انجام عملیات لاپاراسکوپی گوسفند در شهرستان ساری

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۲/۳۱
  • بازدید : ۹۴۷
به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی مازندران، طهمورث قاسم نژاد مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساری از اجرای عملیات لاپاراسکوپی (تلقیح مصنوعی گوسفند) نژاد زل با تزریق اسپرم رومانوف در واحدهای صنعتی این شهرستان روی 150 راس گوسفند مولد با حضور جمعی از جانشین و مدیر امور دام معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی مازندران، مدیر و کارشناسان جهاد کشاورزی شهرستان ساری و ... خبر داد.
قاسم نژاد طی گفتگویی با اعلام مطلب فوق افزود: شهرستان ساری در مجموع تعداد 600 راس دام سبک را در طرح اصلاح نژاد گوسفند تحت پوشش این طرح قرارداده که این امر در راستای دستیابی به صفت مطلوب در گوسفندان نژاد زل مازندران با رویکرد افزایش سرعت رشد و چندقلو زایی در گله انجام می گیرد.
او هدف از اجرای این طرح را آمیخته گری و تولید ترکیبات ژنتیکی جدیدی عنوان داشت که حداقل 50 درصد از نژاد چندقلو زایی رومانوف و 50 درصد دیگر از خصوصیات نژاد زل را دارا می‌باشد.
ایشان تصریح نمود: با اجرای این طرح علاوه بر حفظ ویژگیهای نژاد زل مانند، سازگاری با طبیعت ، کاهش تلفات، مقاومت به بیماری و ... ویژگی های دیگری از صفات مطلوب نژاد رومانوف مانند، چندقلو زایی، افزایش سرعت رشد روزانه، کاهش چربی لاشه و افزایش تولید مثل در تمام فصول سال و ... در نسل دوم بوجود خواهد آمد که دام های متولد شده سال دوم که دام های پر تولید و چندقلو زا هستند، به منظور انجام کار ترویجی می‌توان در بخش دامداری های استان توزیع و در راستای آن افزایش تولید و درآمد دامداران را در پی خواهند داشت.
وی در پایان گفت: شهرستان ساری با داشتن 664000 واحد دامی، بعنوان قطب تولید دامپروری استان مازندران در حال حاضر 9 درصد تولید گوشت قرمز استان را به خود اختصاص داده و علاوه بر انجام طرح لاپاراسکوپی، هر ساله بالغ بر 1000 رای دام سبک با هزینه های خودیاری صاحبان واحدهای تولیدی مراحل اسفنج گذاری، هورمون تراپی و عملیات همزمانی فحلی به منظور بهبود مدیریت پرورش در گله انجام می‌گیرد.

سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران - 92/2/31

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.