آشنایی با خواص و ویژگیهای دارویی کاسنی

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۶/۰۷
  • بازدید : ۶۷۶
گیاه کاسنی از راسته گل مینا و تیره گل‌ستاره‌ای‌ می‌باشد. این گیاه به دو گونه کِشت و چهار تا شش گونه وحشی موجود است. کاسنی زرد که به گل قاصدک شهرت دارد و در طب قدیم ایران (ترخشقون) از آن نام برده‌ شده در بیشتر نواحی ایران پراکنده است.
کاسنی معمولی، یک گیاه دارویی با گل‌های آبی یا ارغوانی است. این گیاه پراکندگی وسیعی در نواحی مختلف ایران به خصوص شهرستان اقلید، آذربایجان و مناطق کوهستانی خراسان دارد و به آب و هوای خنک، آفتابی یا کمی سایه نیاز دارد و گرمای شدید تابستان را نمی‌تواند تحمل ‌کند.
خواص دارویی کاسنی
کاسنی کاملاً گیاه سرد سیری است و مسکن حرارت و عطش، و گرمی، و تقویت کننده کلیه ها می‌باشد.
آب برگ کاسنی بهترین داروی کلیه ها و کبد است، و همچنین جوشیده آن به عنوان برطرف کننده تب‌ و تقویت کننده معده استفاده می‌شود.
کاسنی برای تنظیم فشار خون بسیار مفید می‌باشد و ضماد آن برطرف کننده ورم‌ و چشم درد است.
تخم کاسنی در جمیع حالات جانشین برگ کاسنی می‌تواند بشود.
مقدار مجاز خوراک تخم کاسنی ۱۰ گرم است، و داخل سایر جوشیدنی‌ها برای پختن دارو ۲۰ تا ۵۰ گرم می‌باشد.
ریشه کاسنی گرم و خشک است و نرم‌کننده خلط های سینه، افزایش دهنده ادرار، برطرف کننده تب‌، تصفیه و پاک کننده خون، و رفع کنده درد مفاصل می‌باشد.
برای درمان یبوست، جوشانده برگ و ریشه کاسنی به مقدار ۲ فنجان صبح ناشتا خیلی مفید است.
برای تهیه ماسک زیبائی، کاسنی را بکوبید و آب آن را مخلوط کنید. سپس با سفیده تخم مرغ مخلوط و به صورت خود بمالید. پس از یک ربع صورت خود را با آب بشوئید. این ماسک غدد را تحریک کرده و تعرق پوست می‌شود. این نوع ماسک برای مبتلایان به امراض جلدی و اگزما بسیار مفید است.
کاسنی به خودی خود منبعی از فیبر طبیعی است که اگر در برنامه غذایی قرار گیرد به کنترل و کاهش وزن کمک بسیاری می‌کند. در ضمن ورزشکارانی که دارای مقداری اضافه وزن هستند می‌توانند از عرق کاسنی روزی ۲ الی ۵ بار استفاده کنند. روش مصرف آن بعد ازهر وعدهٔ غذایی به همراه نصفی از لیوان آب می‌باشد. مصرف کاسنی موجب کاهش ترشح هورمون گرلین و منجر به کنترل پرخوری و ایجاد احساس سیری در بدن مینماید که این امر باعث کاهش مصرف وعده غذایی می‌شود.
مطالعات نشان داده که کاسنی به طور قابل توجهی دارای خواص ضدالتهابی است که به همین دلیل موجب کاهش دردهای مفصلی و استخوانی می‌شود. در مطالعات انجام شده در سال ۲۰۱۰، گزارشات حاکی از آن است که ۷۰٪ از بیمارانی که از دردهای مفصلی و یا استخوانی رنج می‌بردند و با کاسنی تحت درمان قرار گرفتند به طور قابل توجهی دردهایشان بهبود یافته است.
خواص کاسنی همچون داروهای مسکن است و اضطراب را کاهش می‌یابد و ذهن را آرام می‌سازد. عصاره ریشه کاسنی به دلیل خواص آرامش‌بخشی که دارد به خواب کمک می‌کند و از بسیاری از قرص‌های خواب‌آور سالم‌تر است و نتیجه بهتری دارد.
زیان های کاسنی
استفاده بیش از حد کاسنی برای افراد باردار غیرمجاز است، زیرا ممکن است موجب خونریریزی و سقط جنین گردد. اگرچه تحقیقات در این زمینه کافی نیست اما همان تحقیقات نشان داده در دوران شیردهی هم مصرف بیش از حد کاسنی ممنوع است زیرا از طریق شیر مادر به کودک انتقال پیدا میکند. ضمنا استفاده کاسنی برای اشخاصی که مبتلا به سرفه هستند مضر است تخم کاسنی بسیار بدمزه می‌باشد.

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.