مروری بر فوائد و مضرات گیاه شیرین بیان

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۶/۰۷
  • بازدید : ۱۹۴۶
شیرین بیان گیاهیست از خانواده نخود ها که در تمام نقاط رویشی هیرکانی، ارسبارانی، ایران، تورانی و زاگرسی رویش به عمل می‌آورد. ساقه این گیاه برافراشته، برگ‌های مرکب دارد که اغلب از یازده برگچه بیضی با حاشیه‌ای صاف تشکیل می‌شود و گل‌های آبی و یا مایل به بنفش دارد. گلیسیرین مهم‌ترین ماده موثر در این گیاه می‌باشد که طعمی شیرین دارد. شیرین بیان به دلیل وجود مواد شیمیایی خاص خاصیت مشابه اثر هورمون آدرنالین را در بدن ایجاد می‌کند.
ریشه شیرین بیان برای التهاب زخم معده بسیار مفید است و این گیاه ضد سم، نیروبخش و نرم کننده سینه می‌باشد. همچنین از دیگر کاربرد های این گیاه برای ناراحتی ‌های طحال، جراحت گلو، درمان جوش و کورک و نارحتی‌های پوستی به صورت استعمال خارجی استفاده می‌شود. این گیاه برای جذب آسان تر آسپرین در بدن بسیار مفید است و زخم های دهانی را ترمیم کرده و باعث مرطوب شدن دهان و رفع عطش می شود.
از دیگر خواص شیرین بیان ضد تهوع بودن را می‌توان ذکر کرد و از پوسیدگی دندان‌ها هم جلوگیری می‌کند و در تقویت اعصاب و روان نیز بی تاثیر نیست. اگر مخلوط پودر شیرین بیان با رازیانه و شکر هر روز و به مدت ۷ تا ۱۰ روز مصرف شود برای درمان نفخ معده، باز شدن رنگ چهره و همچنین رفع سردرد مفید و برای ازدیاد قوه بینایی موثر واقع می‌شود. ضماد برگ شیرین بیان بر روی رفع بدبویی زیر بغل و بوی انگشتان پا اثر بخش بوده و این گیاه خاصیت ضد عفونی کنندگی دارد و برای بیماری مالاریا مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین خاصیت ضد ویروسی آن برای ویروس هرپس ساده، هرپس واژینال، هرپس زوستر و ویروس هپاتیت نوع A به اثبات رسیده است. ضمنا گیاه شیرین بیان برای سلول‌های سرطانی نیز اثر مهارکنندگی دارد و تقویت کننده سیستم ایمنی بدن بوده و برای سرماخوردگی، سرفه و آنفلونزا تاثیر گذار است.

مضرات مصرف شیرین بیان
عوارض ناشی از مصرف بی‌رویه شیرین‌بیان شامل بی‌حالی، شل شدن دست‌ها و پاها و در ۳۰ درصد افراد درد عضلات را به همراه دارد. ضمنا افرادی که به بیماری فشار خون مبتلا هستند و یا مبتلا به سیروز کبدی و مشکلات کبدی هستند و یا افرادی که ازدیاد وزن دارند و نیز مادران باردار که مشکلات خاص این دوران را دارند باید از مصرف شیرین بیان اجتناب کنند. در اثر مصرف بی‌رویه شیرین بیان ورم هایی در صورت و دست و پا به وجود می‌آید و گاهی مصرف بی‌رویه آن افزایش دفع ادرار را به همراه خواهد داشت.

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.