تاکید بر اجتناب از کشت مخلوط سبزی و صیفی برای پیشگیری از بیماری های قارچی و ویروسی

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
  • بازدید : ۷۸۳
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران، اجتناب از کشت مخلوط ارقام سبزی و صیفی به منظور جلوگیری از بیماری های قارچی و ویروسی را مورد تاکید قرار داد.
به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی مازندران، محمد اخوان مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به مطلب فوق در خصوص عوامل خسارتزای گیاهی در مزارع سبزی و صیفی خاصه بیماری های محصولات جالیزی (خیار) اظهار داشت: کاشت به موقع بصورت جوی و پشته ای و آبیاری بصورت نشتی در کاهش بروز بیماری های قارچی ریشه و طوقه بسیار موثر بوده و تقویت بوته ها با استفاده از کودهای ماکرو و میکروی توصیه شده از سوی مبادی ذیصلاح در افزایش مقاومت گیاه و کاهش بیماری های قارچی تاثیر بسزایی دارد.
وی کشاورزان را به استفاده از بذور مقاوم و متحمل به بیماری های قارچی و ویروسی، وجین علف های هرز داخل و حاشیه مزارع و نیز ایجاد تهویه از طریق سله شکنی پس از آبیاری که در رشد موثر بوده و کاهش عوامل خسارتزا توصیه و تاکید کرد از کشت مخلوط ارقام سبزی و صیفی بمنظور پیشگیری از بیماری های قارچی و ویروسی اجتناب گردد.
اخوان جهت مبارزه با بیماری های قارچی، رعایت اصول بهزراعی، استفاده از روش ها و مواد غیر شیمیایی را مورد تاکید قرار داد و از کشاورزان خواست جهت مبارزه شیمیایی با بیماری های قارچی و باکتریایی ضمن ارائه نمونه های حاوی بیماری به کارشناسان حفظ نباتات مستقر در مراکز جهاد کشاورزی، مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان ها و کلینیک هایی گیاهپزشکی و دریافت نسخه گیاهپزشکی و خرید سموم از فروشگاه های مجاز و معتبر با رعایت دوره کارنس (فاصله زمان سمپاشی تا برداشت محصول) اقدام نمایند.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به اهمیت سلامت محصولات تولیدی بویژه خیار و گوجه فرنگی و ... به سبب مصرف تازه خوری، به کشاورزان توصیه نمود از سمپاشی با سموم غیر متعارف و توصیه نشده و سمپاشی های غیر ضروری جداً خوددداری گردد.
وی در پایان اذعان داشت: درصورت تشخیص نیاز به استفاده از سموم شیمیایی از سوی کارشناسان ذیربط، استفاده از قارچکش‌های رانمن، اکوایشن پرو و اکسی کلرورمس با دُز توصیه شده در زمان مقرر و رعایت دوره کارنس می‌تواند ضمن حفظ شرایط زیست محیطی، اثرات مطلوبی در کنترل بیماری ایفاء نماید.

سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران - 92/6/21

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.