مشخصات فنی اجزاء قفس و دستورالعمل نصب و نگهداری

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۶/۰۶
  • بازدید : ۲۳۹۲
مشخصات فنی اجزاء قفس و دستورالعمل نصب و نگهداری
 اجزاء ساختاری  قفس ‌پرورش ماهی
اجزاء ساختاری قفس شامل: مهار در زیر آب ، چارچوب قفس، تورها که ماهی را نگه می‌دارد، حلقه تغذیه (برای نگهداشتن غذاها در قفس)، یک تور بالایی ( برای ممانعت از شیرجه پرندگان و همچنین دستبرد دیگران ) و چند نوع شناور مانند بویه های با حجم مختلف .
 چارچوب قفس
چارچوب می‌تواند از جنس فولاد و یا از جنس پلاستیک باشد (لوله‌های پلی اتلین متصل به هم ). پایه‌های فولادی و طناب ها چهارچوب قفس را به تور تور متصل می‌نمایند. کل چهارچوب می‌بایست با سیستم مهار و شناورسازی متصل و تور‌بندی شود. این چهارچوب شامل گذرگاهها و ریل‌ها خواهد بود. این چهارچوب می‌بایست با بکارگیری مواد کم وزن و بدون خوردگی طراحی شود.
تورهای قفس :
تور دارای سه وظیفه اصلی به شرح زیر می‌باشد: نگهداری ماهی ذخیره شده، حفاظت از ماهی‌ها در مقابل شکارچیان خطرناک خارج از تور و جریان آزادانه آب از محیط داخل و خارج قفس .
قفس ها می بایست از مواد بادوام ، سبک و ارزان قیمت ساخته شوند ، به طور مثال تورهای فلزی گالوانیزه که دارای پوشش پلاستیکی است ، تورهای پلی اتیلن و تورهای پلاستیکی یا نایلونی بکار برده می شوند .
تورهای فلزی بادوام ، سخت ، با مواد آنتی فولینگ مانند روی که به روی این تورها قرار داده شده است مقاومت بیشتری نسبت به تکثیر و رشد جلبکها و موجودات مزاحم از خود نشان می دهند ، به راحتی تمیز می شوند و انعطاف پذیر ، اما بسیار سنگین و پردردسر هستند و استفاده از آن زیاد متداول نیست .
تورهای پلاستیکی یا نایلونی بادوام ، نیمه سخت ، سبک و ارزان تر از تورهای فلزی است . قفس هایی که با تور نایلونی ساخته شده اند تحت فشار تحمیل شده سایر تجهیزات نیستند .
تور نایلونی در مقابل شکارچیانی مانند لاک پشت ، سمور و تمساح و غیره آسیب پذیر می باشد . یک تور با چشمه ی بزرگتر و قوی تر در جایی که شکارچیان بالا وجود دارند در اطراف تور اصلی قرار می گیرد . کاربرد تورهای نایلونی یا پلاستیکی امروزه در پرورش تجاری در قفس عمومیت دارد .
تور های پلی اتیلنی نیز بادوام هستند و نیاز به مراقبت مناسب ، تمیز کردن و تعمیر دارند عمر مفید آنها بین 5-2 سال یا بیشتر در نوسان است . تور پلی اتیلنی کم‌وزن و بادوام است و به کارگیری آن آسان و همچنین ارزان قیمت می باشد . تور قفس را می‌توان بصورت دو کیسه تو در تو ( تور داخلی وتور خارجی ) به چهارچوب متصل نمود .
تور خارجی با بافت های محکم‌تر می‌تواند تور اصلی را احاطه نماید ، واز ورود ماهیان شکارچی جلوگیری نماید ، نام این تور نیز تور ضد شکارچی می‌باشد که تور اصلی را با فاصله تقریبی 1 تا 5/1 متر می‌پوشاند.
اندازه سوراخهای تور می‌توانند تأثیر بسزایی بر روی تولید داشته باشند. اندازه سوراخهای تور باید فضای کافی جهت گردش آب در قفس را به منظور ورود آب تازه و اکسیژن و خروج ضایعات را فراهم آورد. با افزایش اندازه بچه ماهی‌ ضروری است از تور با چشمه های بزرگتر استفاده گردد به طوری که نتوانند از میان چشمه ها فرار کنند.

متن کامل

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.