دانستنی هایی درباره کود آلی مقوی و طبیعی ارگومیکس

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
  • بازدید : ۴۷۷۳
کود دامی ارگومیکس از کود مرغی کمپوست و غنی شده بدست آمده است که برای گیاهان زراعی و باغی در خاک عناصر غذایی مانند ازت,فسفر , پتاسیم , گوگرد , کلسیم و همچنین عناصر ریزمغذی فراهم می سازد.وظایف مهمی در بهبود خواص شیمیایی و فیزیکی خاک دارد. حاصل خیزی خاک افزایش می یابد و خاک نرم و متخلخل می شود. از این طریق رطوبت خاک نیز نگهداری می گردد.
کود آلی ارگومیکس وقتی به خاک افزوده گردد , تمام عناصر غذایی مورد نیاز گیاه جهت رشد را وارد خاک می نماید.کود الی ارگومیکس نه تنها برای گیاه عناصر غذایی فراهم می کند بلکه برای میلیون ها باکتری و سایر موجودات خاکزی مفید خاک نیز غذای فراهم می کند.هرچه رشد ریز موجودات بیشتر باشد , حاصلخیزی خاک نیز بیشتر می گردد.
نقش مهم عناصر غذایی موجود در کود آلی ارگومیکس
ازت – گیاه به ازت برای تشکیل پروتئین و کلروفیل نیاز دارد. وقتی ازت در دسترس گیاه قرار گیرد موجب رشد سریع تر شده و عملکرد را بالا می برد.
فسفر- موجب بهبود سیستم ریشه گیاه می شود به طوریکه ریشه ها می توانند مواد غذایی بیشتری جذب نمایند.
پتاسیم – به گیاه قدرت حیات بیشتر میدهدو گیاهان را سالم تر می سازد.
گیاهان زراعی و باغی می توانند از این عناصر غذایی استفاده بهینه نمایند. مقدار ماده آلی خاک باید بیش از حد بحرانی آن درخاک باشد. ماده الی بیشترین تاثیر را در حیات بیولوژیکی خاک دارد.به دلایل مختلف مقدار معینی از ماده الی خاک هر سال از بین می رود.بنابراین لازم است هر سال مقداری ماده آلی به خاک داده شود تا این مقدار ماده آلی ازبین رفته را جبران نماید.
افزایش ماده آلی خاک موجب افزایش ظرفیت خاک در نگهداری آب قابل استفاده گیاه می گردد و در نتیجه می تواند بر عملکرد گیاهان , بخصوص در شرایط خشکی و نامطلوب محیطی تاثیر مثبتی داشته باشد. ترکیب متعادل کود الی ارگومیکس موجب بهینه سازی سلامت خاک و عملکرد بالاتر می گردد.
فواید استفاده از کود الی ارگومیکس
o ارگومیکس دارای عناصر اصلی –ازت,فسفر,پتاسیم , عناصر ثانوی – کلسیم , گوگرد و ریز مغذی ها –آهن , روی,منگنز,مولیبدون , مس می باشد که برای گیاهان زراعی و عملکرد های بالاتر بسیار مهم می باشد.
o ارگومیکس حاصلخیزی خاک ,باروری خاک را تقویت می کند و سبب افزایش هوادهی در خاک می شود.
o ارگومیکس سطح عناصر اصلی وریز مغذی در جهت بهبود تغذیه گیاه زراعی و ایجاد قدرت بیشتر برای مقاومت دربرابر افات و بیماری ها را غنی می سازد.
o ارگومیکس موجب افزایش ظرفیت تثبیت ازت می شود.
o ارگومیکس به تولید از نظر کیفیت غذایی بالا , رنگ و طعم بهتر محصول کمک می کند و می توان محصول را به مدت طولانی تر نگهداری نمود.
o ارگومیکس باعث حجیم شدن و افزایش محصول در درختان میوه و رشد قابل توجه در گیاهان غیر مثمر خواهد شد.
در برخی گیاهان نشایی مانند گوجه فرنگی , خیار وغیره می توان در مخلوط خاک ظروف گلدان ها به ازای هر متر مکعب خاک به مقدار 1000-500 گرم از کود الی ارگومیکس بسته به نوع خاک مورد استفاده و نیاز گیاه مصرف نمود.
در سایه انداز درختان میوه بارده می توان از این کود الی به مقدار یک تا سه کیلو برای هردرخت استفاده نمود.
این کود آلی از طریق نمایندگی های شرکت گل سم گرگان قابل تهیه می باشد.

دیدگاه ها

بدون نام
۱۳۹۵/۰۸/۲۱ ۲۳:۳۱
سلام مال کدام شرکت است ارگومیکس
بدون نام
۱۳۹۵/۰۵/۱۱ ۰۲:۰۴
باسلام امیدوارم در اهداف عالی خود موفق باشید لطفا در اطلاع رسانی بیشتر گوشا باشید در خصوص گشاورزی در تمام ابعاد ،
قادر حسینی
۱۳۹۱/۰۶/۱۴ ۲۲:۴۲
با سلام از اینکه کود را به خوبی معرفی و تشریح کردین ممنونم اما در مورد طریقه مصرف و اینکه در چه زمان و در چه مرحله رشدی گیاه و یا قبل از کاشت می توان استفاده کرد را تشریح کنید سپاسگزارم

اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.