فعالیت بیش از 975 نفر در امر پرورش کرم ابریشم در استان مازندران

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
  • بازدید : ۵۴۰
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی مازندران از فعالیت بیش از 975 نفر در امر پرورش کرم ابریشم در استان مازندران خبر داد.
به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی مازندران، حسین نگهدار معاون بهبود تولیدات دامی این سازمان با اعلام مطلب بالا در خصوص وضعیت نوغانداری در استان مازندران اظهار داشت : تعداد 975 نفر در امر پرورش کرم ابریشم در سطح استان مازندران (هفت شهرستان قائمشهر، سوادکوه، بابل، آمل، ساری، نکا و رامسر) فعالیت دارند.
او با اشاره به پرورش 1378 جعبه کرم ابریشم در استان، حاصل این پرورش را تولید بیش از 43300 کیلوگرم پیله تر کرم ابریشم با میانگین تولید حدود 4/31 کیلوگرم عنوان داشت و افزود: شهرستان بابل با پرورش تعداد 1021 جعبه در بین شهرستان های فعال در امر نوغانداری بیشترین میزان را به خود اختصاص داده است.
وی در ادامه افزود: در حال حاضر 475 هکتار توتستان در سطح استان مازندران موجود و قابل بهره برداری است. نگهدار با اشاره به اینکه در سالجاری متوسط پرورش هر نوغاندار 5/1 جعبه کرم محاسبه شد تصریح نمود: پرورش کرم ابریشم همواره بعنوان شغل دوم می تواند ضمن پر نمودن بخشی از اوقات فراغت روستائیان، درآمدزایی اقتصادی را نیز ایجاد نماید.
ایشان با بیان اینکه پرورش کرم ابریشم در استان مازندران، در فصل بهار خصوصاً اردیبهشت ماه آغاز می گردد تصریح نمود در صورت وجود شرایط مطلوب و تامین برگ توت کافی، می توان هر زمان از سال را به امر پرورش کرم ابریشم پرداخت.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی مازندران با اشاره به اینکه در کشورهای پیشرو نظیر ژاپن با فراهم نمودن شرایط حتی 3 بار در سال کار پرورش کرم ابریشم صورت می گیرد افزود: در استان مازندران نیز همانند کشور ژاپن که درخت توت از فرودین ماه تا مهر ماه بخوبی رشد می کند، می توان تا 3 بار اقدام به پرورش نمود.
نگهدار در پایان گفت: با توجه به طول دوره 45 روزه پرورش کرم ابریشم، اولین پرورش می تواند در ماه های اردیبهشت و خرداد و دوره دوم در ماه های تیر و مرداد و نوبت سوم در ماه های شهریور و مهر که پرورش پاییزه می باشد انجام گردد.

سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران - 92/6/28

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.