احداث سیلوی علوفه خشبی دام در استان مازندران

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۲/۱۵
  • بازدید : ۸۳۳
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی مازندران، تأمین مواد غذایی مورد نیاز دام را یکی از عمده ترین مشکلات موجود در صنعت دامپروری اعلام داشت که حدود 70 تا 80 درصد هزینه های واحدهای تولیدی را شامل می گردد.
به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی مازندران، حسین نگهدار طی گفتگویی با اشاره به مطلب فوق اظهار داشت: یکی از روش های رایج برابر استاندارد روز، فراهم نمودن علوفه غنی شده مورد نیاز دام از طریق احداث سیلوی علوفه خشبی است.
وی مهمترین اصل نگهداری مواد سیلو شونده تخمیر طبیعی را مواد علوفه ای در شرایط غیر هوازی عنوان داشت که از طروق مختلف قابل دستیابی است.
وی تصریح نمود: یکی از مهمترین روشها، استفاده از سیلو که پس از مصرف اکسیژن موجود توسط گیاه امکان مجدد بازگشت اکسیژن مهیا نباشد، با انجام مراحل سیلاژ و فعالیت میکرو ارگانیزم های مفید بوده که باعث افزایش اسید لاکتیک و داشتن سیلاژ مناسب میگردد.
نگهدار در ادامه گفت: سیلاژ یکی از روش های مناسب برای ایجاد ارزش افزوده (بهبود و افزایش منابع غذایی و جلوگیری از ضایعات مواد غذایی) است را می توان یک غذای پر رطوبت و تخمیر شده که مورد تغذیه نشخوار کنندگان به خصوص گاو و گوسفند قرار گیرد یا به عنوان یک ذخیره منبع غذایی برای هضم کننده های بی هوازی استفاده شود که بعد از 21 روز آماده بهره برداری است.
ایشان افزود: در فرایند سیلاژ سازی معمولاًً از محصولات علوفه ای شامل غلات (ذرت) جو (سورگوم) و یا از دیگر غلات با استفاده از گیاه سبز (نه فقط قسمت دانه ای) تهیه نمود.
وی در پایان عملکرد این پروژه در سطح استان مازندران در سال گذشته (91) را 5680 تن اعلام داشت و پیش بینی نمود روند توسعه سیلاژ علوفه ای در واحدهای تولیدی در سالجاری تا سقف 25 درصد افزایش یابد.

سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران - 92/2/15

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.