اجرای طرح اصلاح نژاد دام سنگین در 10 واحد دامداری شهرستان ساری

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
  • بازدید : ۶۰۷
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساری از اجرای طرح اصلاح نژاد دام سنگین در 10 واحد دامداری این شهرستان خبر داد.
به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی مازندران، طهمورث قاسم نژاد مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساری با اعلام مطلب فوق افزود: از سوی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان ساری در راستای اجرای طرح افزایش تولیدات دامی با رویکرد اصلاح نژاد دام سنگین در مرداد ماه سالجاری از تعداد 10 واحد دامداری با ظرفیت 83 راس دام عملیات رکوردگیری شیر انجام و پس از اخذ نمونه های شیر جهت ثبت میزان چربی و بار میکروبی به آزمایشگاه ارسال گردید.
او با اشاره به اینکه این طرح در راستای حمایت از تولیدات دامی واحدهای گاوداری شیری با رویکرد اصلاح نژاد دام سنگین و جهت بهبود مدیریت تولید صورت می‌گیرد، خاطر نشان ساخت: در عملیات اصلاح نژاد دام که شامل شناسایی و ثبت رکورد اجداد هر حیوان در گله و مشخص کردن وضعیت فعلی گله می باشد می توان بر اهداف کلی اصلاح نژاد از قبیل تولید بالای شیر و ترکیبات قابل قبول شیر و تیپ مناسب دام جهت افزایش ارزش اقتصادی گله دست یافت.
وی تصریح نمود: اصلاح نژاد یک علم کاربردی بوده و در بخش های تخصصی با کاربرد دانش ژنتیک، آمار و نرم افزار افق جدیدی پیدا کرده است.
قاسم نژاد در پایان گفت: هدف از اجرای برنامه های اصلاح نژاد دام آن است که دام های دارای ظرفیت ژنتیکی بالاتر از میانگین، شناسایی و انتخاب شده و از آن ها بعنوان والدین نسل بعد استفاده شود تا میانگین ظرفیت ژنتیکی نتاج بیش از میانگین نسل والدین گردد.

سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران - 92/6/28

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.