کاربرد پس مانده خیس تقطیری غلات در خوراک دام

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۶/۰۶
  • بازدید : ۱۶۰۱
کاربرد پس مانده خیس تقطیری غلات در خوراک دام
پس مانده خیس حاصل از تقطیر غلات به خوبی در اکثر ایالات آمریکا خرید و فروش می شود و به راحتی در دسترس دامداران قرار دارد. لذا تعداد زیادی سوال در رابطه با مصرف آن وجود دارد.
چگونه پس مانده مرطوب تقطیر غلات را در جیره گاوهای شیری به کار ببریم؟
پس مانده تقطیر غلات یک منبع پروتئینی قابل جایگزین سویا یا مکمل های پروتئینی است. وقتی که قیمت کنجاله سویا در بازار گران باشد، پس مانده تقطیری علات می تواند یک جایگزین اقتصادی باشد.
شما باید بدانید که پس مانده تقطیری غلات از نظر لیزین کمبود دارد و در عوض سرشار از چربی های غیراشباع می باشد. وقتی که از این محصول به جای کنجاله سویا و یا سایر مکمل های پروتئینی در جیره استفاده می نمایید، باید متعادل کردن آمینو اسیدها را انجام دهید. بنایراین ارزیابی کل چربی های گیاهی لازم است.
چه مقدار پس مانده تقطیر غلات را می توان به جیره گاوهای شیری اضافه کرد؟
برای گاوهای شیری مقدار پس مانده خیس و یا خشک حاصل از تقطیر غلات باید به 1.3 کیلوگرم از ماده خشک به ازای هر گاو در روز محدود گردد.
− مطمئن شوید که گاوهای شما به اندازه کافی منبع پروتئینی در جیره داشته باشد.
− در هنگام افزودن پس مانده تقطیری غلات به جیره، 0.45 تا 0.9 کیلوگرم کنجاله سویا به یک منبع حداقل پروتئینی پایه جهت تعادل اسیدهای آمینه و تامین پپتیدهای مورد نیاز لازم است. به کار بردن یک نرم افزار کامپیوتری مانند مدل کورنل NRC سال 2001 می تواند به ارزیابی وضعیت آمینو اسیدهای جیره کمک نماید.
− اگر سطح چربی های گیاهی جیره به حداکثر مقدار خودش یعنی 0.45 تا 0.57 کیلوگرم رسیده باشد، کاهش مقدار چربی های گیاهی جیره به 0.34 کیلوگرم لازم است ( مانند کاهش 1.36 کیلوگرم سویا یا پنبه دانه کرک دار ). شما می توانید به تلیسه های در حال رشد که بالای سه ماه سن دارند به منظور متعادل غلات بدهید. با این کار پروتئین میکروبی ساخته شده و به اسید آمینه های مورد نیاز تلیسه تبدیل می گردد ولی هرگز از حد بحرانی نیاز دام تجاوز نمی کند.
با توجه به این که قیمت کنجاله سویای 44 درصد، 250 دلار برای هر تن و قیمت پوسته ذرت برای هر بوشل 2.25 دلار می باشد، و با استفاده از برنامه کامپیوتری وال 3، ارزش پس مانده مرطوب تقطیر غلات با احتساب 35 درصد ماده خشک و با احتساب هزینه حمل در مزرعه به 98 دلار به ازای هر راس می رسد ( اساس محاسبه بر مبنای ارزش پروتئین، روغن، انرژی، فسفر و کلسیم آن می باشد ). اگر تز پس مانده تقطیری غلات آب زادی تراوش کند و یا کپک بزند یا این که فاسد شود ارزش غذایی آن کاهش می یابد. به عنوان مثال اگر 20 درصد یک غذای خیس نتواند در جیره استفاده گردد و از بین برود قیمت آن غذا از 20 دلار در هر تن به 78 دلار در تن می رسد. اگر پس مانده تقطیری غلات با 45 درصد ماده خشک موجود باشد و 20 درصد مواد مغذی آن در اثر تراوش از دسترس خارج گردد قیمت حقیقی آن غذا به 126 دلار برای هر تن خواهد رسید.

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.