تولید 12 میلیون تن گندم در سال زراعی 92 - 91

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
  • بازدید : ۶۸۷
معاون امور تولیدات گیاهی وزارت جهاد کشاورزی از تولید 12 میلیون تن گندم در سال زراعی 92 - 91 و تأمین 300 هزار تن بذر گندم گواهی شده برای سال زراعی آتی خبر داد.
به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی مازندران، ناصر توکلی معاون امور تولیدات گیاهی وزارت جهاد کشاورزی با اعلام خبر فوق در همایش ملی مدیران استانی و ستادی معاونت تولیدات گیاهی وزارت جهاد کشاورزی که به میزبانی مازندران و در محل مرکز طرح توسعه منابع انسانی حوزه آبریز هراز (کاپیک) برگزار گردید افزود: تأمین عوامل تولید و مدیریت بر عوامل تولید، دو عامل مهم هستند که در افزایش تولید مؤثرند که در این بین مدیریت بر عوامل تولید از همه فاکتورهای افزایش تولید مهم تر است.
توکلی با اشاره به اینکه بذر و نهال به عنوان پایه و اساس تولیدات کشاورزی مطرح هستند و در تأمین آنها باید همگام و همپا با تکنولوژی روز دنیا پیش برویم، گفت: در دنیای کنونی عملکرد در واحد سطح مطرح نیست بلکه میزان ماده خشک تولیدی به ازای هر مترمکعب آب مصرفی مورد سنجش قرار می گیرد و ارزش ریالی محصولات هم براساس مصرف یک مترمکعب آب محاسبه می گردد و در این راستا الگوی کشت بسیار مهم است و استفاده از منابع آبی می بایست مبنای برنامه ریزی و تعیین الگوی کشت منطقه باشد.
معاون تولیدات گیاهی وزارت جهاد کشاورزی در ادامه افزود: براساس آمار ارائه شده از سوی اتحادیه خوار و بار جهانی ((F.A.O، در حال حاضر هر هکتار، غذای 27 نفر را تأمین می کند که در سال 2050 می بایست غذای 43 نفر از هر یک هکتار تأمین گردد که مستلزم بهزراعی، بهنژادی و سیاستگذاری صحیح در حوزه تولیدات کشاورزی است.
توکلی در پایان راه نجات کشاورزی کشور را کشاورزی حفاظتی عنوان کرد و سرمایه گذاری در این بخش را اشباع ناپذیر دانست.
همچنین در این همایش، مهندس رضا عظیمی رییس سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای 17 شهریور و 161 شهید سنگرساز بی سنگر جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به اینکه استان مازندران استان ویژه کشاورزی و استانی کوچک با قابلیت های بزرگ است، ضریب کشت در استان را 35/1 اعلام کرد و پیش بینی نمود این ضریب به 6/1 برسد که در این شاخص رتبه اول کشور در اختیار استان مازندران است.
عظیمی همچنین ارزش افزوده محصولات کشاورزی استان را بیش از 3/10 درصد ارزش افزوده کشور عنوان کرد و گفت: در این شاخص و در ضریب مکانیزاسیون و 22 شاخص دیگر و 14 محصول استان مازندران به عنوان استان برتر در سطح کشور مطرح است.
رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران توفیقات به دست آمده در سال های اخیر در بخش کشاورزی استان را به شرایط آب و هوایی و اقلیم مناسب استان و نیز تلاش مدیران، کارشناسان و کشاورزان استان ارتباط داد و افزود: برنامه های خوبی در زمینه کشاورزی استان تهیه و تدوین شده است و در آینده نزدیک 12 طرح شاخص و محوری کشاورزی استان رونمایی خواهد شد.
عظیمی در ادامه به اجرایی شدن بزرگترین طرح زیربنایی کشور در بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: طرح جامع زهکشی 000/155 هکتار از اراضی که به دلیل آبگرفتگی قابلیت کشت و کار نداشتند در سال 91 با انجام مطالعات آغاز و در سال 92 به مرحله اجرا در آمده و در آینده ای نزدیک مورد افتتاح و بهره برداری قرار خواهد گرفت.
رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در پایان از افزایش سطح رتون و نشاء مجدد به بیش از 90 هزار هکتار در سال جاری خبر داد و یادآور شد باید جایگاه ویژه کشاورزی به خوبی شناسانده شود چرا که کشاورزی محور استقلال است و به فرمایش حضرت امام (ره) در کشور ما کشاورزی باید در رأس امور باشد.

سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران - 92/6/19

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.