بیماری مننژیت در گاو

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۶/۰۶
  • بازدید : ۵۷۵۵
بیماری مننژیت در گاو
در برخی از مواقع عفونت مننژ محدود به خود مننژمی باشد ولی گاهی این عفونت به سطح مغز و حتی به نواحی عمقی تر کورتکس مغز هم کشیده می شود که به این می گویند. Menango Encephalitis حالت تفریق مننژیت از مننگو آنسفالیتیس با توجه به علائم بالینی مشکل است و بیشتر می بایست به ضایعات پاتولوژیک توجه نمود.
عامل بیماری:
عامل بیماری مننژیت ،ویروسی (مننژیتهای غیرچرکی) و یا باکتریایی (مننژیتهای چرکی) می باشد.بیشتر متعاقب بیماری - Suppurative M مننژیت چرکی یا هایی که منجر به باکتریمی و سپتی سمی می گردند (بیشتردیده می شونند. (E.Coli از نوع گرم منفی مانند از جمله عو امل ایجادکننده مننژیت در نوزادان،اسهالهای عفونی مثل کلی باسیلوز، پونومونیها، عفونتهای بند ناف و به طور کلی در نوزادانی رخ می دهد که در خلال 24 ساعت اول زندگی خود آغوز کافی دریافت نموده اند و دچار کمبود میزان ایمونوگلوبین در خون خود هستند.
پس از ورود (از طریق دیواره روده ها ) E.Coli باکتری وارد جریان خون شده و در اثر جایگزین شدن در مننژ ایجاد مننژیت می کند.
ولی هر چه سن دام بالاتر رود، به علت جایگزینی باعث عدم ،E.Coli نرمال فلورا در روده ها و رقابت با در دیواره روده می شود . همچنین E.Coli ایجاد کلونی های به علت وجود ترشحات معده و فعال شدن شیردان، تا جلوگیری می شود. به E.Coli حدودی از ایجاد عفونت توسط همین دلایل اکثرا این بیماری در نوزادان (کمتر از 5 روزگی) دیده می شود.
علائم بیماری:
در ابتدا تب و دپریشن که با پیشرفت بیماری علائم عصبی و تحریکی نیزایجاد می شود که عبارتند ازهیپراستیزیا و اپیستونوس تشنج صاف نگه داشتن سرو گردن و سفتی عضلات گردن، بالا نگه داشتن پوزه ومقاومت در برابر خم گردن سر و گردن.
در اثر تحریک حیوان با صدای بلند و ناگهانی، دام دچار تشنج می شود و در ﻧﻬایت دام می میرد.
تشخیص:
و CSF علاوه بر علائم بالینی، نمونه برداری ازبررسی تعداد نوتروفیلها و لوکوسیتها (که در این بیماری زیاد می شوند)می تواند بسیار آمک آننده باشد.
درمان مننژیت:
جهت درمان از آنتی ب یوتیکهایی استفاده می شود که عبور کند. (BBB) از سد خونی- مغزی از جمله این آنتی بیوتیکها می توان به کلرامفنیکل، پنی سیلن،آموکسی سیلین و سولفامیدها اشاره نمود.
جهت کاهش درد می توان از آسپرین ، دیازپام و یا فروزماید استفاده نمود.

دیدگاه ها

. حسین
۱۳۹۹/۰۲/۲۱ ۰۸:۲۱
گوساله دارم که هر روز تشنج میکند چه کار کنم ۲روز دارد
بدون نام
۱۳۹۸/۱۲/۰۹ ۰۵:۲۵
حالا یک گوساله تشنج کرد چه دارویی خوبه بهش بدیم
دامپزشک
۱۳۹۷/۰۸/۲۱ ۰۴:۲۶
با سلام دسته پنی سیلین ها از سد خونی مغزی رد نمیشن پس اموکسی سیلین و پنی سیلین جز داروهای درمانی نیست

اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.