تاکید بر رعایت نکات ضروری در کاهش مصرف آب در اراضی شالیزاری

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۲/۲۸
  • بازدید : ۶۴۹
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی مازندران به رعایت نکات ضروری در کاهش مصرف آب در اراضی شالیزاری تاکید کرد.
به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی مازندران، حسن عنایتی مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی مازندران طی گفتگویی با اشاره به مطلب فوق، مصرف بموقع علف کش جهت کنترل علف های هرز که موجب کاهش رشد این علفها شده، انجام بیمه جهت دریافت غرامت در اثر بلایای طبیعی، توجه به کیفیت آب و درجه حرارت در استفاده از آب چاه برای آبیاری، آبیاری تدریجی در صورت پایین بودن درجه حرارت (زیر 12 درجه سانتی گراد) با آب چاه، مصرف تقسیطی کود در شرایط کم آبی جهت جلوگیری از خسارت ناشی از کود، استفاده از تله های خاکی، حشره کشهای گرانول یا طعمه های مسموم برای مبارزه با تراکم آبدوزدک در شرایط کم آبی، استفاده از ارقام زودرس به کاهش مصرف آب به دلیل کوتاه شدن طول دوره رشد و ... را از جمله نکات ضروری در کاهش مصرف آب شالیزاری بر شمرد.
وی در ادامه یکی از مدیریت های لازم در شرایط کم آبی را نشاکاری برنج با فاصله کمتر به منظور تکمیل تسریع پوشش گیاهی جهت جلوگیری از تبخیر آب از سطح خاک و کاهش رشد علف های هرز می باشد اعلام داشت و تصریح نمود: در شرایط کم آبی بهتر است از کود ازته با خاک خوب مخلوط تا از تبخیر آن جلوگیری گردد.
ایشان با اشاره به اینکه یکی از علائم وارد شدن تنش خشکی به گیاه برنج زاویه دار شدن از وسط و لوله ای شدن برگها و نیز خشک شدن نوک برگی است که در این صورت گیاه قبل از لوله ای شدن بایستی آب دریافت کند افزود: لایروبی بموقع کانالهای آبیاری باعث تسهیل در انتقال آب و کاهش تلفات ناشی از انتقال می گردد.
عنایتی با بیان اینکه درصورت آبیاری با آب شور دقت شود در زمان گلدهی، از آب با کیفیت بهتر استفاده شود افزود: کرتها بایستی طوری ساخته شوند که در زمان بارندگی توانایی ذخیره آب را در کرت داشته باشند. وی در پایان گفت : استفاده از کودهای دامی قبل از آماده سازی زمین با توجه به حفظ رطوبت، خسارت ناشی از خشکسالی را کاهش می دهد.

سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران - 92/2/28

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.