ضرورت های استفاده ازکود اوره با پوشش گوگردی در ایران

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
  • بازدید : ۱۹۴۸
بیش از نود درصد از زمینهای کشاورزی آهکی و باpH بالا بوده و این مسئله باعث کاهش راندمان جذب عناصر ریز مغذی است که از اهمیت بالایی در رشد و نمو گیاهان برخوردار می باشند ، استفاده از کودهای اوره با پوشش گوگردی باعث افزایش راندمان کشاورزی کشور خواهد شد.
پیام نفت:
کود اوره با پوشش گوگردی( SCU ) به عنوان یک نوع کود آهسته رهش که دارای راندمان بالا و مزایای بسیار زیادی برای خاک و گیاهان است ، در صنایع کشاورزی کاربرد زیادی دارد. اخیراً در کشور ما نیز با توجه به راندمان پایین کود شیمیایی اوره اتلاف آن ، آلودگی شدید خاکها و منابع زیرزمینی آب به نیترات و نیتریت ، کاهش جذب عناصر ریزمغذی بدلیل بالابودن PH خاکها و … استفاده از این نوع کود نه تنها برای مزارع شالیزار که بطور کامل در آب غوطه ورند بلکه برای تمام اراضی کشاورزی توصیه شده است . زیرا صرف نظر از مزایای فوق گوگرد نیز به عنوان یک ماده حیاتی در ساختمان پروتئین ها ، به عنوان کاهنده PH خاکها و در نتیجه ایجاد شرایط جذب عنصر ریز مغذی خصوصا آهن و روی که مردم کشور ما در فقدان میزان آهن و روی رکورد دار می باشند، دارد .
در کشور ما سالانه بیش از یک میلیون و ششصد هزار تن اوره جهت تامین نیاز ازت گیاهان در صنایع کشاورزی استفاده می شود.متاسفانه باتوجه به راندمان پایین آن( اتلاف بیش از پنجاه درصد ازت) ، کشاورزان مجبورند جهت تامین نیاز گیاهان مقادیر بیشتری کود استفاده نمایند. البته ازدست دادن این مقدار ازکود نه تنها باعث اتلاف هزینه های بسیار زیادی می شود بلکه بخاطر وجود بیوره و همچنین تشکیل نمکها و کمپلکسهای دیگر در خاک، کاهش راندمان خاک و آلودگی شدید آن ( سفت شدن خاکها) و آلودگی منابع زیر زمینی آب را نیز بدنبال دارد. از طرفی با توجه به نقش ارزشمند گوگرد در کشاورزی خصوصا در کشور ما که بیش از نود درصد از زمینهای کشاورزی آهکی و باpH بالا بوده و این مسئله باعث کاهش راندمان جذب عناصر ریز مغذی که از اهمیت بالایی در رشد و نمو گیاهان برخوردار می باشند ، استفاده از کودهای اوره با پوشش گوگردی از هر دو جهت باعث افزایش راندمان کشاورزی کشور خواهد شد.
همچنین با توجه به فرآیند اوره با پوشش گوگردی با تغییر پارامتر های عملیاتی و شرایط فرآیندیو استفاده از سیلنت های مختلف، امکان تولید محصولات اوره با پوشش گوگردی با درصدهای مختلف گوگرد و سرعت انحلالهای متفاوت وجود دارد و همانطور که از نمودارهای ارائه شده مشخص است استفاده از اوره با پوشش گوگردی با حداقل کیفیت ( حداکثر سرعت انحلال هفت روزه) به مراتب مفیدتر و کاراتر از اوره ( با سرعت انحلال پنجاه ثانیه ای) می باشد.
کاری که در کشورهای اروپایی و اقلیم مرطوب صورت می‌گیرد و مشکل خاک‌های آن‌ها، اسیدی بودن است که باید از طریق مصرف آهک، PH را افزایش دهند.
مشکل خاک ایران، بالا بودن PH خاک و قلیایی بودن آن است.
برای کاهش PH خاک باید از یکسری مواد اصلاح کننده یا کاهش دهنده PH استفاده بکنیم. یعنی اینکه در بعضی جاها از طریق آبیاری اسید سولفوریک و اسید کلریدریک به خاک اضافه کنیم. ولی مصرف اسید کاری مشکل و همراه با خطرات جانبی بوده و توصیه می‌شود برای کاهش PH خاک، از گوگرد استفاده بشود.
عنصر گوگرد اضافه شده به خاک بوسیله‌ی باکتری تیوباسیلوس (که در خاک موجود است) اکسید ‌شده و اسید سولفوریک تولید می‌کند و PH خاک را تغییر می‌دهد، اما کاهش PH خاک زیاد نیست

کودهای محلول در آب ممکن است با گوگرد پوشش داده شوند تا ماده مغذی موجود در کود بتدریج رها شود. اوره با پوشش گوگردی به وسیله پوشش دادن اوره داغ با گوگرد مذاب و پوشاندن سطح گوگرد با یک لایه پلی اتیلنی و یا واکس های میکرو کریستال، تهیه می گردد. اوره با پوشش گوگردی معمولا حاوی N% 40-30 و S% 20-15 است.
کودهای SRF به کودهایی اطلاق می شود که با پلیمر یا سولفور و یا هر دو ماده پوشش داده شده اند و با صدمه دیدن پوشش به طریق مکانیکی و یا میکروبی، ماده مغذی بتدریج در اختیار گیاه قرار می گیرد.
با گذشت زمان میزان تقاضا برای SCU (کود اوره با پوشش گوگردی)افزایش می یابد که دلیل آن مزایایی ذکر شده در ذیل می باشد:
• پوشش گوگردی باعث می شود تا امکان دسترسی گیاه به نیتروژن افزایش یابد
• پوشش گوگردی مقاومت کود را در مقابل شسته شدن توسط آب، افزایش می دهد
• پوشش گوگردی احتمال سوخته شده گیاه را که به دلیل کاربرد زیاد کود ایجاد می شود، کاهش می دهد
• پوشش گوگردی مانع از رشد سریع گیاه شده و در نتیجه زمان هرس شدن را به 7-5 روز افزایش می دهد
• پوشش گوگردی باعث افزایش فعالیت میکرب ها و باکتری ها در خاک می شود
• پوشش گوگردی امکان تغذیه تدریجی گیاه را تا 10 هفته فراهم می نماید
• پوشش گوگردی، گوگرد مورد نیاز گیاه را فراهم می کند
• پوشش گوگردی باعث می شود که تحمل گیاه نسبت به کم آبی افزایش یابد
• پوشش گوگردی با خاصیت قارچ کشی مانع از شیوع بیماری های قارچی می شود
• پوشش گوگردی مانع از آلودگی آب های زیر زمینی شده و باعث صرفه جویی در مصرف کود می شود در نتیجه SCU سازگار با محیط زیست
با بکار بردن مخلوط کودهای کندرها و کود معمولی می توان بهترین نتیجه را بدست آورد. با افزایش مسئولیت پذیری کشاورزان نسبت به محیط زیست و آب های زیرزمینی، مصرف کود های کند رها نیز نسبت به کودهای محلول در آب افزایش خواهد یافت.
استفاده از کود اوره با پوشش گوگردی با در صد پوشش های متفاوت ( سرعت انحلالهای متفاوت) به تنهایی و یا بصورت مخلوط با اوره جهت تامین بموقع ازت مورد نیاز گیاه در دوره رشد از کاربرد اوره مناسب تر خواهد بود. این مسئله اگر بصورت دقیق بررسی و براساس نوع کشت و نیاز های آن در طی دوره رشد( نیاز هر گیاه به عناصر مغذی متفاوت است)، شرایط آب و هوایی منطقه و آنالیز دقیق خاک اعمال گردد ، باعث افزایش چشمگیر راندمان محصولات کشاورزی ، بهبود کیفی خصوصیات خاک ، جلوگیری از آلودگی منابع آب و کاهش مصرف اوره در داخل و صادرات محصولات تولید و کسب در آمدهای بالای ارزی می شودلذا لزوم ترویج و آشنایی کشاورزان با کود اوره با پوشش گوگردی و همچنین تعیین استاندارهای لازم جهت تولید و مصرف آن در سطحی وسیع در نقاط مختلف کشور و با توجه به نوع کشت ضروری بنظر می رسد.
سید حسین میرافضلی

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.