آغاز عملیات اجرایی بزرگترین پروژه زهکشی اراضی کشور در شهرستان سیمرغ

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۳/۰۸
  • بازدید : ۷۶۵
به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی مازندران، عملیات اجرایی بزرگترین پروژه زهکشی اراضی کشور با حضور مدیر کل دفتر امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی، امام جمعه و فرماندار شهرستان سیمرغ، رئیس و جمعی از مسئولین سازمان جهاد کشاورزی مازندران و ... در شهرستان سیمرغ آغاز گردید.
در این مراسم رضا عظیمی رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران طی سخنانی ضمن تبریک سالروز ولادت حضرت علی (ع) و حماسه سوم خرداد در خصوص اجرای این پروژه اظهار داشت: این طرح از محل اعتبارات مدیریت پروژه جامع آب و خاک سد البرز به مرحله اجرا در می آید.
وی تصریح نمود: جهاد کشاورزی به طرح های زیر بنایی که موجب تأمین امنیت غذایی و رونق بخشیدن بخش کشاورزی، اشتغال مولد و بهبود اقتصاد خانوار و کاهش هزینه تولید از طریق مکانیزاسیون کشاورزی و ... می گردد نگاه ویژه ای دارد.
ایشان در ادامه افزود: حدود 100 هزار هکتار از اراضی شالیزاری استان مازندران با مشکل آبگرفتگی مواجه می باشد که با اجرای طرح زهکشی باعث رفع این مشکل و انجام کشت مجدد زمین و افزایش تولید می گردد.
در ادامه مهندس پرستار مدیرکل دفتر امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی طی سخنانی اظهار داشت: به زودی شاهد اجرای طرح های دیگری بعد از اجرای این طرح بزرگ پایلوت کشوری در منطقه خواهیم بود که موجب رونق بخشیدن بخش کشاورزی خواهد شد.
ایشان افزود: از دو میلیون هکتار اراضی کشاورزی آبگیر کشور حدود 500 هزار هکتار ماندابی بوده که انجام فعالیت های کشاورزی در آن نیازمند عملیات زهکشی است.
وی در پایان گفت: مطالعات طرح جامع زهکشی 500 هزار هکتار اراضی شمال کشور انجام و آماده اجرا است، با اشاره به اینکه اجرای این طرح به صورت پایلوت در سطح 2 هزار هکتار اراضی شالیزاری در روستای برج خیل شهرستان سیمرغ آغاز گردیده افزود: عملیات طرح پایلوت 15 روستای منطقه را تحت پوشش قرار می دهد.
ایشان در پایان گفت: اجرای کامل طرح جامع زهکشی اراضی کشاورزی نویدی برای کشاورزان و عرصه تولید به شمار می آید.
همچنین علی درویش نیا مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سیمرغ طی سخنانی اظهار داشت: با اجرای این طرح بزرگ، زمین هایی که زه آب بوده و عملاً قابل کشت نبوده به چرخه تولید بر می گردند.
وی در ادامه افزود: با اجرای عملیاتی زهکشی زیر زمینی و سر دهنه خروجی آب های زهکشی شده به طول بیش از 1000 متر برای 15 روستای منطقه در روستای برج خیل موجب اشتغال مولد، توسعه پایدار، بهبود اقتصاد خانوار بهره برداران و امنیت غذایی، امکان مکانیزاسیون در اراضی کشاورزی، امکان کشت دوم و ... می گردد.
همچنین حجت الاسلام یوسفی امام جمعه شهرستان سیمرغ طی سخنانی ضمن قدردانی از زحمات تمام مسوولینی که برای توسعه بخش کشاورزی و امنیت غذایی تلاش می کنند، افزود: آب سطحی در شهرستان سیمرغ بالا بوده و همین امر موجب می شود کشاورزی مختص یک فصل گردد که با اجرای این طرح در روزهای مبارک ماه رجب شاهد رشد بخش کشاورزی در این منطقه خواهیم بود.
گفتنی است در این مراسم یکی از نمایندگان بهره برداران روستاهای منطقه مطالبی را در خصوص وضعیت کشاورزی و مردم منطقه عنوان داشت.

سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران - 92/3/8

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.