نقش تجارت الکترونیک در بخش کشاورزی

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۳/۲۷
  • بازدید : ۴۴۵۳
نقش تجارت الکترونیک در بخش کشاورزی
هر قدر قوی باشیـد؛در برابر رقبای هوشمندی که عنصر تجارت الکترونیک را به عنوان ابزار دگرگون سازی وضعیت کنونیبازار کشاورزی برگزیده اند ؛ آسیب پذیرید .
مقدمه :
یکی از مشکلات چرخه تولید کالا ، محصولات کشاورزی ، دام و طیور؛ موضوع بازاریابی و دسترسی آسان و با حداقل واسطه به خریدار می باشد. از دیر باز عرضه محصولات کشاورزی و دامی از طریق واسطه ها صورت می گرفته است.در این گردش نادرست بازار، سودمندی تولیدکنندگان از تولید محصولات کشاورزی کاهش یافته و بعضا به حداقل می رسد و واسطه های بیش از نیاز طبیعی ، بیشترین سود را در این آشفته بازار کسب خواهند نمود . عدم اطلاع و ارتباط صحیح تولید کننده و مصرف کننده موجب کسب سودهای نامتعارف توسط افراد سودجو گردیده و در حقیقت این عده از ضعف اطلاعات و ارتباطات مصرف کننده و تولید کننده حداکثر استفاده را خواهند نمود .
پایبندی به باورهای کهنه، شما را از دست یابی به ایده های نو محروم می سازد
در حال حاضر متقاضیان کالاها و خدمات کشاورزی ، دام و طیور برای یافتن محل عرضه کالا یا خدمات مورد نظر خود عموما وقت و هزینه زیادی صرف می‌کنند. آنها بسیاری از خواسته های خود را به خاطر عدم امکان دسترسی مناسب ، عدم اطلاع از قیمت یا محل و روش های عرضه نادیده می گیرند . گاهی اوقات کالایی تهیه می‌کنند که به علت عدم آگاهی از مشخصات فنی آن،کارایی مورد نظر را برای آنها در پی ندارد. این موضوع نه تنها موجب زیان مصرف کنندگان می‌شود بلکه کارخانه ها و عرضه‌کنندگان کالا را نیز متضرر می‌سازد. در این میان تولیدکنندگان نیز برای اطلاع‌رسانی گسترده و دقیق در مورد کالاها و خدماتی که عرضه می‌کنند با مشکل مواجه می‌شوند و به علت پراکندگی مصرف کنندگان و خریداران در مناطق مختلف کشور و بالا رفتن هزینه ها به سختی می‌توانند اطلاعات کالا و خدمات خود را بصورت مطلوب ، دلخواه و بطور پیوسته ارائه کنند.
بنا به ضرورت ، در کشور ما چند سالی است که بحث استقرار و به کارگیری تجارت الکترونیک در دستور کار دولت قرار گرفته و بدون شک بخش کشاورزی نیز از این قائده مستثنی نیست اما متاسفانه در بخش کشاورزی ، به علت حاکم بودن دیدگاه های سنتی و نیز بعضا کم سواد بودن شاغلین این بخش ، فعالیت های صورت گرفته در این رابطه ، از سوی مدیران بخش دولتی و خصوصی مورد حمایت جدی قرار نگرفته و همه ( بخش دولتی و بخش خصوصی ) بر این باورند و فریاد بر می آورند که ((این افراد توانایی استفاده از اینترنت را ندارند!!)).
این برداشت از جامعه بخش کشاورزی برابر بانوعی عقب نشینی و نادیده گرفتن خواسته های بسیاری از علاقه مندان و شاغلین تحصیل کرده بخش کشاورزی که بدنبال نوآوری و بکارگرفتن شیوه های نوین در تولید و فروش محصول تولیدیشان هستند؛ می باشد. متاسفانه باید اذعان داشت بسیاری از شاغلین در این بخش به لحاظ جایگاه علمی و عملی در رده های بسیار بالایی قرار دارند اما جایشان در بخش های مدیریتی و تصمیم سازی بخش کشاورزی خالی است.
توجه به تغییرات کوچک کمک می کند با تغییرات بزرگتری که در راهند سازگار شویم.
نکته ای که اغلب به فراموشی سپرده می شود ؛ تغییر نسل شاغل بخش کشاورزی و جایگزین شدن نسل جوان و اغلب تحصیلکرده و تشنه استفاده از فن آوری ها ی نوین با نسل سنتی می باشد که می بایست به آنها خدمات مناسب ارایه داده و در مسیری صحیح، ذوق و اندیشه شان را بارور نمود . این قشر از جامعه کشاورزی که هر روز در حال گسترش نیز می باشد در واقع همان بخشی از جامعه تولیدکننده می باشند که بدنبال نوآوری و استفاده از روش های مدرن در بخش تولید و بالا بردن میزان بهره وری هستند .به عنوان سند این گفتار اگر ساعتی در اینترنت وقت صرف کنید و در گوگل جستجو نمایید کم نیستند وبلاگ نویسان جوان روستایی که به معرفی روستای خود پرداخته اند و یا کشاورز ، مرغدار و دامداری که تجربیات خود را در وبلاگشان به اشتراک گذاشته اند .
متاسفانه تعداد زیادی از مهندسین فعال در این بخش ( چه در بخش دولتی و چه خصوصی ) از مزایای استفاده از اینترنت به دور و یا حتی بی اطلاع هستند ، تا جایی که بسیاری ، به جای استفاده از پست الکترونیک ( ایمیل ) که یکی از ابتدایی ترین و در عین حال مفید ترین ابزار اینترنت است ؛ همچنان مکاتبات و نامه نگاری های خود را به روش های سنتی انجام می دهند ، این در حالی است که امروزه در سایر کشور ها داشتن ایمیل و استفاده از آن در انجام کارهای روزمره امری بدیهی و حتی ضروری است. شاید بتوان ریشه بخشی از این مساله را در ضعف اطلاع رسانی و فرهنگ سازی اصولی در کشور جستجو کرد زیرا متاسفانه فرهنگ سازی در این زمینه جایگاهی در دستگاه ها و ارگان های اطلاع رسانی کشور مانند صدا و سیما و مطبوعات و حتی برخی دانشگاه های بعضا تازه تاسیس نداشته و یا نقشی بسیار کمرنگ داشته است .
نگارنده بر این باور است که هر دستاورد و نوآوری که بتواند رفاه و آسایش جامعه بخش کشاورزی را بدنبال داشته باشد؛ حتما قابل تقدیر و حمایت است و نباید به آن به چشم یک کار اضافه و یا به دلایلی ناسازگار با جامعه هدف نگاه کرد. همگان بر این امر اذعان دارند که مشکل بازاریابی و فروش محصولات و کالاهای بخش کشاورزی یکی از مشکلات کهنه و قدیمی در بخش کشاورزی است . چه بسیار پیش آمده که محصولات تولیدی بر سرمزرعه ای به علت نبود خریدار در نقطه ای از کشور نابود شده و در جایی دیگر از کشور کارخانه ای به علت نبودهمان محصول به عنوان مواد اولیه، با مشکل تولید مواجه شده است .
با کمی تعمق و تامل می توان به روشنی دریافت که استفاده از تجارت الکترونیک در بخش کشاورزی تاچه میزان می تواند اثرات مثبتی را در امور خرید و فروش کالاها و محصولات کشاورزی ، کاهش قابل توجه هزینه ها و حذف واسطه های غیر ضروری که درابتدای بحث بدان ها اشاره شد؛و ... به دنبال داشته باشد .
در پایان ذکر این نکته ضروری به نظر می رسد که در عصر فن آوری اطلاعات و گسترش فرهنگ استفاده از روش های الکترونیکی در اطلاع رسانی و تجارت، اصرار بر استفاده از شیوه های سنتی محض در حقیقت محروم نمودن خویش از مزیت های بی شمار استفاده از این تکنولوژی ها می باشد . شاید ذکر این نکته خالی از لطف نباشد که در جایی که بر طبق آمارهای موجود، درایران، بیش از 24 میلیون نفر در سال 89 از اینترنت استفاده کرده اند ؛ آیا زمان استفاده از اینترنت جهت انجام مبادلات تجاری بخش کشاورزی در کشور مان فرا نرسیده است ؟
بازار بزرگ کشاورزی ایران با هدف ارایه خدمات به روز و گسترده به جامعه بخش کشاورزی شکل گرفته است . در این بازار اساس کار بر پایه خرید و فروش کالا است و تمامی تولید کنندگان و تامین کنندگان ماشین آلات ، ادوات ، لوازم و تجهیزات و نهاده های کشاورزی ، تجهیزات آبیاری ، تولید کنندگان خوراک و نهاده های دام ، طیور و آبزیان می توانند به عنوان فروشنده کالاهای خود را برای فروش ارایه نمایند و خریداران نیز اعم از کشاورز ، دامدار و مرغدار و... میتوانند بصورت مستقیم از فروشنده مورد نظرکالای خود را خرید نموده و در مقابل محصولات تولیدی خود را برای فروش در این بازار ارایه نمایند.
در بازار بزرگ کشاورزی ایران علاوه بر نیازهای تجاری و اقتصادی سایر نیازهای بهره برداران اعم از اطلاع و دسترسی به آخرین اخبار ، مقالات ، تازه های تولید ، قیمت روز نهاده ها ، اخبار نمایشگاه ها نیز ارایه می شود.
این بازار با عضویت بیش از 180 شرکت تولید کننده در تمام بخشهای کشاورزی و بیش از 6000 بازدید روزانه جزو معدود سایتهای کشاورزی کارامد و فعال حال حاضر در کشورمان می باشد .

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.