میزان نیاز جوی آبی به آب

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
  • بازدید : ۲۸۰۰
آبیاری:
جو معمولا زودرس تر از گندم است و دوره رشد کوتاه تری دارد. به همین دلیل زراعت جو معمولا یک آب کمتر از گندم نیاز دارد. آبیاری جو یا بصورت جویچه ای و یا بصورت کرتی وغرقابی است. در زراعت های بزرگ و مکانیزه ، آبیاری جو بصورت جویچه‌ای می باشد. فاصله های آبیاری در روش غرقابی بیشتر و در روش جویچه‌ای کمتر است و مقدار مصرف آب در هر نوبت آبیاری در روش غرقابی بیشتر از روش جویچه‌ای است. همچنین مقدار تلفات آب و حجم عملیات زراعی در روش کرتی بیشتر است.
برای تولید جوانه ، خاک باید رطوبت کافی داشته باشد. پس از آنکه جوانه از خاک خارج شد ، در مراحل مختلف رشد نیز باید آب کافی در اختیار گیاه قرار گیرد تا بتواند به رشد خود ادامه داده و دانه تولید نماید. مراحل مهم زندگی جو که احتیاج شدیدی به آب دارد عبارتند از :
- مرحله جوانه زدن
- مرحله ساقه رفتن
- مرحله تولید سنبله
- مرحله گل کردن
- مرحله تولید دانه
جوهای بهاره نسبت به جوهای پاییزه احتیاج کمتری به آب دارند. برای جوهای بهاره 3 و جوهای پاییزه 4 تا 5 مرحله آبیاری کافی است. نیاز کلی جو به آب در دوره زندگی بین 4 تا 7 هزار متر مکعب و برای تولید یک کیلوگرم ماده خشک احتیاج به 518 کیلوگرم آب می باشد.
احتیاج جو به آب در ابتدای دوره رشد زیاد است و تامین رطوبت در اطراف ریشه یکی از عوامل مهم موفقیت در تولید محصول خوب می باشد. لکن در آخر دوره رشد ، کم آبی صدمه زیادی به گیاه وارد نخواهد آورد.
توصیه های کودی ازت در زراعت جو ی آبی
نوع خاک کود اوره مورد نیاز ( کیلوگرم در هکتار )
سبک - - - - - - - - - - - 300-250
متوسط و سنگین - - - - - - - - - - - 250-200

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.