مروری بر اهداف و مزایای کشاورزی اورگانیک یا کشاورزی آلی

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۱/۰۳/۰۲
  • بازدید : ۱۱۵۷
مروری بر اهداف و مزایای کشاورزی اورگانیک یا کشاورزی آلی
هدف از این نوع نظام کشاورزی زراعت و پرورش گیاهان زراعی در زمینی که خاک آن زنده و سالم باقی بماند . برای این منظور از ضایعات مواد آلی ( ضایعات گیاهان زراعی ، پسماند مزرعه و دام ، ضایعات آبزیان ) و سایر مواد بیولوژیکی همراه با میکروب های مفید ( کودهای زیستی ) برای آزاد سازی عناصر غذایی به محیط رویش گیاهان زراعی جهت پایداری تولید در محیط سالم و عاری از آلودگی استفاده می کنند.
اجزاء کشاورزی آلی : اساسا" اجزاء کشاورزی آلی را می توان به پنج گروه تقسیم کرد.
1- کودهای سبز 2- تناوب زراعی 3- کودهای آلی ( کودهای حیوانی) 4- آفتکش های زیستی 5- کودهای زیستی
فواید کشاورزی آلی : 1- کمک به حفظ محیط زیست با کاهش میزان آلودگی
2- ایجاد محیط کم خطر برای انسان و حیوانات با کاهش میزان پسماند محصولات
3- افزایش تولید محصولات کشاورزی و پایداری تولید آنها
4- اطمینان از بهره وری مطلوب فواید کوتاه مدت منابع طبیعی و کمک به حفاظت آنها برای نسل های آینده
5- صرفه جویی در مصرف انرژی توسط دام و ماشین آلات و کاهش خطر عدم موفقیت در تولید محصولات زراعی
6- اصلاح خواص فیزیکی و شیمیایی خاک
7- علاوه بر فواید فوق ، کیفیت بهتر محصولات کشاورزی آلی از نظر اندازه ، ظاهر ، طعم و عطر به طور گسترده نشان داده شده است. محصولات دامی نیز هنگام تغذیه با علوفه تولید شده به روش ارگانیک کیفیت بهتری دارند.
آب های زیر زمینی در مناطقی که کشاورزی آلی رواج دارد عاری از مواد سمی می باشند.
کودهای زیستی را با استفاده از میکرو ارگانیزم های مفید به صورت آغشته کردن بذور ریشه و یا خاک بکار می برند و میکرو ارگانیزم های مفید با فعالیت بیولوژیکی عناصر غذایی را برای گیاهان قابل استفاده می کنند و با کمک به افزایش ریز گیاهکان زمینی موجب سلامت خاک می شوند. کودهای زیستی نیتروژنه در طی فعالیت خود نتیتروژن هوا را به شکل آمونیوم قابل استفاده برای گیاهان تبدیل می کنند و در خاک آزاد می سازند.
میکروارگانیزم های حل کننده فسفات ، فسفات تثبیت شده در خاک را برای گیاهان قابل استفاده می سازند.
از کودهای زیستی کمپوست شده برای شتاب بخشیدن به فرایند کمپوست سازی و غنی سازی ارزش غذایی آن بهره می جویند. اثرات نامطلوب کودهای شیمیایی در اثر استفاده بی رویه و نامتعادل روی خاک و محیط زیست به صورت کاهش کربن آلی و ریز گیاهکان و میکروب های خاک ، بهم خوردن تعادل شیمیایی محیط خاک و سفت شدن خاک ظاهر می شود و در نهایت با آلوده سازی آب ها ، آبزیان و انسان ها را در معرض خطر قرار می دهند.
در تمام دنیا کشاورزی ارگانیک یک کشاورزی بدون مصرف مواد شیمیایی مصنوعی تعریف می کنند و مردم زیادی به تولید محصولات آلی و کشاورزی ارگانیک علاقمند هستند . ماده شیمیایی مصنوعی ماده ساخته شده یا پردازش شیمیایی شده است. سنگ فسفات در کشاورزی ارگانیک قابل قبول است اما سوپر فسفات قابل قبول نمی باشد چون سوپر فسفات با حل کردن سنگ فسفات یک ماده شیمیایی مثل اسید سولفوریک بدست می آید.
کشاورزی ارگانیک به معنی بازگشت به کشاورزی گذشته نیست، بلکه ترکیب بهترین موارد روشهای قدیمی با بهترین موارد علم جدید می باشد. کشاورزی آلی همانند سایر نظام های کشاورزی به سطح بالای مدیریت مخصوصا" در مورد خاک و آفات نیاز دارد.
در تولید محصولات آلی عدم استفاده از هر ماده شیمیایی ممکن است مسیر زندگی را در جهت یک زندگی لذت بخش و سبک سلامت بهتر برای انسان سوق دهد.
مواد شیمیایی نظیر علفکش ها ، حشره کش ها ، قارچکش های و کودهای شیمیایی مانند سوپر فسفات و اوره در کشاورزی آلی مورد استفاده قرار نمی گیرند.

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.