تهیه کود کمپوست از ضایعات

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
  • بازدید : ۲۶۷۹
تهیه کود کمپوست از ضایعات
کود کمپوست بقایای تخمیر شده زباله‌های شهری و ضایعات زراعی است و به عنوان کود آلی اثرات مثبت و سودمندی در تغذیه گیاهان دارد. یکی از مشکلات شهرهای بزرگ دفع زباله‌های خانگی بوده که بر سلامتی شهروندان نیز تاثیر می‌گذارد. طبق برآوردهای به عمل آمده روزانه 6 هزار تن زباله در شهر تهران تولید می‌شود. برای دفع زباله روش‌هایی وجود دارد.
کود کمپوست برای اکثر زراعت‌ها استفاده می‌شود زیرا از نظر حاصلخیزی و عناصر غذایی اثرات مفید و مؤثری دارد. کود کمپوست یک نوع کود آلی می‌باشد هر چند ممکن است بعضی از آلودگی‌های میکروبی را نیز داشته باشد، چرا که زباله‌ای است که از منازل گردآوری ‌شده است. نمک موجود در کود کمپوست و فلزات سنگین و عناصر سمی نیز ممکن است مشکل‌زا باشند.
بنابراین مقدار شوری و عناصر موجود در کود کمپوست را باید هر ساله کنترل کرد. به عبارت دیگر کود کمپوست باید از نظر ترکیب شیمیایی کنترل شود و بسته به نوع ماده اولیه کود کمپوست دارای ترکیبات شیمیایی متفاوتی است .
روش‌های دفع زباله
- سوزانیدن؛
- دفن زباله؛
- بازیافت.
در روش اول زباله‌های سوزانده شده خود مشکلاتی بوجود می‌آورد. در روش دوم معمولاً زباله‌ها در خارج از شهر دفن می‌شوند، اما بهترین و مهم‌ترین روش بازیافت زباله‌های تولیدی است. موادی که برای انسان در کشاورزی و صنعت مفید هستند بازیافت می‌شوند. یعنی مواد موجود در زباله به عنوان ماده اولیه یا خام استفاده می‌شوند. لذا در این روش، اولین قدم اجرای طرح تفکیک زباله است. بحث تولید کود کمپوست اصولاً درباره‌ی استفاده از بقایای آلی موجود در زباله‌های خانگی است. به عبارت دیگر مواد اولیه کود کمپوست بقایای آلی زباله‌ها، بقایای غذا و میوه، برگ و غیره می‌باشد.
تولید کود کمپوست
- روش صنعتی؛
- روش سنتی:
الف) روش حوضچه‌ای،
ب) روش توده‌ای سطحی.
تولید کود کمپوست به روش صنعتی توسط سازمان بازیافت انجام می‌شود. روش صنعتی مراحلی دارد، بدین ترتیب که پس از تحویل زباله‌ها و مواد ضایع مراحل بعدی که شامل روش تغذیه، دسته‌بندی، خرد کردن، تخمیر و در نهایت خشک کردن و بسته بندی است، انجام می‌شود.
تولید کمپوست به روش سنتی در حوضچه‌هایی در باغ و یا منزل انجام می‌شود. بدین صورت که حوضچه‌هایی به طول 2 تا 9 متر و به عرض 5/1 تا 5/2 متر و به عمق یک متر می‌سازند. سپس مواد اولیه کمپوست را داخل حوضچه ریخته و چند روز یک بار مواد را بهم زده تا هوا وارد آن شود. معمولا طی 35 تا 45 روز این مواد آلی توسط موجودات ذره بینی تجزیه و به کود کمپوست قابل مصرف تبدیل می‌شوند. گاهی اوقات داخل حوضچه‌ها مقداری کود اوره اضافه می‌کنند تا کار پوسیده شدن راحت‌تر انجام گیرد. یا اینکه کرم‌های خاکی را در حوضچه‌ها می‌ریزند تا کمپوست تولیدشود و به آن اصطلاحاً ورمی کمپوست (Wermy compost) یا کمپوست تولید شده توسط کرم‌های خاکی گفته می‌شود.
علاوه بر حوضچه‌ها می‌توان از روش توده‌ای سطحی و بلند استفاده کرد. کمپوست براساس مقدار تجزیه‌شدگی به کمپوست :
الف) ‌تازه؛
ب) خام؛
ج) کامل و تجزیه شده؛ و از نظر اندازه به ریز، درشت و نرم تقسیم‌بندی می‌شود.
.

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.