تاثیرات مثبت کودهای بیولوژیکی درکشاورزی

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
  • بازدید : ۱۴۱۲
استفاده از کود های بیولوژیکی یکی از اجزا مهم مدیریت تلقیقی تغذیه می باشدچون از نظر هزینه بصرفه هستند و منبع ثابت بازیابی عناصر غذایی و تکمیل کننده کود های شیمایی برای کشاورزی پایدار می باشند.
کود های بیولوژیکی یا کود های زیستی هیچ نوع مواد شیمیایی مضر برای خاک زنده ندارند.موجب غنی سازی خاک با ریز موجودات بسیار مفید میشوند.مواد غذایی الی برای خاک تولید می کنند و در مبارزه با بیماری ها به گیاهان کمک می نمائند. موجب اصلاح شرایط تغذیه گیاه زراعی و بهبود قابلیت جذب عناصر غذایی می شوند. نیتروژن هوا را توسط ربزموجودات رایزوبیوم موجود در گره ریشه گیاهان لگوم تثبیت می کنند و موجب تامین قسمتی و همه نیاز گیاهان لگوم و سایر گیاهان زراعی به نیتروژن می شوند.
موجب مقاومت گیاه در برابر بیماری ها و مقاوم تر شدن گیاهان به خشکی ، و موجب کاهش عوامل بیماری زای گیاهی در خاک می گردند.
مهمترین مزیت این کود های بیولوژیکی آن است که ضرر و خسارت کود های شیمایی به محیط زیست را ندارند. کود های الی موجب بهبود و متعادل سازی سه جزء فیزیکی ، شیمیایی و میکروبیولوژیکی خاک می گردندو نیاز خاک به تدریج با مصرف کود های بیولوژیکی به کود های شیمیایی کمتر می شود.
خاک های اصلاح شده توسط کود های بیولوژیکی موجب افزایش ریز موجودات خاک که ان هم موجب افزایش فراهمی عناصر غذایی برای گیاهان می گرددو افزایش کربن خاک موجب بهبود ظرفیت نگهداری اب خاک می گردد و فرسایش را کاهش می دهد ، بیماری ها ،علف های هرز و افات را کاهش می دهد و افزایش کربن الی خاک تا یک درصد ظرفیت نگهدای اب خاک را دو برابر افزایش می دهد.
علفکش ها ، قارچکش ها ، آفتکش ها و خاک ورزی همه اثر منفی روی تعادل جمعیت خاک دارند .
کود های الی عناصر غذایی به شکل آسان قابل جذب باشند را ندارند و وقتی با خاک مخلوط می شوند ریز موجودات مانند باکتری ها که داخل خاک هستند مواد الی را تجزیه نموده و عناصر غذایی را ازاد می سازند و این فرایند به کندی انجام می گیرد و گیاهان در اثر افزایش خیلی زیاد عناصر قابل جذب دچار گیاه سوزی یا مسمومیت نمی شوند. کود های الی موجب حاصل خیزی بلند مدت خاک می شوند. در نهایت کود های بیولوژیکی موجب پایداری تولید در کشاورزی می گردند.

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.