مدیریت کود برای علف و مخلوط گیاهان لگوم

  • تاریخ انتشار : ۰۰۰۰/۰۰/۰۰
  • بازدید : ۱۸۳۹
مدیریت کود برای علف و مخلوط گیاهان لگوم
مقدمه
علف و مخلوط گیاهان لگوم نقش مهمی را در تامین علوفه خشک و علوفه چرا گاهی برای دامها در یوتا ایفا می کنند با انتخاب گونه های صحیح و آبیاری مناسب ،کود دهی و برداشت و مدیریت چرا راندمان محصول 8 تن در ایکر بیشتر خواهد بود.مدیریت کلید موفقیت در تولید علوفه است . عرضه صحیح مقدار ماده غذایی یک فاکتور مدیریتی مهم است .
نیازهای کودی
رشد علف برای تولید علوفه خشک مقدار زیادی از نیتروژن ، فسفر و دیگر مواد غذایی را از خاک حذف می کند (جدول شماره 1) رشد علف برای تامین مرتع به شکل اوره و کود دامی . اثرات برگشتی احتیاجات غذائی حیوانات چرا کننده در مرتع اختلاف خواهد داشت با احتیاجات مزارعی که برای علوفه خشک برداشت می شوند لگومها از قبیل یونجه و شبدر توانایی گرفتن نیتروژن از اتمسفر و تبدیل آن به شکل قابل استفاده برای گیاهان را دارند. توصیه های کودی برای فسفر – پتاسیم – گوگرد و عناصر ریز مغذی برای پایه اطلاعات آزمونهای اخیر خاک استوار است . در مراتع چرانیده شده این مراحل تغذیه ای باثبات باقی می مانند یا خیلی به آهستگی کاهش خواهند یافت نسبت به علوفه خشک یا اثر دام بر روی تاثیرات چرخشی مزارع محصول ده . بنابراین یک آزمون کامل خاک و آزمون مجدد کود عرضه شده در مرتع به مدت هر 3 سال برای نمایش مراحل تغذیه ای صورت می گیرد. برای مزارع جهت تولید علوفه خشک آزمایشهای سالانه باشد.
نیتروژن
مغذی اصلی حتمی برای علف و مخلوط علف ها و لگومها است . مقدار و تنظیم کاربرد نیتروژن موثر خواهد بود بر روی کیفیت محصول و توزیع فصلی علف . علف و مخلوط علف لگوم در فعالیت تولیدی اختلاف زیادی دارند. تحقیقات دانشگاه یوتا نشان می دهد که عکس العمل یا پاسخ نیتروژن می تواند بیشتر از 100 پوند از تولید علف برای هر پوند از کاربرد نیتروژن باشد (جدول شماره 1) . فاکتورهای زیادی روی قدرت تولیدی علف و مخلوط علف و لگوم شامل شرایط خاک و مدیریت و دسترسی آب ابیاری و مدیریت چرا . توصیه نامه های نیتروژنی بر پایه پتانسیل تولیدی محل بنا نهاده شده است و تناسب لگوم در سطح در جدول شماره 2 خلاصه شده است . بحرانه خواهد بود برای پرورش دهندگان که پتانسیل های تولیدی محل را شناسایی کنند و بر طبق آن پتانسیل ها کود دهی کنند. پتانسیل تولیدی می تواند برآورد شود .
 نیتروژن ظرفیت پروتئین خام علوفه خالص را کاهش خواهد داد. تحقیقات نشان میدهد که ظرفیت پروتئین خام یک علف شبیه به چوب های بلند می تواند افزایش از پائین تر از 9% در سطوح غیر حاصل خیز تا بالاتر از 18% با کاربرد 150 1b نیتروژن در ایکر . لگومها همچنین کیفیت علف راب صورت عمده بهبود میدهند. توزیع فصلی علف می تواند همچنین مدیریت شود با کاربردهای نیتروژن . علف های سرما دوست بصورت نرمال یک میزان با لای تولیدی در بهار خواهند داشت همان طوریکه یک رشد ضعیف را در ماههای گرم تابستان خواهند داشت کاربرد مقداری نیتروژن در اوایل بهار محرک رشد سریع و راندمان محصول بالاست. اگر این علوفه نتواند برای علوفه خشک و چرا برداشت شود کاربرد نیتروژن در اوایل بهار یا کود دهی در بخشی از زمین کشاورزی زا به عقب خواهند انداخت .
فسفر
کمبود فسفر خاک در یوتا معمول است . تحقیقات نشان میدهد که علف ها و مخلوط علف و لگوم به عملکرد های کود فسفر عکس العمل نشان خواهد داد زمانیکه خاک ها کمبود را نشان میدهند. کار برد فسفر برای لگوم ها مناسب است و می تواند نسبت لگومها را در جاهائیکه در هم آمیخته کاشته شده اند شود.
توصیه های فسفر بنا نهاده شده بر نتایج آزمون ظرفیت خاک در جدول شماره 4 خلاصه شده است . این توصیه نامه ها برای 2 سال در تولیدات علوفه ای یا همین طور 4 سال برای تولیدات چرای مرتعی کافی خواهد بود.
حرکت فسفر در خاک خیلی محدود شده است . بنابراین جائیکه کار برد امکان پذیر است و ترکیب کود قبلی تا تاسیسات مرتعی بکار گیری آن بصورت انتشار سطحی همچنین موثر است و باید در پائیز یا اوایل بهار انجام گیرد. منابع متفاوت فسفر در دسترس هستند ، شامل سوپر فسفات تریپل (0-45-0;45%P2O5) مونو آمونیوم فسفات (11-52-0;52%P2O5) و سایرات از قبیل 10-34-0(34%ح2خ5) . مقایسات نشان میدهد که زمانیکه از یک مقدار مشابه از P2O5 استفاده شود مواد بصورت مساوی موثر خواهند بود . انتخاب یک منبع فسفر بر پایه دسترسی محلی بسهولت کاربرد و هزینه هر بخش از P2O5 استوار است .
پتاسیم
کمبود پتاسیم کمتر از کمبود فسفر معمول است . اما فراوانی در خاک های شنی مزارع آبیاری شده آب های تمیز با مقدار پائین پتاسیم و جاهای خیلی بلند یافت میشود. تحقیقات محدودی نشان میدهد که علف و مخلوط علف لگوم زمانیکه خاک کمبود را نشان میدهد به آن واکنش نشان میدهند. کودپتاسیم نباید بدون نشان دادن کمبود در تست خاک استفاده شود چون میزان بالای پتاسیم خاک تولیدات نا مرغوبی را در مقادیر بالای پتاسیم در علف ایجاد خواهد کرد. منابع معمول پتاسیم در دسترس نیست ،پتاسیم کلراید(0-0-60%K2O) و سولفات پتاسیم(0-0-50%K2O) انتخاب یک منبع پتاسیم بر پایه دسترسی محلی ، سهولت کاربرد و هزینه بخش از K2O استوار است.
گوگرد
در یوتا ، کمبود گوگرد در خاک های شنی ، خاک های با مواد آلی پائین ، مزارع آبیاری شده با آب های تمیز و مناطق خیلی مرتفع نشان داده می شود . تشخیص کمبود سولفور – سولفات (SO4-S) با مقدار پائین تر از 8میلی گرم در کیلوگرم در آزمون خاک PPM نیاز به کود گوگرد را نشان میدهد .
منابع معمول گوگرد در یوتا شامل سولفات آمونیوم (21-0-0-24S;24% سولفات پتاسیم (0-0-5018S;18%) گچ(18%گوگرد) و گوگرد عنصری (90%گوگرد و 0-0-0-90S) هستند گوگرد عنصری در 3-4 سال آخر به آهستگی به آزادسازی گوگرد خواهد انجامید. اشکال سولفات بیشتر قابل حل و به سهولت در دسترس هستند اما ممکن است طی 1تا2 سال آبشوئی شوند. در جائیکه کمبود سولفور تشخیص داده می شود کار برد 25 تا 50 1bs گوگرد در ایکر توصیه می شود.
عناصر ریز مغذی
کمبود روی ،آهن ،مس ، منگنز ، و بر در علف و مخلوط علف – لگوم نادر است . آزمون خاک نشان می دهد که آیا این عناصر ریز مغذی لازم هستند. تفاسیر آزمون خاک در جدول شماره 5 خلاصه شده است . اگر آزمونهای خاک یک کمبود را نشان دهد بکارگیری 5 (برای مراحل بالا) تا 10 (برای مراحل پائین ) 1b از روی ، منگنز ، یا آهن یا 1(برای مراحل بالا) تا (برای مراحل پائین ) 1b از مس یا بر برای هر ایکر هستند.
تکنیک های پیشرفته
کاربرد کودهای مایع در یک سیستم آبیاری یک روش موثر برای عرصه مواد غذائی است و به پرورش دهنده اجازه خواهد داد در وسط فصل یا بصورت جداگانه استفاده کند چنانچه مطلوب واقع شود منبع مایع بیشتر مواد غذائی در دسترس است . با دقت هزینه و سهولت استفاده از منابع مایع نسبت به مواد کودی خشک را مقایسه کنید هدایت آزمایش روی مزرعه به پرورش دهندگان این امکان را میدهد که روی برنامه های مدیریتی مشتری پسندانه در شرایط خاص اقدام کنند. آزمایش روی مزرعه باید ارزیابی برنامه های جدید حاصلخیزی مورد استفاده قرار گیرد. برای هدایت یک آزمایش روی مزرعه انجام عملیات روی چندین نوار در یک مزرعه با عملیات حاصلخیزی جدید و جایگزینی آن با چندین نوار با عملیات استاندارد.
جائیکه امکان پذیر است سعی برای ایجاد چندین آزمایش نواری در میان یک مزرعه صورت گیرد و نصف دیگر مزرعه بصورت متناوب با قبلی رفتار شود.

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.