عنصر روی یک ریز مغذی حیاتی برای گیاهان

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
  • بازدید : ۲۱۴۷
عنصر روی قطعا" برای رشد طبیعی ، سالم و تکثیر همه گیاهان آلی ، حیوانات و انسان لازم و ضروری می باشد و بنابراین روی یک عنصر لازم به مقدار خیلی کم یا ریز مغذی نامیده می شود. اگر سایر عناصر غذایی به جز روی به مقدار مورد نیاز گیاه زراعی تامین شود گیاه زراعی قادر به دستیابی به عملکرد بالقوه کامل خود نخواهد بود.
عملکرد دامنه بسیار وسیع از گیاهان زراعی شامل غلات ، گیاهان علوفه ای ، حبوبات ، درختان میوه ، خشکبار ، گیاهان سبزی و صیفی و گیاهان صنعتی مانند توتون و پنبه تحت تاثیر کمبود روی قرار می گیرند. وقتی گیاهان زراعی با کمبود روی مواجه شوند ، عملکرد و کیفیت محصول آنها کاهش می یابد. کاهش عملکرد تا 30% در غلاتی مانند ذرت ، برنج و گندم در اثر کمبود پنهان روی و بدون علایم ظاهری بوجود می آید.
بهر حال ، در اثر کمبود شدید و با ظهور علایم کمبود روی در برگها عملکرد گیاهان زراعی بسیار زیاد کاهش می یابد و حتی ممکن است گیاه زراعی قادر به انجام رشد کامل خود نشود. مصرف عنصر روی عملکرد گندم و برنج را تا چهار تن در هکتار و عملکرد ذرت را تا دو تن در هکتار افزایش داده است. اگر چه روی به مقدار کم مورد نیاز است اما غلظت های بحرانی آن برای انجام وظیفه طبیعی در چند مسیر فیزیولوژیکی گیاه مهم می باشد. این مسیرها نقش مهم در فتوسنتز ، تشکیل قند ، ساخت پروتئین ، باروری ، تولید دانه ، تنظیم رشد و دفاع در برابر بیماری ها دارند.
وقتی کمبود روی در گیاه زراعی پیش آید ، این وظایف فیزیولوژیکی دچار اختلال شده و سلامت و باردهی گیاهان زراعی با خطر حمله بیماریها و کاهش عملکرد و کیفیت محصول مواجه می شود. برخی از گیاهان زراعی مانند ذرت و برنج به کمبود روی حساس هستند و گندم به کمبود روی حساسیت متوسط دارد.


دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.