تاثیرات کود های شیمیایی بر محیط زیست

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
  • بازدید : ۵۴۲۳
کشاورزان برای بالا بردن میزان تولیدات،با دادن کود شیمیایی زیاد موجبات رشد سریع و پر ثمر گیاهان زراعی را فراهم می سازند.این اقدام در اکثر موارد به زیان خاک و به قیمت از بین رفتن موجودات زنده در خاک تمام می شود،با اضافه کردن کود شیمیایی به زمین،فقط مواد غذایی گیاه افزایش می یابد و نه تنها در بهبود خواص فیزیکی خاک موثر نیست بلکه ثابت شده باعث خراب شدن خواص فیزیکی و حتی شیمیایی خاک نیز می شود و محیط زیست را به شدت الوده می کند.
آلودگی زمین به نیترات های موجود در کودهای شیمیایی یکی از عوارض نا مطلوب این شیوه می باشد.ازدیاد سطح نیتروژن و فسفر موجود در محیط ناشی از مصرف گسترده ی کود های شیمیایی ،سبب می شود تا انواع خزه ها و گیاهان اولیه سمی در دریاچه ها و آب های ساحلی شروع به رشد کنند و حیات آبزیان را به خطر اندازند.از این گذشته نیترات ازاد شده در محیط موجب الودگی آب ها ی آشامیدنی و اسیدی شدن خاک ها می شود.
اضافه کردن کودهای ازته به میزان زیاد ،حتی موجب بد مزه شدن و به اصطلاح بی خاصیتی محصول می شود.ضمن اینکه فعالیت میکرو ارگانیسم های خاک را بسیار کند می کنند و در برخی موارد موجب عدم فعالیت آنها می شود.در بعضی محصولات هم چون اسفناج،موجب تجمع نیترات در این گیاه شده و مسمومیت و ناراحتی هایی در اثر خوردن این محصول ایجاد می شود.نیترات وارد خون می شود و با هموگلوبین ترکیب شده ،مانع از جذب اکسیژن کافی در بدن انسان می شود(به خصوص در کودکان).
هم چنین استفاده ی روز افزون از کود های شیمیایی ممکن است به گرم تر شدن زمین منجر شود.این امر از طریق کاهش اکسیژن و بالا رفتن سطح گاز اکسید نیتروژن در آب مناطق ساحلی صورت می گیرد.این گاز که به گاز خنده آور معروف است،در جذب اشعه ی مادون قرمز دویست برابر قوی تر از گاز اکسید کربن است و این اشعه نقش قابل توجهی در تولیدگازهای گلخانه ای دارد که گرم شدن زمین نیز به آن نسبت داده می شود.اکسید نیتروژن در دریا و اقیانوس ها در نهایت به جو وارد میشود و در جو در لایه ی استراتوسفر باعث کاهش لایه ی اوزن می شود.
در ترکیب کو دهای فسفاته عنصر بسیار سمی کادمیوم وجود دارد که برای سلامت انسان و دام خطرناک است.این عنصر صد ها سال در خاک باقی می ماند.گیاهان، فسفات و کادمیوم همراه آن را با سرعت از خاک جذب می کنند.انسان و دام با خوردن گیاه الوده کادمیوم را وارد بدن خود می کنند.
کادمیوم ممکن است موجب بیماری های تنفسی،گوارشی،کلیوی،استخوانی و سرطانی در انسان شوند.در محصولاتی که به صورت غرقابی آبیاری می شوند(مثل برنج)،با مصرف بالای کودها به تدریج میزان اکسیژن محلول در آب کاهش می یابد و ارگانیسم ها از پای در می آیند.
به منظور حفظ محیط زیست رعایت نکات زیر ضروری است:
1- به زیر خاک کردن بقایای محصول موجب تقویت و افزایش قابلیت نفوذ خاک می شود و محیط مناسبی برای موجودات ذره بینی خاک ایجاد می کند. -
2- استفاده از کاشت ارقامی که موجب افزایش حاصلخیزی خاک شود.
3- عدم سوزاندن بقایای محصول سال قبل زیرا این کار سبب کاهش فعالیت میکرو ارگانیسم های خاک،از بین رفتن رطوبت سطح خاک،کاهش مقاومت خاک در برابر فرسایش آبی و بادی می شود.
4-رعایت تناوب زراعی.

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.