بیماری جابجایی شیردان در گاو

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۶/۰۶
  • بازدید : ۲۴۵۴
بیماری جابجایی شیردان در گاو
یکی دیگر از بیماریهای مربوط به تغذیه جابجایی شیردان یا پیچ خوردگی معده است . میزان وقوع بیماری 5% است و در 90% از موارد تشخیص داده میشود و وقوع این بیماری از 1 هفته مانده به زایمان تا 3 هفته بعد از آن است . همچنین در 90% از موارد با حرکت شیردان از قسمت پایین سمت راست حفره شکمی به سمت چپ , جابجایی به سمت چپ رخ میدهد . جابجایی سمت راست شیردان عبارت است از یک جابجایی یا تاب شیردان در طرف راست که جریان غذا و خون را محدود میکند و از نوع اول خطرناکتر است .
علائم بیماری :
حیواناتی که جابجایی شیردان دارند از خوردن مقدار طبیعی غذا امتناع میکنند . به دلیل کاهش مصرف خوراک , اغلب حیوانات دچار بیماری کمبود کتوز میشوند , انقباضات شکمبه در آنها کاهش میابد , مدفوع چسبناک و خشک میگردد و شیردان با مایعات و گازها منبسط میگردد . جاجایی به سمت چپ را میتوان با صدا ( زدن بر روی شکمبه با انگشتان دست که تولید صدایی میکند که میتوان با گوش شنید ) تشخیص داد . و در بعضی از موارد جابجایی سمت چپ شیردان را میتوان از قسمت بالای سمت چپ حیوان دید .
عوامل بیماری :
علت بروز جابجایی شیردان عوامل مهم و متعددی هستند . وقوع زیاد این عارضه بخصوص در زمان زایمان , خروج گوساله , مایعات و پرده های جنینی است که فضای به وجود آمده امکان جابجایی شیردان را فراهم میکند . علاوه بر این گوساله ای که هنوز متولد نشده , شکمبه را به طرف بالا میکشد و به آن فشار میاورد . عامل دیگر سست و ضعیف شدن ماهیچه نگهدارنده اعضاء داخلی است . تغذیه با کنسانتره زیاد , کمبود فیبر بلند و حجیم و تغیرات ناگهانی جیره ممکن است به تشکیل گاز و هضم غیر طبیعی موادغذایی منجر شود . هر نوع اختلال یا بیماری که باعث از خوراک افادن حیوان شود , خطر جابجایی شیردان را افزایش میدهد .
پیشگیری از بیماری :
گاوهای خشک بایدبه تدریج از جیره گاوهای خشک به شیرده انتقال یابند . برای داشتن شکمبه پر و فعال لازم است علوفه بلند مصرف شود . در این صورت تغذیه کنسانتره , مقدار کنسانتره نباید بیشتر از 1% وزن بدن گاو باشد . برای پیشگیری از تمام اختلالات و بیماریهای متابولیکی , تحریک مصرف غذای خشک ضروری است . از چاق شدن گاو باید به شدت جلوگیری نمود , زیرا این گاوها کم اشتها هستند و نمیتوانند تنش ناشی از زایمان را تحمل کنند .

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.