روشهای کاشت و تولید نهال پسته

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
  • بازدید : ۷۷۴۱
پسته گیاهی دو پایه است بنابراین درختان نر و ماده مجزا از یکدیگر هستند و بدین صورت با کاشت بذر به علت تفرقه صفات ،تنوع ژنتیکی بین درختان بوجود آورده و بعضاً امکان دارد صفاتی نامطلوب در بین جمعیت بروز کند. بنابر این در تکثیر توسط بذر ،گاهی مرغوبیت از بین می رود و نیز زمان لازم برای بالغ شدن گیاه در درختانی که توسط بذر تکثیر می شوند . بنابراین برای داشتن درختان یک دست و یکنواخت از یک رقم پر محصول و مرغوب و نیز برای کوتاه نمودن دوره نونهالی باید از تکثیر غیر جنسی استفاده کرد .پس پیوند زدن نهال امری ضروری به نظر می رسد.
طرح باغ پسته
قبل از کاشت پسته ابتدا باید منطقه مورد نظر را برای کاشت از لحاظ آب و هوا و شرایط خاک بررسی نمود. اگر منطقه و زمین مورد نظر برای پسته کاری مناسب بود، اقدام به تسطیح آن کرد . برای احداث باغ پسته بهتر است ابتدانقشه دقیقی با مقیاس مناسب از زمین تسطیح شده بر روی کاغذ رسم کرد و روی آن فواصل بین درختان و ردیف ها –(فواصل بین درختان 4-3متر و بین ردیفها 8-7 متر می باشد )- محل احداث ساختمان و یا تاسیسات مورد نیاز احتمالی،مسیر جاده و خیابان های باغ ، شبک آبیاری باغ، جهت وزش باد غالب و شیب زمین را مشخص نمود.
آماده کردن بذر برای کاشت
در اواخر اسفند و اوایل بهار بذرها را حدود 24تا 48 ساعت (ترجیحاً 24 ساعت ) در آب خیسانده، پس از شستشوی مجدد با استفاده از سموم قارچ کش نظیر کاربوکسین تیرام، بنومیل به نسبت 5/2 تا3 در هزار و هیپوکلرید سدیم (مایع سفید کننده)5/0 % به مدت 5 الی10 دقیقه ضد عفونی می شود.
پس از آن باید بذر ها را در کیسه های پارچه ای که به طور منظم به مدت 4 تا 5 روز مر طوب نگه داشته می شود،قرار داد ( دمای مناسب برای جوانه زنی بذر ها 30-20 درجه سانتی گراد می باشد.) بعد از جوانه زدن بذرها بایستی آنها را با قارچ کش pcnb یا بنومیل 4 در هزار ضد عفونی کرده و در محل مورد نظر کاشت. توانایی جوانه زنی در بین بذر گونه های مختلف پسته متفاوت است . جوانه زنی بستگی به سختی پوست استخوانی ( آندو کارپ ) دارد. خراش دهی با اسید سولفوریک به مدت 5/1 ساعت و سپس غوطه ور کردن در آب به مدت 24 ساعت، سرعت و در صد جوانه زنی ( مغز) بنه را افزایش می دهد. استفاده از بذر های بدون پوست استخوانی برای جوانه زنی، به دلیل سبز شدن یکنواخت می تواند مورد توجه واقع شود.
تهیه بذر مطلوب
بذر در نظر گرفته شده باید کاملاً سالم، بدون هیچ گونه آفت و بیماری و از محصول همان سال باشد. انتخاب بنه به عنوان پایه دارای مزایا و معایبی است، از مزایای آن مقاومت بیشتر آن در برابرخشکی در مقایسه با پایه پسته اهلی و مقاومت نسبی در برابر آلودگی به نماتد مولد غده ریشه است و از معایب آن رشد بطئی در سال های اولیه کاشت و حساسیت به گموزو ورتیسیلیوم بوده،که به علت این عیوب کمتر مورد توجه باغداران به عنوان پایه قرار می گیرد.معمولاً بذر هایی که به عنوان پایه استفاده می شود از ارقام پسته اهلی و عمدتاً بادامی (بادامی ریز) و قزوینی است و همچنین از نوعی هیبرید بنام بنه باقی نیز می توان استفاده نمود. بنه باغی فو ق العاده به نماتد ریشه حساس می باشد. بنابراین باید با توجه به معایب و محاسن هر یک از پایه ها و نیز با توجه به نوع خاک محل کاشت و بیماریهای منطقه به انتخاب پایه مبادرت نمود.از پایه های دیگر پسته در ایران می توان کسور، اتلانتیکا و سرخس را نام برد.
1- کسور
2- پسته بادامی
3- بنه
4- پسته سرخس

دیدگاه ها

sara
۱۳۹۴/۰۳/۲۰ ۱۴:۴۷
با سلام ممنون از راهنمایی که داشین ،فقط اگر ممکن هست یک بار به صورت ساده تر قسمت ضد عفونی بذر پسته را توضیح دهید ،من اولین بارم هست که میخوام بذر پسته بکارم،ممنون میشم اگه کمکم کنید و اجازه بدین از تجربتون استفاده کنم. با تشکر

اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.