار داشت : در شش ماهه اول امسال تعداد 119 دوره کلاسهای آموزشی و ترویجی در بخشهای زراعت، باغبانی، دام و طیور، جنگل و مرتع، قارچ خوراکی و دامپزشکی برای بهره برداران بخش کشاورزی ا ین شهرستان برگزار گردید. او اجرای طرح اردوی هجرت 3 با بکارگیری 60 نفر از نیروهای بسیجی به مدت یکماه، توزیع اطلاعیه های ترویجی به تعداد 320 برگ، افتتاح و بهره برداری از 6 پروژه زیربنایی تولیدی و تجلیل از 20 نفر از تولیدکنندگان نمونه در هفته جهاد کشاورزی را از اهم اقدامات ترویجی این مدیریت در زمان مذکور برشمرد. او در ادامه احداث 5 سر دهنه زراعی در روستاهای مازوبن علیا، طالش محله، شیرج محله کوچک خرم آباد، مرزک و دو مورد دیوار حائل حفاظتی و کانال زردکند و سلیمان آباد با بیش از دو میلیارد و 340 میلیون ریال اعتبار، انتقال آب زراعی با لوله فاز 3 و 4 گلستان محله و هلوکله دو هزار بمیزان 8/5 کیلومتر با بیش از یک میلیارد و 540 میلیون ریال اعتبار و شن ریزی بین مزارع (تشکون ـ توساکله) به طول 400 متر با بیش از 210 میلیون ریال اعتبار را از اقدامات این مدیریت در شش ماهه اول سالجاری در بخش آب و خاک و امور زیربنایی عنوان داشت. او در پایان جذب تسهیلات از محل اعتبارات توسعه بخش کشاورزی این شهرستان به مبلغ 23 میلیارد و 675 میلیون ریال به 177 نفر متقاضی در فعالیتهای گلخانه ای، اصلاح باغات، مکانیزاسیون، شیلات، دامپزشکی، دام و طیور و صنایع کشاورزی را از دیگر اقدامات دیگر این مدیریت در زمان یاد شده فوق عنوان داشت.
"برگزاری کلاس آموزشی عوامل خطر و پیشگیری از سرطان در شهرستان آمل"
به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی مازندران، از سوی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان آمل و با همکاری شبکه بهداشت و درمان این شهرستان یکدوره کلاس آموزشی عوامل خطر و پیشگیری از سرطان با شرکت کارکنان مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان آمل در محل نمازخانه این مدیریت برگزار گردید. در این دوره آموزشی سرکار خانم دکتر مومنی از شبکه بهداشت و درمان شهرستان آمل به تشریح انواع سرطان های شایع در کشور، عوامل خطر و راههای پیشگیری از سرطان پرداخت. او خودداری از مصرف دخانیات و الکل، برنامه غذایی مناسب شامل، مصرف میوه و سبزی به میزان کافی و استفاده کم از غذاهای چرب و خودداری از مصرف مواد غذایی دارای نگهدارنده نظیر، سوسیس، کالباس و مواد غذایی نمک سود شده و دود اندود، ورزش منظم، اجتناب از عوامل شغل خطر زا، جلوگیری از مواجه طولانی با نور خورشید و رعایت بهداشت جنسی و پیشگیری از بیماریهای مقاربتی و ... را از عوامل بسیار مهم در پیشگیری از سرطان برشمرد و در پایان به سوالات مطروحه پاسخ داد.
"برگزاری کارگاه آموزشی بیمه محصولات کشاورزی در شهرستان فریدونکنار"
به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی مازندران، یکدوره کارگاه آموزشی بیمه محصولات کشاورزی با شرکت 25 نفر از دهیاران و شوراهای اسلامی روستاهای تحت پوشش در سالن اجتماعات مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان فریدونکنار برگزار گردید.
در این کارگاه آموزشی حسن رزاقی سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان فریدونکنار طی سخنانی با اشاره به اهمیت و ضرورت بیمه کشاورزی اظهار داشت : کشاورزی بدلیل وابستگی آن به عوامل جوی و قهری همواره با ریسک و خسارت توأم می باشد. او بیمه کشاورزی را به عنوان چتر حمایتی و مدد رسان کشاورزان دانست و خاطر نشان ساخت : کشاورزان با انجام بیمه کشاورزی می توانند ریسک و خطر تولید کشاورزی را کاهش دهند.
رزاقی در ادامه نقش دهیاران و شوراهای اسلامی را به عنوان رابطین و مددکاران جهاد کشاورزی در سطح روستاها جهت فرهنگ سازی و گسترش سطح بیمه بسیار حائز اهمیت دانست. همچنین در ادامه این کارگاه آموزشی صیادی کارشناس صندوق بیمه طی سخنانی به بیان مواردی در خصوص بیمه، انعقاد قرارداد، وظایف و اختیارات بیمه گذار و نحوه پرداخت غرامت خسارت در مواقع بروز حوادث و .... پرداخت.
"احداث استخر ذخیره آب کشاورزی بظرفیت 5000مترمکعب در شهرستان گلوگاه"
به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی مازندران، پروژه استخر ذخیره آب با گنجایش 5000 متر مکعب در روستای مصیب محله شهرستان گلوگاه احداث گردید.
علی طاهری امیری مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گلوگاه طی گفتگویی با اعلام مطلب فوق افزود : طرح احداث استخر ذخیره آب (پلی اتیلن) بظرفیت 5000 متر مکعب در روستای مصیب محله انجام و یک پروژه خط انتقال آب با لوله به طول 2/3 کیلومتر نیز جهت آبرسانی به باغات جدیدالاحداث در اراضی شیبدار روستای فوق در سطح 25 کیلومتر در حال اجرا می باشد. او تصریح نمود : برای اجرای دو پروژه فوق مبلغ 900 میلیون ریال بصورت 100 درصد سهم دولت از محل اعتبارات ملی هزینه گردیده است.
"انتصاب در سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران"
به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی مازندران، طی حکمی از سوی رضا عظیمی رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران، یحیی ابطالی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران با حفظ سمت به عنوان مسئول نظارت بر روند صدور پروانه های تأسیس، بهره برداری، توسعه، بهسازی، نوسازی و تغییر کشت گلخانه ها و مجتمع های گلخانه ای و واحدهای تولید و پرورش قارچ خوراکی و اجرای نظام گلخانه ای کشور، آزمایشگاهها، شرکتها و واحدهای مرتبط در زمینه گیاهپزشکی منصوب و مشغول بکار گردید.
"نظارت بر صادرات 24033 اصله گل و گیاه زینتی توسط جهاد کشاورزی نوشهر"
به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی مازندران، در مهرماه سالجاری، از سوی واحد قرنطینه گیاهی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان نوشهر بر صادرات 24033 اصله گل و گیاهان زینتی در بندرنوشهر نظارت صورت گرفت.
میر حسین سنجرانی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نوشهر طی گفتگویی با اشاره به مطلب فوق افزود : در مهرماه امسال واحد قرنطینه این مدیریت بر صادرات 24033 اصله گل و گیاهان زینتی در بندر نوشهر نظارت نمود. او تصریح نمود : در همین راستا نظارت بر ترانزیت 21080 کیلوگرم محصولات کشاورزی آناناس، نظارت بر واردات 6158 متر مکعب چوب و 31338 تن جو دامی، کنجاله آفتابگردان و گندم خوراکی نیز از سوی این مدیریت در این بندر انجام گرفت.
"توزیع بیش از 174400 لیتر سوخت بین کشاورزان و مرغداران شهرستان نوشهر"
به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی مازندران، در مهر ماه سالجاری بیش از 174400 لیتر سوخت بین کشاورزان و مرغداران شهرستان نوشهر توزیع گردید.
میر حسین سنجرانی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نوشهر طی گفتگویی با اشاره به مطلب فوق اظهار داشت : در مهر ماه سالجاری مقدار 29400 لیتر سوخت بین کشاورزان و 145000 لیتر سوخت بین واحدهای مرغداری شهرستان نوشهر توزیع گردید. او در ادامه با اشاره به کشت گندم در سطح 1000 هکتار از اراضی زراعی این شهرستان از خرید 10 تن بذر گندم رقم رسول و 10 تن کود فسفات خبر داد و افزود : در مدت زمان فوق 8 جلد دفترچه باغداری برای باغداران این شهرستان صادر و 300 کیلوگرم کود و سم رایگان بین 15 نفر از باغداران توزیع گردید. او 3 مورد بازدید از پروژه حفر چاه جهت آبیاری باغات، 6 مورد بازدید از گلخانه و سالن قارچ و باغات، 12 مورد نظارت دوره ای بر فعالیت فروشندگان سموم، بررسی 100 مورد میوه مشکوک به آلودگی مگس میوه مدیترانه ای، بازدید و بررسی 8 مورد تله های مگس میوه و 60 مورد طعمه سموم جهت کنترل جوندگان زیان آور را از دیگر اقدامات این مدیریت در مهر ماه امسال برشمرد.
"پرداخت 110 میلیارد ریال تسهیلات بانکی یارانه دار به تولیدکنندگان و بهره برداران بخش کشاورزی شهرستان ساری"
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساری از پرداخت 110 میلیارد ریال تسهیلات بانکی یارانه دار به بهره برداران و تولیدکنندگان بخش کشاورزی این شهرستان خبر داد.
به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی مازندران، طهمورث قاسم نژاد طی گفتگویی با اعلام مطلب فوق افزود : در راستای حمایت از تولیدکنندگان و افزایش تولید بخش کشاورزی طی یکسال در قالب 1007 طرح بمبلغ 3/8 میلیارد ریال به صورت کمک بلاعوض و 110 میلیارد ریال تسهیلات بانکی یارانه دار به تولیدکنندگان و بهره برداران بخش کشاورزی شهرستان ساری پرداخت گردید. او تصریح نمود : این اعتبارات در زمینه های مختلف خرید انواع ماشین آلات کشاورزی، بهینه سازی واحدهای مرغداری، خرید تلیسه و دام سبک، سرمایه در گردش، صنایع تبدیلی و تکمیلی، آبیاری تحت فشار و مشاغل خانگی هزینه گردیده است.
"استفاده از کود ریزمغذی ولگرومس در مزرعه پایلوت برنج شهرستان فریدونکنار"
به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی مازندران، برای اولین بار در شهرستان فریدونکنار جهت کنترل بیماری بلاست و شیت بلایت بجای مبارزه شیمیایی از روش محلولپاشی کود ریزمغذی ولگرومس به اضافه روی انجام گرفت.
حسن رزاقی سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان فریدونکنار طی گفتگویی با اعلام مطلب فوق افزود : برای اولین بار در شهرستان فریدونکنار جهت کنترل بیماری بلاست و شیت بلایت بجای مبارزه شیمیایی از روش محلولپاشی کود ریزمغذی و ولگرومس به اضافه روی در سطح یک هکتار از نوع ارقام محلی در 2 پایلوت توسط کارشناس ناظر برنج و اداره زراعت این شهرستان و با نظارت مدیریت زراعت سازمان جهاد کشاورزی مازندران انجام گرفت. او تصریح نمود : مقایسه عملکرد مزرعه پایلوت با مزرعه شاهد از نظر آلودگی به بیماری بلاست و شیت بلایت، وضعیت سبزینه و تعداد پنجه و خوشه تأثیر چشمگیری داشته است، بطوریکه عملکرد آن نسبت به مزرعه شاهد حدود 1200 کیلوگرم در هکتار افزایش داشته است.
آغاز برداشت کیوی از 2600 هکتار باغات شهرستان تنکابن"
به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی مازندران، برداشت کیوی از 2600 هکتار از باغات کیوی شهرستان تنکابن آغاز گردید.
نریمان اوجانی معاون سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تنکابن طی گفتگویی از آغاز برداشت کیوی در سطح 2600 هکتار از باغات کیوی این شهرستان خبر داد. او پیش بینی نمود در سالجاری بیش از 70 هزار تن محصول کیوی از باغات شهرستان تنکابن برداشت گردد.
"برداشت رتون در 88 درصد اراضی شالیزاری استان مازندران"
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران از برداشت رتون در 88 درصد (45519 هکتار) از اراضی شالیزاری استان مازندران خبر داد.
به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی مازندران، یحیی ابطالی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران طی گفتگویی با اعلام مطلب فوق فزود : تا پایان نیمه اول آبانماه امسال، برداشت رتون در سطح بیش از 45519 هکتار معادل 88 درصد از سطوح کل پرورش رتون و 5/81 درصد معادل 15238 هکتار از اراضی کشت مجدد استان مازندران انجام گرفته است. او پیش بینی نمود تا پایان هفته جاری برداشت رتون در سطح 51537 هکتار از اراضی پرورش رتون استان مازندران به پایان برسد. ابطالی در پایان سطح کشت مجدد استان در سالجاری را بالغ بر 18677 هکتار اعلام داشت.
"قرارداد کشت گندم در بیش از 9945 هکتار از اراضی زراعی شهرستان بهشهر"
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بهشهر از انعقاد قرارداد گندم در بیش از 9945 هکتار از اراضی زراعی این شهرستان خبر داد.
به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی مازندران، غلامرضا قنبری مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بهشهر طی گفتگویی با اشاره به مطلب فوق اظهار داشت : تاکنون (16 آبانماه امسال) قرارداد کشت گندم آبی در سطح 7961 هکتار و گندم دیم در 1984 هکتار از اراضی زراعی این شهرستان انجام گرفته است. او سطح کشت گندم آبی این شهرستان را 998 هکتار و گندم دیم را 1867 هکتار اعلام داشت و افزود : سطح کشت سبز گندم دیم نیز حدود 535 هکتار و گندم آبی 195 هکتار می باشد. وی تصریح نمود : در این راستا 4/503 تن بذر به این شهرستان حمل و بین کشاورزان توزیع گردید. او در خصوص کشت جو اظهار داشت : قرارداد کشت جو آبی شهرستان بهشهر نیز در سطح 1263 هکتار و جو دیم نیز در سطح 5550 هکتار با کشاورزان این منطقه منعقد گردید، همچنین سطوح سبز جو آبی و دیم این شهرستان تا زمان فوق بترتیب 526 و 2650 هکتار می باشد. قنبری سطح جو علوفه ای این شهرستان را 4000 هکتار اعلام نمود و در پایان گفت : تاکنون بیمه گندم در سطح 491 هکتار و جو نیز در سطح 7/593 هکتار انجام گرفته است

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.