ویژگى تغییرات تکنولوژیکى در کشاورزى

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۰/۰۹/۲۷
  • بازدید : ۹۶۲
ویژگى تغییرات تکنولوژیکى در کشاورزى
در سال‌هاى اخیر تغییرات تکنیکى متعددى در بخش کشاورزى مشاهده شده است. عمده این پیشرفت‌ها از جنبه سرمایه‌اى بوده است. مثلاً استفاده از تجهیزات و ماشین‌آلات جدید، بهبود سیستم‌هاى زهشکى و آبیاری، تغییرات مربوط به ساختمان‌ها و امثالهم نشانه‌هائى از این قبیل پیشرفت‌هاى فنى است. علاوه بر موارد فوق پیشرفت‌هاى چشمگیرى نیز در شکل بذرهاى اصلاح شده، شیوه‌هاى جدید دامداری، تغذیه بهتر دام، تغییرات در نوع کودهاى شیمیائی، پیشرفت در آفت‌کش‌ها و حشره‌کش‌ها و سموم دیگر به‌وجود آمده است. همچنین در مدیریت مزرعه نیز بهبودهائى حاصل شده است. به هر حال این قبیل پیشرفت‌ها باعث صرفه‌‌جوئى در نیروى کار و حتى زمین شده است. براى مثال استفاده از ماشین‌آلات مدرن مثل تراکتور و کمباین، به‌کارگیرى بذرهاى اصلاح شده و مواردى از این قبیل را مى‌توان ذکر نمود.
لازم به ذکر است که رعایت تناسب این تغییرات با سایر شرایط تولیدى لازمه ایجاد پیشرفت در امر تولید محصولات کشاورزى است. براى این منظور به‌طورکلى به روش‌هاى زیر مى‌توان در کشورهاى در حال توسعه زمینه این پیشرفت‌ها را فراهم و سپس آن را گسترش داد:
آموزش در حین عمل
بسیارى از تغییرات تکنولوژیکى ناشى از تجربه در داخل مزارع است. بنابراین زارعین با تکرار یک روش تولیدى خاص، به‌طور تجربى نحوه ترکیب بهینه نهاده‌ها را درخواهند یافت.
نشر نتایج حاصل از تحقیقات
امروزه نقش تحقیقات در پیشبرد اهداف کشاورزى از اهمیت بالائى برخوردار است و تجربه کشورهاى توسعه یافته‌تر این امر را تأیید مى‌کند. بنابراین لازم است با جهت دادن تحقیقات در زمینه بهبود روش‌هاى تولید، آنها را در مزارع پیاده نمود.
استفاده از تجربیات سایر کشورها
در بسیارى از کشورها که شرایط تقریباً مشابهى با کشور موردنظر دارند، پیشرفت‌هاى فنى بسیارى در امور مختلف کشاورزى به چشم مى‌خورد. بسیارى از این تغییرات حاصل تحقیقات و تجربیات گوناگون است. پس یکى دیگر از منابع تغییرات فنى استفاده از همین دستاوردها است. البته پرواضح است که قبل از استفاده از این منبع بایستى همخوانى تغییرات فنى با شرایط منطقه‌اى مورد بررسى واقع شود.

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.