مضرات سوزاندن کاه در اراضی شالیزاری

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۵/۱۳
  • بازدید : ۶۵۳
مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی مازندران از تامین بخشی از نیاز غذایی محصول برنج در سال زراعی آینده از طریق برگردادن کاه و کلش به زمین بوسیله شخم و شیار خبر داد.
به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی مازندران، مرتضی مس شناس مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به مطلب بالا به بیان مضرات سوزاندن کاه در اراضی شالیزاری پرداخت و اظهار داشت: برگرداندن کاه و کلش به زمین از طریق شخم و شیار، باعث تامین بخشی از نیاز غذایی محصول برنج در سال زراعی آینده خواهد شد و در نتیجه نیاز به مصرف کودهای شیمیایی نیز در سال بعد کاهش می یابد.
وی با بیان اینکه متاسفانه سوزاندن کاه پس از برداشت برنج که دلیل اصلی آن از سوی کشاورزان از بین بردن لارو و کرم ساقه خوار و سایر آفات می‌باشد، مضرات زیادی را بدنبال داشته، درخصوص مضرات سوزاندن کاه در شالیزار بیان داشت: سوزاندن کاه موجب تلفات برخی عناصر غذایی موجود در آن شده، لذا در اراضی که کاه سوزانده می شود در مقایسه با اراضی که کاه به زمین برگردانده می شود، نیاز به مصرف کود بیشتری خواهد بود.
ایشان تصریح نمود، زمین شالیزاری که کاه در آن جمع شده، پس از سوزانده شدن کاه، بیشترین عناصر غذایی جذب همان قسمت خاک می شود و سایر بخش های زمین از برخی عناصر مورد نیاز فقیر مانده و در طول زمان این عمل موجب می گردد تا یکنواختی حاصلخیزی خاک مزرعه از بین رفته و ممکن است رشد محصول نیز در سال بعد در آن مزرعه بصورت یکنواخت مشاهده نگردد.
مس شناس در ادامه با بیان اینکه سوزاندن کاه علاوه بر مشکلات فوق، موجب از بین رفتن موجودات مفیدی می شود که در خاک وجود دارند افزود: سوزاندن کاه باعث آلودگی محیط زیست گردیده و علاوه بر آن ممکن است در تغییر شرایط آب و هوایی و افزایش درجه حرارت زمین تاثیر قابل توجهی داشته باشد.
او در پایان یادآور شد، کاه می تواند بعنوان یک منبع غذایی مناسب در جیره غذایی دام ها مورد استفاده قرار گیرد.

سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران - 92/5/13

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.