پیش بینی پرورش رتون در بیش از 1000 هکتار از اراضی شالیزاری شهرستان قائمشهر

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۵/۲۴
  • بازدید : ۶۰۰
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قائمشهر از پیش‌بینی پرورش رتون در بیش از 1000 هکتار از اراضی شالیزاری این شهرستان در سالجاری خبر داد.
به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی مازندران، علی درویش نیا مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قائمشهر با اشاره به مطلب فوق در خصوص اهمیت کشت و نشاء مجدد و پرورش رتون، به استفاده از ارقام زودرس در کشت اصلی و کشت نشاء مجدد برنج تاکید و افزود: ارقام 75 روزه نظیر بی نام برای کشت دوم مناسب می‌باشند.
وی تصریح نمود: دو عامل طول روز و درجه حرارت در رشد گیاه برنج تاثیرگذار بوده و هر چه طول روز و درجه حرارت بیشتر باشد، دوره رشد گیاه کوتاه تر خواهد بود. او روش کودپاشی در رتون به شیوه محلول پاشی در مرحله پنجه دهی را ضروری دانست و افزود: در نشاء مجدد کوددهی زیاد نیست.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قائمشهر با اشاره به اینکه از کود سیلیس در اواسط پنجه دهی و قبل از خوشه دهی استفاده می شود خاطر نشان ساخت: استفاده از این کود موجب استحکام ساقه و جلوگیری از نفوذ قارچ عوامل بلاست و کرم ساقه خوار می‌گردد.
وی در ادامه با بیان اینکه پایین بودن هزینه تولید یکی از مزایای پرورش رتون می‌باشد تصریح نمود: بدلیل وجود ریشه گیاه در زمین و رطوبت کافی در اعماق پایین تر، پرورش رتون به آبیاری زیاد نیازی نداشته و تنها در مرحله اول کودپاشی بایستی آبیاری دقیق و کامل صورت گیرد.
ایشان افزود: مدیریت مطلوب، آبیاری، مبارزه بموقع با آفات و بیماری ها، تغذیه خوب و افزایش میزان ذخیره غذایی در بافت گیاه به افزایش عملکرد رتون کمک خواهد کرد. درویش نیا بهترین زمان رتون گذاری را تا اوایل شهریور ماه اعلام داشت و درخصوص ارتفاع برداشت گفت: بدلیل تجمع گره ها در پایین، برداشت بایستی از ارتفاع پایین‌تر صورت گیرد.
درویش نیا در پایان با اشاره به اقتصادی شدن تولید با کشت مجدد و پرورش رتون برای بهره برداران و رغبت آنان به این کار، پیش‌بینی نمود پرورش رتون در اراضی شالیزاری شهرستان در سالجاری به بیش از 1000 هکتار برسد.

سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران - 92/5/24

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.