تهیه نشاء گوجه فرنگی

  • تاریخ انتشار : ۱۳۸۹/۱۰/۲۱
  • بازدید : ۱۹۵۸
تهیه نشاء گوجه فرنگی
گوجه فرنگی محصول فصل گرم است و در خاکی با زهکشی خوب ، دارای ماده آلی زیاد بسیار خوب رشد می کند . برای تولید بسیار زود رس گوجه فرنگی ، خاک سبک با شیب ملایم 2 درصد و یا کمتر و رو به جنوب یا شرق ارجحیت دارد.
کشت مستقیم بذر گوجه فرنگی و یا تولید گوجه فرنگی به روش نشا کاری مرسوم است.
کاشت گیاهچه های سالم و قوی گوجه فرنگی با روش نشاء کاری و در فاصله های مناسب عامل اصلی در تولید زود هنگام گوجه فرنگی می باشد. بوته ها با فاصله کافی از یکدیگر ،ارتفاع کوتاه با گسترش عرضی نسبتا" وسیع و سیستم ریشه خوب خواهند داشت. در خزانه برگهای گیاهچه گوجه فرنگی در تماس بایکدیگر و در حالت همپوشانی نباشند . دانه گوجه فرنگی در مخلوط مناسب ( پیت – ورمی کولیت خوب تهیه شده ) بکاریدو رطوبت را در حد یکنواخت نگه دارید و حرارت محیط رویش را تا زمان سبز شدن در دمای 24 درجه سانتی گراد نگه دارید . برخی کشاورزان برای تولید محصول اُرگانیک از مخلوط کمپوستی جهت کاشت بذر گوجه فرنگی استفاده می کنند . وقتی ارتفاع گیاهچه ها به 5 تا 7 سانت رسید و یا وقتی دو برگ واقعی دارند زمان نشاء کاری می باشد.
گلدان های تهیه نشاء گوجه فرنگی به اندازه 3 سانت تا 15 سانت یا حتی بزرگتر وجود دارد. برای تولید محصول در فصل اصلی . گلدان های 5 تا 7 سانتی قابل قبول است. برای تولید زود رس گلدان های 3 سانتی خیلی کوچک هستند و به مدت زیاد نمی توان گیاهچه را در این نوع گلدان ها نگه داشت و گیاهچه پا بلند و پایه دار خواهند شد و گاهی تولید دو تا 3 هفته به تاخیر می اُفتد.
وقتی دمای روز 24-21 درجه سانتی گراد و دمای شب 15 تا 18 درجه سانتی گراد باشدمی توان گوجه فرنگی را نشا نمود. از زمان بذر کاری در خزانه تا آماده شدن گیاهچه گوجه فرنگی جهت نشاء کاری بسته به شرایط رویش محل 5 تا 8 هفته وقت لازم است.

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.