تاثیر گاز آمونیاک بر گوساله ها

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۶/۰۶
  • بازدید : ۱۱۰۴
تاثیر گاز آمونیاک بر گوساله ها
گاز آمونیاک بویژه براى عملکرد سیستم دفاعى گوساله در برابر پنومونى مضر است.
در یک منبع براى گوساله هاى شیرى با عنوان “جایگاه تازه متولدین براى گوساله هاى شیرى ” کارت گوچ نیازهاى محیطى براى گوساله ها پیش از از شیر گیرى را به صورت زیر خلاصه کرده است:محیط استراحت تمیز، خشک و راحت
تهویه کافى دسترسى مناسب به غذا و آب این مقاله با پیگیرى چگونگى مدیریت در جایگاه گوساله براى رسیدن به این احتیاجات در معرض آمونیاک قرار گرفتن گوساله ها را بررسى مى کند. اما قبل از بررسى این موضوع، اجازه دهید به این سئوال جواب دهیم که ” چرا آمونیاک براى گوساله ها مضر است؟” چرا گاز آمونیاک مضر است؟ چرا آمونیاک براى گوساله ها بد است؟ابتدا باید بدانیم گاز آمونیاک بخصوص براى سیستم دفاعى گوساله در ناى خطرناک است. مژکها (انگشتان مویى) ناى را مى پوشانند. کار آنها هل دادن و خارج کردن مواد خارجى است که گوساله در زمان استنشاق به داخل ناى برده است. راهى که توسط آن، در نهایت آشغالهایى که شامل پاتوژنها مى باشند باعث عفونت در شش نمى شوند.
سیستم انتقالى مژکى، شامل بسیارى از این مژکهاست. هر کدام در یک الگوى زنشى ( ضربه اى) بالا آمده و به عقب بر مى گردند. این الگوهاى زنشى با هم هماهنگ مى شوند و بصورت یک فعالیت موجى مشاهده مى شود. بنابراین مژه ها از طریق فعالیت موجى خود هم مایعات و هم مواد جامد را بالا برده و از ناى خارج مى کنند. این روش مى تواند یک راه دفاعى موثر در برابر عفونتهاى تنفسى باشد.
اما اگر مهارکننده هاى مضر ظاهر شوند، سیستم مى تواند شکست بخورد.
بعضى ویروسها بویژه، PI۳ و BRSV مژه ها را نابود مى کنند.حتى در غیاب این ویروسها، سطوح پایین گاز آمونیاک بطور مزمن، سیستم دفاعى را ضعیف مى کند. این مسئله به پاتوژنها اجازه مى دهد به بافتهاى تنفسى داخلى وارد شوند. در حالتى که هم الگوى زنشى مژه ها بصورت انفرادى و هم فعالیت موجى موزون آنها ضعیف شده، سیستم انتقال مژه اى نمى تواند پاتوژنها را به اندازه کافى بالا برده و از ناى خارج کند. چرا آمونیاک براى گوساله ها بد است؟ براى قسمت دوم جواب، ابتدا باید به این سئوال پاسخ دهیم که “خطرات ایجاد کننده عفونت تنفسى براى گوساله ها چیست؟” دو فاکتور محیطى به طور حتم گوساله ها را در معرض باکترى هاى ایجاد کننده پنومونى قرار مى دهند. فاکتور اول این است که گوساله در کنار مادر خود قرار بگیرد. گاوهاى بالغ ذاتاً حامل فاکتورهاى بیماریزا هستند. وقتى مادر گوساله خود را لیس مى زند، از این طریق یک کار موثر براى تلقیح ویروسها، باکتریها و پارازیتها را انجام مى دهد.
فاکتور محیطى دیگر این است که گوساله از طریق تراکم بالاى گاوهاى مجاور و یا از طریق وسایل گوساله زایى در معرض باکتریهاى ایجاد کننده پنومونى قرار بگیرند. بنابراین، بعید است که حتى گوساله هاى تازه متولد شده باکتریهاى ایجاد کننده پنومونى را نداشته باشند. این باکتریها بسیار رایج هستند که اغلب تصور مى شود که آنها بعنوان ساکنین معمول قسمت بالایى دستگاه تنفسى گوساله بشمار مى روند. به این دلایل، هر زمان که سیستم انتقال مژکى ضعیف باشد، گوساله ها در معرض ریسک بالایى از ابتلا به بیماریهاى تنفسى قرار خواهند داشت. چطور مى توان در معرض آمونیاک بودن را کاهش داد؟ راه موثر براى کاهش در معرض آمونیاک قرار گرفتن، تولید نشدن این گاز است. اما در جایگاه گوساله، شرایط مثبت و مفیدى براى فعالیت میکروبها وجود دارد. اوره هم رطوبت و هم مواد مغذى را فراهم مى‌کند. گوساله ها بستر را گرم نگه مى دارند. و مواد بستر اغلب یک pH مطلوب را در محیط فراهم مى‌سازند.
بنابراین چطور مى توان پوسیدگى کود را کاهش دهیم؟ ۱- شرایط خشک تر، میزان کمتر رشد باکتریایى و آزاد سازى آمونیاک را با عث مى شود. ۲- فراهم کردن مقدار کمتر اکسیژن براى باکتریها، میزان کمتر آزاد سازى گاز آمونیاک را باعث مى شود. ۳- کود ( مخلوط ادرار و مدفوع) روى پوست یک حیوان گرم، سریعتر آمونیاک تولید مى کند، تمیز تر نگهداشتن گوساله، باعث کمتر شدن آزاد سازى آمونیاک مى شود. تمام این فاکتورها به بستر خشک تمیز اضافه مى شوند. خشک به چه معنى است؟ زانوى خود را روى بستر بگذارید. اگر زانوى شما خیس شد، بستر به اندازه کافى براى کاهش تولید آمونیاک خشک نیست. مقدار کافى بستر، شرایط را خشک نگه مى دارد. بر خورد اول علیه آمونیاک! مقدار کافى بستر شرایط بى‌هوازى (اکسیژن پایین) نامساعد براى رشد میکروبى فراهم مى کند. برخورد دوم! مقدار کافى بستر گوساله هاى تمیز را بیشتر مى کند. برخورد سوم! پاک کردن باکتریهاى ایجاد کننده آمونیاک. همچنین، فراهم کردن گردش کافى هوا از طریق تهویه خوب به انتقال هواى پر از آمونیاک کمک خواهد کرد.

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.