راه های پیشگیری و کنترل بیماری اسکلروتینا کلزا

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
  • بازدید : ۸۹۷
خارج کردن بقایای گیاهی بعد از برداشت محصول و شخم عمیق پس از برداشت و ... از راه های پیشگیری و کنترل بیماری اسکلروتینا کلزا می باشند.
به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی مازندران، با توجه به اهمیت پیشگیری و کنترل عوامل خسارتزای کلزا بویژه بیماری اسکلروتینا، کشاورزان کلزا کار بایستی نکاتی را رعایت نمایند.
اخوان مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به اینکه بیماری اسکلروتینا یا بیماری پوسیدگی سفید ساقه یکی از مهمترین بیماری های کلزا در استان بوده که در صورت عدم رعایت مسائل فنی می تواند خسارت قابل توجهی به عملکرد این محصول وارد نماید تصریح نمود: عامل بیماری علاوه بر کلزا به گیاهان زراعی دیگر نظیر آفتابگردان و ... نیز خسارت وارد می نماید، همچنین قارچ عامل بیماری زا در شرایط مساعد و همزمان با مرحله گلدهی کلزا جوانه زده و آلودگی ابتدا از گلبرگ های ریخته شده روی برگ ها شروع و سپس به برگ ها و ساقه سرایت می کند.
اخوان با بیان اینکه علائم بیماری شامل ایجاد لکه های سفید روی ساقه که دور تا دور ساقه را فرا گرفته و موجب زرد شدن زودتر ساقه در قسمت های بالای لکه های سفید می شود گفت: بافت گیاه در محل لکه ها در اثر فعالیت قارچ پوسیده شده و ساقه ها به راحتی در محل پوسیدگی می شکنند که داخل ساقه بوته های آلوده دارای وزن بسیار کمی بوده و در نتیجه دانه ها قبل یا هنگام درو ریزش کرده و موجب کاهش محصول می گردد.
ایشان در ادامه خارج کردن بقایای گیاهی بعد از برداشت، شخم عمیق پس از برداشت، آب تخت نمودن اراضی (در اراضی شالیزاری نیازی به آب تخت نمی باشد)، رعایت تناوب مناسب، کاشت بذور سالم و عاری از بیماری و مصرف متعادل کودهای ازته و پتاسه و ریزمغذی ها با نظر کارشناسان مربوطه که موجب استحکام اندام های گیاه می شوند را از راه ها و روش های پیشگیری و کنترل بیماری اسکلروتینا کلزا بر شمرد.
وی در پایان در خصوص روش های کنترل شیمیایی بیماری فوق اظهار داشت: ضد عفونی بذر با قارچکش های مناسب و توصیه شده، بازدیدهای مستمر مزارع کلزا در اوایل دی ماه، کنترل شیمیایی در صورت بروز مشاهده علائم و بیماری با یکی از سموم توصیه شده کارشناسان حفظ نباتات و کلینیک های گیاه پزشکی و تهیه نسخه گیاه پزشکی در مرحله 20 - 10 درصد گلدهی و در صورت لزوم تکرار سمپاشی 20 - 15 روز بعد از سمپاشی اول و تماس با کارشناسان مراکز جهاد کشاورزی و کلینیک های گیاه پزشکی برای دریافت اطلاعات و خدمات فنی را از جمله روش های کنترل شیمیایی بیماری فوق برشمرد.

سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران - 92/7/30

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.