مزایای پلت و استفاده کردن از آن در خوراک دام و طیور

  • تاریخ انتشار : ۱۳۸۹/۱۱/۰۴
  • بازدید : ۱۱۲۰
مزایای پلت و استفاده کردن از آن در خوراک دام و طیور
 روش متداول پلت سازی عبارت است از در معرض بخار آب قراردادن خوراک آسیاب شده ، سپس خروج خوراک داغ و مرطوب از داخل پلت زن با کمک فشار . این پلت ها سپس توسط جریان سریع هوا سریعاً سرد و خشک میشود جیره ها را میتوان تا دمای ۸۵ درجه سانتی گراد بدون ترس از تخریب ویتامین یا کاهش وزن تولید پرنده با حداکثر امکان تولید پلت در ساعت فراهم نمود . غذای پودری توسط ماشین های پلت در شرایط بخار و فشار و حرارت ۷۰-۸۵ درجه سانتی گراد به پلت تبدیل میشود.
حدود ۶۰% غذاهایی که در مرغداری مصرف میشود به صورت پلت می باشد و در این فرایند تغییراتی در دان ایجاد میشود .
۱) تغییرات فیزیکی :
موجب افزایش تراکم ذرات غذایی می گردد و طیور با حرکت کمتری غذای مورد نیاز را بدست می آورند و لذا انرژی آنها صرف رشد و تولید می شود .
۲) تغییرات شیمیایی:
حرارت بخار آبی که در حین پلت داده میشود مواد مزاحم رشد را که در بعضی از مواد غذایی وجود دارد از بین می برد و در نتیجه با تغذیه پلت، رشد بهتری حاصل میشود
● مزایای پلت کردن خوراک
۱) چون خوراک به صورت همگن و یکنواخت میباشد امکان انتخاب در خوراک را از پرنده سلب مینماید و تمامی قسمتهای موجود در خوراک بالاجبار توسط پرنده استفاده میشود و تمامی گله به یک میزان از مواد مغذی مصرف مینمایند .
۲) پلت نمودن تحت فشار و دمای بالا(۷۰ تا۸۵ درجه سانتی گراد)انجام میشود که موجب عملیات زیر در خوراک میشود:
الف) بهبود کیفیت مواد که باعث لیگنین زدائی و ژلاتینه شدن مواد نشاسته ای می شود و قابلیت هضم را بالا می برد.
ب) عوامل ضد تغذیه ای و بازدارنده رشد و باکتریها و آلودگی های میکروبی از قبیلE- - Coli و سالمونلا فعالیت خود را از دست میدهند .
ج) تاثیر منفی پلی ساکاریدهای غیرنشاسته ای بر ویسکوزیته محتویات دستگاه گوارش کاسته میشود. افزایش ویسکوزیته توسط پلی ساکاریدها سبب جذب آب در دستگاه گوارش باعث کاهش سرعت نفوذ مواد مغذی و سبب کاهش قابلیت هضم میشود ، مواد هضم نشده با ویسکوزیته بالا تولید مدفوع بسیار چسبناکی میکند که مشکلات بستر چسبناک و مرطوب را به وجود می آورد بنابراین با تولید خوراک به صورت پلت باعث کاهش ویسکوزیته پلی ساکارید غیر نشاسته ای شده و قابلیت هضم بالا میرود.
۳) کاهش میزان به هدر رفتن خوراک که طی عمل جابجایی و وزش باد و… قسمتی از مواد ریزتر و سبکتر را از دست میدهد که ممکن است ویتامین ها و مواد معدنی باشند که در نتیجه از بین رفتن این مواد مغذی سبب کاهش عملکرد گله میشود . بطور کلی میزان پرت و ضایعات را تا ۱۰% کاهش میدهد.
۴) زمان مصرف خوراک را کاهش میدهد که این امر بخصوص در مناطق گرمسیری حائز اهمیت است.
۵) در شرایطی که تحریکات عصبی یا تنش وجود دارد، میزان مصرف خوراک کاهش می یابد ، لذا مصرف خوراک به صورت پلت مواد مغذی مورد نیاز را فراهم مینماید.
۶) از آنجایی که مصرف چربی در مرغداری به دلیل: خطر فساد ، مشکلات نگهداری ، مخلوط نشدن یکنواخت خوراک» به راحتی امکان پذیر نمی باشد، این مواد به طور همگن در پلت قابل مصرف میباشد.
۷) سبب کاهش گرد و غبار میشود و از بروز بیماری تنفسی نظیر CRD جلوگیری می نماید.
۸) قدرت ماندگاری خوراک پلت از خوراک آردی بسیار بیشتر می باشد.

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.