اجرای عملیات اصلاح نژاد دام سبک روستایی در شهرستان بهشهر

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
  • بازدید : ۸۱۲
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بهشهر از اجرای پروژه توسعه عملیات اصلاح نژاد دام سبک روستایی در سال 92 - 91 در این شهرستان خبر داد.
به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی مازندران، غلامرضا قنبری مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بهشهر با اشاره به مطلب فوق افزود: در سال های اخیر بدلیل افزایش جمعیت و خشکسالی های متوالی در اراضی کشاورزی، وضعیت عملکرد دام به گونه ای بوده که پرورش دام در مراتع از عملکرد و بازده اقتصادی مطلوبی برخوردار نبوده است و در چنین شرایطی بهره گیری از نژادهای بومی گوسفند ایرانی دارای راندمان بسیار پایینی می باشد.
وی تصریح نمود: در این راستا به منظور جبران بخشی از نیازهای تغذیه ای و تأمین پروتئین و گوشت، این مدیریت با همکاری معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی مازندران، پروژه تولید ترکیب های ژنتیکی را به منظور ایجاد دام های پر بازده و قابل پرورش در شرایط غیر مرتعی و مقاوم به شرایط پرورش روستایی مزرعه ای با حفظ صفات مهم سازگاری و مقاوم به بیماری ها و ... را شروع نمود که در نهایت منجر به تولید دام هایی گردد که کل میزان چربی لاشه کاهش و میزان گوشت تا حدود 50 درصد افزایش یابد.
قنبری در ادامه افزود: در این خصوص در تاریخ سیزدهم اسفندماه سال گذشته بر اساس قرارداد منعقده جهاد کشاورزی با دامدار بر روی تعداد 358 رأس گوسفند از سوی کارشناسان ذیربط عملیات کارشناسی دام و ارزیابی تیپ و مشاوره تغذیه ای صورت گرفت و پس از ارزیابی تیپ و شناسایی دام در تاریخ 16 و 25 اسفند ماه سال قبل (91) عملیات اسفنج گذاری و در تاریخ 28 و 29 فروردین ماه سالجاری خروج اسفنج و هورمون تراپی صورت گرفت و بعد از آن عملیات لاپاروسکوپی (تلقیح مصنوعی) در تاریخ های 30 و 31 فروردین ماه و سپس در 15 خرداد ماه سالجاری عملیات سونوگرافی بر روی هر یک از دام های تلقیح شده انجام شد.
او در پایان اظهار امیدواری نمود در پایان دوره پروژه مذکور (30 شهریور امسال) شاهد تولد بره های نسل یک باشیم.

سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران - 92/6/5

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.