افزایش متوسط تولید مرکبات در واحد سطح در استان مازندران

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
  • بازدید : ۵۲۰
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران طی گفتگویی اعلام داشت: متوسط تولید مرکبات در واحد سطح در سال گذشته در استان مازندران افزایش داشته است.
به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی مازندران، یحیی ابطالی معاون بهبود تولیدات گیاهی این سازمان طی گفتگویی با اشاره مطلب فوق افزود: از جمله دستاوردهای بخش کشاورزی استان مازندران در سال گذشته (سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی) افزایش متوسط تولید مرکبات در واحد سطح در استان مازندران بوده افزود: با توجه به برنامه های اجرایی سال های گذشته از جمله اصلاح و احیاء باغات درجه 2 و 3، توسعه سیستم آبیاری تحت فشار، توسعه سیستم کود آبیاری و محلولپاشی عناصر غذایی، احداث باغات به شیوه جوی پشته ای، توسعه ارقام جدید با عملکرد بالا و پیش ‌رس، تولید نهال های استاندارد و گواهی شده، مدیریت کنترل آفات و بیماری های گیاه، در سال گذشته (91) متوسط تولید مرکبات در باغات استان مازندران به حدود 20تن در هکتار ارتقا پیدا کرد.
وی افزود: متوسط تولید مرکبات استان تا سال قبل از آن (90) حدود 18 تن در هکتار بود که با داشتن اراضی مستعد، شرایط اقلیمی مناسب و خاک حاصلخیز انواع محصولات مرکبات، طیف تولید 10 تن تا بیش از 100 تن در هکتار بود که نشانگر شکاف وسیع تولید در استان بوده که شیوه سنتی آبیاری، آبگیر بودن اراضی، شیوه نامناسب تغذیه، وجود بیماری های ویروسی و یروییدی و میکوپلاسمای و ... استفاده از نهال های غیر استاندارد و گواهی نشده و ... از جمله عوامل بازدارنده افزایش تولید در واحد سطح بوده است.
گفتنی است استان مازندران دارای سطح بالغ بر 115 هزار هکتار باغات مرکبات با تولید بیش از دو میلیون تن مرکبات می‌باشد که با 43 درصد سطح زیر کشت و 45 درصد تولید مرکبات، رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده است.

سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران - 92/4/4

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.