81 درصد گوشت قرمز تولیدی در استان حاصل پرورش و نگهداری دام سنگین است

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۶/۳۱
  • بازدید : ۶۲۳
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی مازندران، تولید بیش از 81 درصد از گوشت قرمز تولیدی استان مازندران را حاصل پرورش و نگهداری دام سنگین در استان اعلام داشت.
به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی مازندران، حسین نگهدار معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به مطلب فوق در خصوص وضعیت پروار بندی بره و گوساله در سطح استان اظهار داشت: استان مازندران یکی از قطب های مهم تأمین گوشت قرمز مورد نیاز کشور می باشد که دارای 173 واحد پرواربندی گوساله به ظرفیت 31414 رأس و 558 واحد پروار بندی بره به ظرفیت 79209 رأس فعال با پروانه بهره برداری اعم از صنعتی و سنتی است.
وی میزان تولید گوشت قرمز حاصل از پرواربندی گوساله و بره و نیز دام های کشتاری استان را سالانه بالغ بر 4/64 هزار تن، معادل 7/6 درصد تولید گوشت قرمز کشور عنوان داشت و افزود: مدت زمان پروار گوساله های پرواری حدود 6 الی 9 ماه با افزایش وزن متوسط روزانه 2/1 الی 5/1 کیلوگرم در گوساله های اصیل و 8/0 الی 1 کیلوگرم در گوساله های دو رگ می باشد.
وی با بیان اینکه مدت زمان پروار در پرواربندی بره حدود 100 روز با افزایش وزن روزانه 200 تا 250 گرم می باشد افزود: وزن لاشه در گوساله های پرواری اصیل حدود 275 کیلوگرم، دو رگ 231 کیلوگرم، بومی 155 کیلوگرم و در بره های پرواری 20 کیلوگرم می باشد. نگهدار تصریح نمود: 81 درصد گوشت قرمز تولیدی در استان حاصل پرورش و نگهداری دام سنگین و مابقی از طریق دام سبک محقق می گردد.
او افزود: در سالجاری و در راستای حمایت از پروار بندی بره و گوساله از محل تسهیلات کمک های فنی و اعتباری مبلغ 40 میلیارد ریال جهت تأمین نقدینگی و از محل طرح توسعه بخش کشاورزی بیش از 50 میلیارد ریال جهت احداث 22 واحد پروار بندی گوساله و 24 واحد پرواربندی بره و بهسازی و نوسازی 5 واحد پرواربندی بره و گوساله از طریق سازمان جهاد کشاورزی مازندران اختصاص یافته است.
وی در پایان اذعان داشت: در صورت تأمین نهاده های مورد نیاز با قیمت متعادل و تزریق اعتبارات مناسب با نیاز واحدهای پرواربندی با پروار نمودن کلیه دام های قابل پروار و جلوگیری از کشتار زود هنگام دام در استان می توان میزان تولید گوشت قرمز استان را حداقل به میزان 15 درصد در طول سال افزایش داد.

سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران - 92/6/31

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.