تولید پرو بیوتیک جهت تهیه خوراک دام

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۶/۰۶
  • بازدید : ۱۷۹۲
تولید پرو بیوتیک جهت تهیه خوراک دام
پروبیوتیکها، کشت میکرواورگانیزمهای زنده ای می باشند که به منظور بهبود کیفیت حیات موجودات از جمله انسان و دام مورد استفاده قرار می گیرند. پروبیوتیکها پس از جایگزینی در روده میزبان، وضعیت سلامت را بهبود می بخشند.
در حال حاضر بکارگیری پروبیوتیکهای دامی بخصوص در کشور های پیشرفته، افزایش چشمگیری پیدا نموده است که با هدف بهبود ضریب تبدیل غذا و جلوگیری از بروز بیماریهای عفونی به غذای دام اضافه می شوند. این میکرواورگانیزمها با ارائه یک سیستم آنزیمی پر قدرت و تولید برخی ترکیبات محرک رشد از یک سو و جلوگیری از جایگزینی و تکثیر میکرو اورگانیزمهای بیماری زا از سوی دیگر، سبب بهبود بازده غذایی و افزایش رشد و وزن دام می گردند. استفاده بی رویه از آنتی بیوتیک ها در دامداری، سبب ایجاد و گسترش مقاومت بین سویه های باکتریایی و انتقال آن به سایر میکرو اورگانیزمها می شود که مشکلات درمانی فراوانی را حتی برای انسان در پی خواهد داشت.
از این رو در کشورهای پیشرفته، قوانین و محدودیتهای زیادی برای استفاده از آنتی بیوتیک ها وضع شده است تا از مصرف بی رویه آنها ممانعت به عمل آید. پروبیوتیک ها تنها جایگزین مناسب آنتی بیوتیک ها میباشند که کاربردشان به سرعت رو به گسترش است.
بازار جهانی این نوع پروبیوتیک از 6/6 میلیارد دلار در سال 1996 به حدود 17 میلیارد دلار در سال 2000 رسیده است و پیش بینی ها، افزایش آن را تا حدود 87 میلیارد دلار تا سال 2015 نشان می دهد.
با توجه به اهمیت بکارگیری پروبیوتیک ها در بخشهای مختلف کشاورزی از جمله دامداری ها، پژوهشکده مهندسی جهاد در حال تحقیق و بررسی شرایط تولید این محصول است تا با بهره گیری از امکانات موجود، دستیابی به تکنولوژی تولید پروبیوتیک محقق گردد.

مهندس قدرت اله محمد زمانی

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.