نحوه انتخاب کود شیمیایی مناسب

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
  • بازدید : ۲۶۵۰
نحوه انتخاب کود شیمیایی مناسب
عناصر نیتروژن ( nitrogen (n - فسفر ( phosphorus (p وپتاسیم (potassium (k مواد غذایی یا مواد معدنی هستند که گیاهان برای رشد به مقدار زیادی به آنها احتیاج دارند. کودهای شیمیایی نیز معمولا ترکیبی از این سه عنصرشیمیایی را شامل می شوند. البته باید یاد آور شد که گیاهان به عناصر دیگری از جمله کلسیم calcium و گوگرد sulphur احتیاج دارند ولی ازآنجا که این عناصر معمولا در خاک و یا در نمکی که در کود های مصنوعی بکار رفته موجود می باشند - به کاربرد این عناصر ضرورت عینی نیست . چند نکته مهم قبل از اینکه به اصل مطلب بپردازیم:
به جز درختان میوه و گل های رز و گل های پرورشی- معمولا گیاهان با ساقه چوبی یا تنه چوبی کمتراز سبزیجات دربرابر مواد تقویتی واکنش نشان می دهند.
عنصر nitrogen، مهمترین عامل رشد گیاهان است.
اغلب گیاهان قابل کشت و زراعت - مثل کاهو - خیار و گوجه فرنگی و پیاز... به مقدار زیادی مواد تقویتی یا مواد معدنی احتیاج دارند.
مطالعه برچسب ها یا بسته محتویات کودهای شیمیایی بهترین راه برای انتخاب وتهیه آنهاست. محتوی کودهای شیمیایی همیشه به ترتیب و با نشانه های n% و p٪ و k٪ به روی ظرف و یا بسته کود نشان داده می شود. بطور نمونه روی یک بسته کود بمعنی ۲۰٪ n و ۵٪ p و ۱۸٪ k می باشد. در بعضی از کشورها ممکن است که به جای p از p2o5 و به جای k از k2o استفاده شود.
موضوع دیگری که در این میان مطرح است انتخاب مناسب کود است
این موضوع بستگی به دو عامل زیر دارد:
درصد مواد موجود معدنی در زمینی که ما می خواهیم آن را تقویت کنیم.
نوع گیاهی که ما می خواهیم پرورش داده یا کشت کنیم.
بطورمثال در بسیاری از مناطق خشک استرالیا - درصد زیادی پتاسیم در زمین موجود می باشد- بنابراین در این مناطق اصلا به پتاسیم احتیاجی نیست و یا این نیاز خیلی محدود می باشد. برعکس در خیلی از مناطق استرالیا بطور طبیعی درصد کمی فسفر در زمین موجود است اما با توجه به اینکه سالیان دراز فسفر مصنوعی در این زمین ها بکار برده شده - ازنیاز شدید به فسفر نیز کاسته شده است. نکته مهم دیگر اینکه معمولا گیاهان به مقدار زیادی نیتروژن (nitrogen )و به درصد نسبتا کمتری پتاسیم ( potassium )و به نسبت باز هم کمتری فسفر ( phosphorus ) نیاز دارند. به بیانی دیگر مقدار مصرف n و p و k به نسبت ۵:۱:۴ می باشد.
و در آخر نبه خاطر سپردن نکات زیر ضروری است :
-از مصرف زیاد پتاسیم برای گیاهان حساس به فسفر بهتراست خودداری شود.
-درخیلی از موارد استفاده از اکثر کودهای شیمیایی کم وبیش مفید و درست خواهد بود.
-با اینکه گیاهانی که گل می دهند مقدار زیادی پتاسیم مصرف می کنند- ولی افزایش درصد پتاسیم در کود این گیاهان حتما به معنای افزایش بیشتر گل آنها نیست.
-نیتروژن را هیچ وقت از یاد نبریم و درعین حال از زیاده روی در مصرف آن خودداری کنید .

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.