اجرای عملیات طرح اصلاح نژاد گاومیش در سطح 30 گله در استان مازندران

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
  • بازدید : ۷۳۸
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران، از اجرای پروژه عملیات اصلاح نژاد گاومیش در سطح 30 گله به ظرفیت 2000 راس در استان مازندران خبر داد.
به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی مازندران، حسین نگهدار معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران با اشاره مطلب فوق افزود: کار اصلاح نژاد گاومیش با توجه به خصوصیات منحصر بفرد آن از جمله انطباق پذیری عالی و سریع به شرایط محیطی و آب و هوایی مختلف و توقع غذایی بسیار پایین و توانایی استفاده از مواد خشبی و تولید شیر با درصد چربی بالا و گوشت با کیفیت بالا، از سال 1373 با شناسایی گاومیش داران استان و انتخاب 3 گله با ظرفیت 140 راس آغاز گردید.
وی تصریح نمود: طی عملیات ثبت مشخصات و رکوردگیری شیر و استفاده از اسپرم گاومیش ایتالیایی در جهت افزایش تولیدات بیشتر گوشت و آشنایی گاومیش داران با عوامل مؤثر در میزان تولید، میانگین تولید شیر این گاومیش از 2 الی 3 لیتر در روز به بیش از 6 لیتر ارتقاء یافته است.
نگهدار در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر اجرای این پروژه در سطح 30 گله با ظرفیت 2000 راس گاو میش در استان ادامه دارد افزود: در سال گذشته پروژه اصلاح نژاد گاومیش برای اولین بار در کشور و در شرایط آزمایشگاهی با استفاده از تخمک گاومیش برتر بومی و اسپرم ایتالیایی، رویان گاومیش تشکیل شده که جنین حاصله در یکی از گاومیش های تحت پوشش پس از هورمون تراپی کاشته و در هفته گذشته پس از اتمام دوره بارداری گوساله آن متولد شد که وزن اولیه آن حدود 2 برابر میانگین وزن گوساله های دیگر می‌باشد.
وی در پایان یادآور شد در مرحله دوم تعداد 33 جنین دیگر در شرایط آزمایشگاهی تشکیل شده و عملیات کاشت جنین در گاومیش های تحت پوشش انجام گردیده که در تست آبستنی بعمل آمده آبستن 11 راس از گاو میش ها مثبت بوده است.

سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران - 92/6/19

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.