آشنایی با سوپرجاذبها و استفاده از آنها در کشاورزی

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
  • بازدید : ۱۷۴۴
رزینهای سوپرجاذب (سوپرآب) مواد اصلاح‌کننده جدیدی هستند که امروزه کاربرد وسیعی پیدا کرده‌اند.
این هیدروژلها، پلیمرهایی به شدت آبدوست‌اند که ضمن برخورداری از سرعت و ظرفیت زیاد جذب آب، به مثابه آب انبارهای مینیاتوری عمل کرده و در موقع نیاز ریشه، به راحتی آب و مواد غذایی محلول در آب را در اختیار ریشه گیاه قرار می‌دهند. مقدار آبی که در خاک ذخیره می‌شود به ظرفیت نگهداری رطوبت خاک نیز بستگی دارد.
پلیمرهای سوپر‌آب ضمن بالا بردن ظرفیت نگهداری آب در خاکهای سبک می‌توانند مشکل نفوذناپذیری خاکهای سنگین و مشکل شسته شوی سریع کودهای کشاورزی وآلودگی آبهای زیرزمینی را نیز برطرف می سازد. این سوپرجاذبها از آنجاکه با جذب سریع آب به میزان صدها برابر وزن خود به ژلی با دوام زیاد تبدیل می‌شوند، در کشاورزی و باغبانی، جنگلکاری، فضای سبز و نیز در تثبیت بیولوژیکی شنهای روان، کنترل فرسایش خاک و کویرزدایی از جایگاه ویژه‌ای در دنیا برخوردارشده‌اند.
با اینکه سوپرجآذب، تحت فشار هم قادر به نگهداری آب جذب کرده خود است، به‌محض نیاز ریشه، آب را به سهولت در اختیار آن قرار می‌دهد. سوپرجاذب  با جذب سریع آب و حفظ آن، بازده جذب آب ناشی از بارندگیهای پراکنده را بالا برده و در صورت آبیاری خاک، فواصل آبیاری را نیز افزایش می‌دهند. مقدار این افزایش به شرایط فیزیکی خاک، آب و هوای منطقه و میزان مصرف سوپرجاذب در خاک، بستگی دارد. استفاده از سوپرآب در کاشت نشاء و نهال، تنشهای رطوبتی را از بین برده و به سازگاری نباتات کاشته شده با محیط کمک می‌نماید.
با توجه به pH نزدیک به خنثای سوپرجاذب که بین 6 تا 7 است، اثر سوء بر خاک نداشته و هیچگونه سمیتی نیز ندارد. این سوپرجاذبها پس از 3 تا 5 سال، بسته به نوع آن و ترکیب خاک، توسط میکروارگانیسمها تخریب می‌شوند و لذا آلودگی زیست‌محیطی ایجاد نمی‌کنند. علاوه بر نگهداری آب، سوپرجاذب به علت تغییر حجم مداوم (انبساط به هنگام تورم و انقباض به هنگام از دست دادن آب) میزان هوا را در خاک افزایش می‌دهد.
مزایا
1- استفاده بهینه از کود و سموم شیمیایی و پیشگیری از آلودگی آبهای زیرزمینی
2- استفاده بهینه از آب (تا 50 درصد صرفه‌جویی درمصرف آب کشاورزی)
 3- امکان کشت در سطوح شیب‌دار
4 - جلوگیری از تنش‌های ناشی از نوسانات رطوبتی
5- امکان کشت در مناطق بیابانی و کمک به بیابان‌زدایی و تثبیت شنهای روان
6- پرورش و انتقال نهال با تلفات کم
7 -بسترهای کشت قارچ ، هیدروپونیک
استفاده از خاک ژله ای در گلدان :
خاک گلدان علاوه بر اینکه به آبیاری مستمر نیاز دارد ، سبب ورود موجودات موذی مانندانواع سوسک ها و پشه ها به فضای منزل می گردد و سبب الودگی هایی به دلیل استفاده ازکودهای دامی و گیاهی نیز می گردد . علاوه بر آن هر ساله هنگام تعویض گلدان بامشکلات زیادی روبرو خواهیم بود . در حالی که استفاده از خاک ژله ای علاوه بر آنکه نیاز گیاه را به آبیاری برطرف می کند و شما با خیال راحت می توانید به مسافرت رفته و یا به کارهای دیگر خود رسیدگی کنید زیبایی وصف ناپذیری نیز به دکوراسیون منزل و محل کار شما خواهد بخشید و در ضمن مشکل آلودگی و همچنین موجودات موذی را برطرف میکند .
مزایای خاک ها ژله ای :
- به دو صورت کلی می باشد پودری و مکعبی ( لاستیکی ) که نوع پودری آن پس از ریخته شدن در آب شروع به افزایش حجم می کند ولی برای رسیدن به حداکثر حجم خود نیاز به چندساعتی زمان دارد اما نوع مکعبی آن بایستی حداقل مدت 8 ساعتی را در آب باشد تا به حداکثر حجم خود دست یابد .
- خاک ژله ای کاملا غیرسمی هست ولی خوردن آن توصیه نمی گردد و رنگهای متنوعی دارد که حتی در مقابل نور خورشید کاملا ثابت می باشد .
- بر روی خاک های ژله ای می توان بذر را نیز سبز کرد ( درست مانندسبزه شب عید ) و البته مهمترین استفاده آن در تزئین گلدان های منزل و دفاتر کار هست که پس از حجیم شدن می توانید گیاه ریشه دار شده را به خوبی شسته تا خاک و گل اطراف ریشه شسته شود و سپس گیاه خود را به ظرف بلوری که حاوی خاک های ژله ای هست منتقل نمایید .
بسته به نوع گیاه که چقدر آب نیاز داشته باشد و همچنین عوامل محیطی مثل دمای هوا که هر چه بیشتر باشد به دلیل تبخیر زیادتر بایستی به گلدان اب بیشتری اضافه نمود.بین 10 تا 30 روزیکبار کافی است به گلدان خود آب اضافه نمایید تا گیاه شما همیشه شاداب باشد . -
درخاک ژله ای می توانید به جای گل های آپارتمانی ریشه دار شده از گل های شاخه بریده وهمچنین گل های مصنوعی نیز استفاده نمود .
- خاک ژله ای با رنگ های مختلف را می توان بر روی هم قرار داد و از آنجا که رنگ خاک ژله ای ثابت است این رنگها به صورت کاملا مجزا از یکدیگر خواهند بود .
– اگر آب خاک ژله ای در حین آماده کردن ما زیاد شده باشد ،کافی است آن را در آبکش ریخته تا آب اضافی خارج گردد .
- در خاک ژله ای اکثر گیاهان را می توان کشت نمود مانند:
 گندمی ، سانسوریا ، نخل مرداب ، دیفن باخیا ، سین گینیوم ، آکلونما ، لیلیوم ،شاهپسند ، پاپیتال ، پتوس ، انواع پیچ ، یوکا و ...
 روش بکارگیری خاک ژله ای
خاک ژله ای را در ظرفی ریخته و پس ازاضافه نمودن مقداری آب کمی صبر نموده تا خاک ژله ای شروع به حجیم شدن نماید . این زمان برای خاک ژله ای پودری تا چند ساعت و برای خاک ژله ای مکعبی تا 10 ساعت ممکن است طول بکشد . حال می توانید به سلیقه خود خاک های ژله ای حجیم شده را در ظرف بلورین ریخته و سپس گیاه خود را در آن قرار دهید .

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.