بررسی فرآوری دانه جو در خوراک دام خصوصیات هضمی آن-بخش دوم

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۶/۰۶
  • بازدید : ۱۱۳۵
بررسی فرآوری دانه جو در خوراک دام خصوصیات هضمی آن
بخش دوم
پارامترهای ذکر شده در این بخش مربوط به معادله کینتیک هضم ørskov & (1979)Mc Donald ‌ است.Sadeghi&Shawrang (2007) نشان داده اند که این فرآوری باعث افزایش بخش aو کاهش اندازه بخش b و کاهش نرخ تجزیه پذیری نشاسته شده است که ممکن است به دلیل ژلاتینه شدن باشد وکاهش نرخ تجزیه پذیری بعلت سهل الهضم شدن بخشی از b و در نتیجه باقی ماندن بخش غیر قابل هضم تر در bاست. البته در اثر حرارت واکنشی بنام Retro gradationاتفاق میآفتد که در آن با سرد شدن نشاسته ژلاتینیزه شده ساختار ثانویه مقاومی تشکیل میشود و این واکنشهای شیمیایی میتواند توضیح دیگری برای کاهش نرخ تجزیه باشد.این فرآوری باعث افزایش بخش bو کاهش بخش aدر پروتئین خام می‌شود. چندین پرولامین پلی پپتید با نامهای B،C وD هوردئین در جو وجود دارد که نوع B از دو زیرواحد اصلی با 2/98 و 76 کیلو دالتن‌تشکیل شده است . نوع Cاز زیر واحدهایی با30 تا 70 کیلو دالتن تشکیل شده و زیرواحدهای نوع D کمتر از 25کیلو دالتن وزن دارند و از بین این هوردئین ها نوع C نسبت به هضم شکمبه ای مقاوم بودند و بیشترین سهم را در باقیمانده داشتند.
گرمای وارد شده در این فرآوری باعث تغییرشکل پروتئین ها به شکل مقاوم در برابر آنزیمها میشود و دناتوره شدن پروتئینها بر اثر گرما باعث شکسته شدن پیوندهایی میشود که موجب پایداری ساختار 3 بعدی پروتئین هستند و اگر گروههای هیدروفوب از بین بروند باعث کاهش حلالیت پروتئین وهمچنین کاهش تجزیه پذیری آن در شکمبه میشود . نتایج الکتروفورز بر روی SDSpage وارد شدن بخشی از a را به b تایید میکند.
Prestløkken (1999) گزارش کرده است که اسید آمینه هایی با خاصیت هیدروفوبیک بیشتر مثل : لوسین ، ایزولوسین ، فنیل آلانین ، متیونین، والین و آلانین تجزیه پذیری کمتری نسبت به آمینواسیدهای با خاصیت هیدروفوبیک کمتر مثل هیستیدین ، آرژنین ، لایزین، سیستئین، گلوتامیک اسید، گلایسین و سرین داشته اند که مؤید نظریه بالاست. دلیل افزایش بخش b میتواند دناتوره شدن و همچنین کاهش میل هیدروفیلیک بخشی از پروتئینهای a و وارد شدن آنها به بخش bباشد. برای سنجش فرآوریهای فیزیکی میتوان ازمعیاری به نام PI (processing index)استفاده کرد که با تقسیم کردن وزن مخصوص دانه فرآوری شده به وزن مخصوص دانه کامل بدست میآید و کاهش آن نشانگر افزایش شدت فرآوری است.
Steam rolling در درجات مختلف به گزارش Yang et.all (2000) باعث افزایش مصرف DM و به تبع آن افزایش مصرف پروتئین ، NDF ، ADF، افزایش جریان پروتئین، میزان تولید VFA و افزایش تولید پروتئین میکروبی میشود. با توجه به میزان بیشتر مصرف پروتئین جریان آن به دئودنوم و هضم پذیری آن در کل دستگاه گوارش افزایش میابد. هضم میزان بیشتر نشاسته در شکمبه با کاهش معیار فرآوری (PI ) پروپیونات بیشتری برای سنتز گلوکز فراهم میکند و باعث حفظ پروتئینها و افزایش پروتئین شیر میشود همچنین افزایش پروتئین قابل دسترس که ناشی از افزایش مصرف پروتئین است میتواند دلیل دیگری برای افزایش پروتئین شیر باشد.

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.