بلوک مکمل معدنی اوره-ملاس برای دامهای نشخوار کننده

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۶/۰۶
  • بازدید : ۱۸۹۰
بلوک مکمل معدنی اوره-ملاس برای دامهای نشخوار کننده
رمضانعلی عزیزی
سازگاری و اثربخشی تکنولوژی ملاس برای دامهای نشخوار کننده
استفاده از بلوک های مکمل معدنی اوره -ملاس در مناطقی قابل اجرا است که جیره دامهای نشخوارکننده برپایه بقایای محصولات کشاورزی و علوفه های با کیفیت پائین بوده و ازنظر مواد مغذی کمبود دارند. از این تکنولوژی به عنوان مکمل مواد خوراکی خشبی با کیفیت پائین مانند انواع کاه ها می توان استفاده نمود.
تکنولوژی
مکمل غذایی باید حاوی مواد مغذی ضروری برای دام شامل پروتئین، انرژی و مواد معدنی باشد که معمولا مقدار آنها در اکثر بقایای محصولات کشاورزی و علوفه ها کم است. بلوک معدنی اوره- ملاس به شکل مواد فشرده شده محکم ولی قابل حل در آب می باشد که دامها بصورت لیسیدن از آن استفاده می کنند.
برای ساخت بلوک از ترکیب های متعددی بر اساس مواد قابل دسترس و قیمت آنها استفاده می شود. مهمترین مواد مورد استفاده برای ساخت بلوک در جدول شماره یک نشان داده شده است.
چنانچه خود دامدار بخواهد بلوک را در محل تهیه کند نیاز به لوازم زیر دارد:
•تانک برای نگهداری ملاس
•ظرف بزرگ برای مخلوط کردن مواد
•بیل
•قالب (از جنس چوب، استیل و یا پلاستیک)
•مواد مشروحه در جدول 1 و یا مواد مشابه
پس از مخلوط کردن مواد, آنرا داخل قالب ریخته و پرس می گردد. بعد از اینکه بلوک سفت شد آنرا از داخل قالب خارج نموده و در محلی که جریان هوا وجود دارد گذاشته تا خشک گردد.
مقدار مصرف بلوک معدنی اوره- ملاس بستگی به نوع و وزن دام دارد. معمولا یک بلوک پنج کیلوگرمی برای مصرف هفت تا ده روز یک گاو یا گاو میش به وزن 350 تا 400 کیلوگرم کافی است.
اخطار
این نوع بلوک را نباید به عنوان مکمل برای دامهای جوان که کمتر از شش ماه سن دارند استفاده نمود. همچنین نباید در تغذیه دامهایی که در طول روز چیزی نخورده و گرسنه هستند استفاده شود. از مصرف زیاد بلوک باید پرهیز نمود. آب تمیز و تازه باید همیشه در اختیار دام باشد. بلوک معدنی اوره- ملاس را باید به دور از بارش باران, برف و رطوبت نگهداری نمود.
جدول1- مواد مورد نیاز تهیه بلوک معدنی اوره ملاس
مواد تشکیل دهنده بلوک
مقدار در 100 کیلوگرم مخلوط
ملاس
36
سبوس گندم
38
اوره
10
سیمان
8
نمک
9/1
دی کلسیم فسفات
2
مکمل مواد معدنی
1/0
آب
4
کل
100



دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.