مبارزه با نسل دوم کرم ساقه خوار برنج در اراضی استان مازندران

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۴/۰۹
  • بازدید : ۵۷۵
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران طی گفتگویی اعلام داشت: در صورت بالا بودن جمعیت آفت ساقه خوار برنج مبارزه شیمیایی بعنوان آخرین راهکار می‌باشد.
به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی مازندران، محمد اخوان مدیر حفظ نباتات این سازمان با اشاره به مطلب فوق توصیه هایی را در خصوص مبارزه با نسل دوم کرم ساقه خوار برنج در اراضی شالیزاری مازندران ارائه نمود.
وی افزود: مبارزه با آفت ساقه خوار برنج همانند سایر آفات در قالب یک برنامه مدیریت (I.P.M) بوده، لذا استفاده از سایر روش ها برای کاهش جمعیت و خسارت آفت نظیر مبارزه بیولوژیک، مبارزه مکانیکی، مبارزه زراعی و ... در اولویت بوده و در صورت بالا بودن جمعیت آفت مبارزه شیمیایی آخرین راهکار می‌باشد.
ایشان در ادامه با اشاره به اینکه هماهنگی و مشورت شالیکاران با کارشناسان حفظ نباتات جهادکشاورزی شهرستان ها، مراکز جهاد کشاورزی و کلینیک های گیاهپزشکی برای اطلاع از زمان دقیق مبارزه الزامی است، افزود: اراضی زود نشاء که طی 15 تا 20 روز آیند به مرحله خمیری خوشه می‌رسند، ضرورتی در مبارزه شیمیایی در آن ها احساس نمی‌گردد و تنها در اراضی دیر نشاء، میان رس و دیررس در صورت درصد بالای آلودگی که منجر به خسارت می‌گردد و به تائید کارشناسان حفظ نباتات رسیده است، مبارزه شیمیایی توصیه می‌گردد.
اخوان با تاکید بر اینکه کشاورزان شالیکار بایستی سموم توصیه شده در نسخه گیاهپزشکی را صرفاً از فروشگاه های مجاز و در قبال اخذ فاکتور خریداری کنند، افزود: در هنگام گرانول پاشی، طی چند روز از ورود و خروج آب به مزرعه جلوگیری کنند.
وی تصریح نمود: در هنگام خرید بایستی به تاریخ تولید، انقضاء و شماره پارت و بچ که روی برچسب ظروف یا کیسه نوشته شده توجه و از پلمپ بودن ظروف اطمینان حاصل گردد.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران در ادامه افزود: رعایت نکات ایمنی هنگام گرانول پاشی از قبیل استفاده از دستکش، کلاه و عینک، استفاده از لباس مخصوص (بادگیر)، عدم خوردن و آشامیدن و سیگار کشیدن و شستن اعضای آلوده بدن پس از اتمام کار با آب و صابون الزامی است.

جهاد کشاورزی استان مازندران - 92/4/9

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.