تولید 404 تن دانه روغنی کنجد در سالجاری در استان مازندران

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۱/۰۹/۱۳
  • بازدید : ۷۷۷
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی مازندران، از تولید 404 تن دانه روغنی کنجد با عملکرد 1014 کیلوگرم در هکتار در سال زراعی جاری در استان مازندران خبر داد.
به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی مازندران، حسن عنایتی طی گفتگویی با اشاره به مطلب فوق افزود : در سال زراعی جاری با 319 نفر از کشاورزان استان مازندران در سطحی معادل 3/399 هکتار قرارداد کشت دانه روغنی کنجد منعقد گردید که سطح سبر نهایی آن نیز معادل 3/398 هکتار گزارش شد. او تصریح نمود : از این سطوح 3/205 هکتار به صورت بهاره و 193 هکتار نیز به صورت تابستانه بعد از برداشت گندم و در منطقه دشت استان کشت گردید. عنایتی با بیان اینکه از مجموع این سطوح 25 درصد به صورت آبی و مابقی به صورت دیم کشت گردید افزود : رقم مورد کشت مزراع کماکان رقم بومی رایج منطقه تک شاخه تاز می باشد که کشاورزان نسبت به کشت آن اقدام نموده و بنا به اظهار آنان و تجربیاتشان در رقابت با سایر ارقام از برتری قابل قبولی به لحاظ عملکرد و پایداری در مقابل استرسهای محیطی و بازارپسندی برخوردار می باشند.
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی مازندران در ادامه با اشاره به تولید 404 تن دانه روغنی کنجد با متوسط عملکرد 1014 کیلوگرم در هکتار در سالجاری در استان، عدم دسترسی کشاورزان به بذور جدید و با ویژگی مطلوب و قابل رقابت با رقم رایج تاز، عدم تأمین نهاده های لازم برای اعمال مدیریت تغذیه مناسب، کنترل غیرشیمیایی علفهای هرز پهن برگ، شیوه برداشت غیرمکانیزه و هزینه بر و عدم رعایت تراکم مناسب در واحد سطح را از جمله مسائل مبتلا به این زراعت برشمرد و در پایان برگزاری دوره های آموزشی موثر ویژه کارشناسان و آشنایی آنان با ارقام یا هیبریدهای جدید در ارتقاء دانش فنی دست اندرکاران و در نهایت بهره برداران را در بهبود توسعه کشت موثر دانست.

سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران - 91/9/13


دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.