اهمیت آبیاری در سیستم گلخانه ای

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
  • بازدید : ۲۰۲۰
آبیاری زیاد:
به دو صورت می تواند صورت پذیرد:
1 ) تعداد دفعات آبیاری زیاد باشد.
2 ) میزان آب زیاد باشد.
در یک خاک زهکشی شد با تخلخل کافی نمی توانیم آب زیادی را در خاک نگه داریم زیرا مقدار اضافی آب از خلل و فرج خاک عبور کرده وبه اصطلاح زهکش می شود و این پدیده را آبشوئی گوئیم.
در صورتی که نمک در سطح خاک تجمع یافته باشدآبشوئی نمک های موجود در سطح خاک را کاهش می دهد و نمک ها را از اطراف ریشه دور می کند. ولی باید توجه داشت که آبشوئی مداوم و سنگین سبب می شود باروری و حاصلخیزی خاک کاهش یابد و تعادل عناصر غذائی خاک را به هم می زند.
آبیاری به دفعات زیاد هم مشکلاتی را به همراه می آورد. غرقاب بودن خاک مقاومت گیاه را در برابر بیماری ها کاهش می دهد و ریشه های آبی را توسعه می دهد که این ریشه ها دراز ونازک بوده و دارای تعداد کمتری از تارهای کشنده هستند.آبیاری بیش از حد زمان زیادی خاک را مرطوب نگه می دارد و امکان تهویه خاک را محدود می کند وکمبود اکسیون منجر به مرگ ریشه می شود. اولین نشانه ای که ظاهر می شود پومردگی گیاه, کمبود عناصر غذائی و توقف رشدگیاه می باشد چرا که ریشه های مرده نمی تواند آب و عناصر غذائی را به خوبی جذب کنند و در اختیار گیاه قرار دهند. در اثر آبیاری زیاد ممکن است گیاه در طول روزهای آفتابی پومرده شوند و در عصر دوباره به حالت عادی برگردند.
از بحث هایی که صورت گرفت متوجه می شویم که خاک محدودیت های زیادی را برای رشد گیاه ایجاد میکند به همین دلیل در اینجا به معرفی کشت هیدروپونیک می پردازیم که این محدودیت ها را از بین می برد
کمبود آبیاری :
مسئله اساسی در آبیاری این است که بعد از چه مدتی و به چه مقداری آبیاری صورت گیرد.عدم آبیاری به موقع و صحیح می تواند منجر به خسارات زیادی به گیاه شود که از آن جمله: به تعویق انداختن عمل فتوسنتز, کند کردن فرآیند رشد, پومردگی ناشی از کمبود آب مورد نیاز گیاه,کاهش رشد سلولی گیاه وکم شدن طول میان گره ها, برگ ها کوچکتر و ساقه ها سخت و شکننده می شوند ودر بعضی مواقع تورم برگ را نتیجه می دهد. در موارد بسیاری حاشیه برگ ها می سوزد وتارهای کشنده ریشه در هم می پیچند و می میرند.کمبود آب مورد نیاز گیاه در طولانی مدت ممکن است موجب بروز علائم کمبود عناصر غذائی مورد نیاز گیاه گردد.
آبیاری کم باعث می شود آب به میزان کافی در خاک نفوذ نکند و اگر این کمبود ادامه پیدا کند ریشه ها در ناحیه خشک باقی مانده و می میرند, همچنین ریشه های جدید نمی توانند در ناحیه خشک به خوبی نفوذ کنند.

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.