تغذیه گاو خشک و انتقالی

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۶/۰۶
  • بازدید : ۱۳۹۵
● دوره Far off خشکی
▪ اهداف دوره Far off خشکی شامل :
حفظ نمره وضعیت بدنی
حفظ ذخائر پروتئینی و عضلانی
نوسازی دیواره شکمبه و فراهم کردن ویتامین ها و مواد معدنیمورد نیاز می باشد.
طی دوره Pre fresh مواد مغذی مورد نیاز افزایش یافته درحالی که ماده خشک مصرفی کاهش می یابد. غلظت مواد مغذی جیره باید افزایش یابد. توازن مواد معدنی جیره در این دوره مهم می باشد. نیاز است میکروب های شکمبه و پرزهایشکمبه نیز برای سطوح بالاتر کنسانتره آماده باشند. در این دوره خوشخوراکی جیره مهماست.
انرژی مورد نیاز یک گاو تازه زا معمولا بیشتر از انرژی تأمین شده می باشد. هر اقدام جهت کاهش (درجه) کتوز مزمن، به افزایش ماده خشک مصرفی، افزایش شیر تولیدیو تولید مثل بهتر منجر خواهد شد. به ویژه گروه های گاو تازه زا به تولیدکننده کمکمیکند تا زمان مصرف علوفه با کیفیت بالاتر و افزودنیهای خوراکی را برای گاوهایی کهبیشترین پاسخ را دارند برنامه ریزی نمایند. افزودنی های خوراکی گاو تازه زا شاملپروپیونات کلسیم، کولین، نیاسین و کشت مخمر می باشد.
● دوره Far off خشکی
▪ اهداف دوره Far off خشکی شامل :
حفظ نمره وضعیت بدنی
حفظ ذخائر پروتئینی و عضلانی
نوسازی دیواره شکمبه و فراهم کردن ویتامین ها و مواد معدنیمورد نیاز می باشد.
طی دوره Pre fresh مواد مغذی مورد نیاز افزایش یافته درحالی که ماده خشک مصرفی کاهش می یابد. غلظت مواد مغذی جیره باید افزایش یابد. توازنمواد معدنی جیره در این دوره مهم می باشد. نیاز است میکروب های شکمبه و پرزهایشکمبه نیز برای سطوح بالاتر کنسانتره آماده باشند. در این دوره خوشخوراکی جیره مهماست.
انرژی مورد نیاز یک گاو تازه زا معمولا بیشتر از انرژی تأمین شده می باشد. هر اقدام جهت کاهش (درجه) کتوز مزمن، به افزایش ماده خشک مصرفی، افزایش شیر تولیدیو تولید مثل بهتر منجر خواهد شد. به ویژه گروه های گاو تازه زا به تولیدکننده کمکمیکند تا زمان مصرف علوفه با کیفیت بالاتر و افزودنیهای خوراکی را برای گاوهایی کهبیشترین پاسخ را دارند برنامه ریزی نمایند. افزودنی های خوراکی گاو تازه زا شاملپروپیونات کلسیم، کولین، نیاسین و کشت مخمر می باشد.
افراد بسیاری فقط یک هدفبرای گاو تازه زا دارند، آن ها می خواهند دامپزشک را دور نگه داشته و خودشان نیز ازگاو نگهداری نکنند.
هدف اصلی مشاهده جفت ماندگی ، کتوز حاد و تب شیر کم و یاجابجایی شیردان خوب است .
اما تولید بالاتر تنها به شرطی تأمین می شود که مابرای گاو تازه زا اهداف بیشتری در نظر بگیریم. آن ها باید تا جایی که ممکن است زود،و به مقدار زیادی خوراک بخورند و دارای مشکلات متابولیکی تحت بالینی کمی باشند.
● اهمیت گوساله زایی گاو برایتولید شیر
تعدادی از تولیدکنندگان اهمیت کمی به بیماری هایمتابولیکی می دهند، زیرا آن ها با گاو تازه زا برای مدت طولانی سروکار ندارند. هرچند، آنها نمی توانند تشخیص دهند، ولی مشکلات مزمن ( تحت بالینی ) می تواند بهتولید شیر آسیب وارد نماید. پیش بینی می شود که ۵۰ درصد گاوها دارای تب شیر مزمن درروز زایش می باشند. این مسئله گاو را به کمتر خوردن و ایجاد سایر مشکلات سلامتیمستعد می کند. بیشتر گاوهای پرتولید، کتوز مزمن را تجربه کرده اند. کاهش شدت کتوزمی تواند باعث شود که گاو حوراک بیشتری خورد ه و ۵/۴۵ تا ۷/۴۷ کیلوگرم شیر در روز وشاید بیشتر تولید نماید.
● تغذیه و مدیریت گاو Far off
دوره Far off از روز ۶۰تا۲۱ پیش از زایش را شامل میشود. اهداف دوره Far off شامل حفظ و نگهداری وضعیت بدنی، حفظ ذخایر پروتئینی وعضلانی، نوسازی دیواره شکمبه و فراهم کردن ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز میباشد.
● مصرف
برای گاوهای Far off ، ماده خشک مصرفی مورد انتظار ۲/۲ ۲ درصداز وزن بدن می باشد. بنابراین یک گاو ۶۱۴ کیلوگرم می تواند ۶/۱۳ ۳/۱۲ کیلوگرم مادهخشک را در هر روز مصرف نماید. گاوها به مقادیر ویژه ای ( پوند یا گرم ) از موادمغذی نیاز دارند نه به درصدهای مواد مغذی. بنابراین، جیره ها را با مقادیر واقعیبرای سنجش ماده خشک مصرفی متوازن کنید.
● وضعیت بدنی
بهترین حالت این است که گاوهای خشک دارای نمره وضعیت بدنی ۵/۳ باشند واین وضعیت را تا روز زایش حفظ نمایند.گاوها در اواخر دوره شیردهی از انرژی جیرهبرای جایگزین کردن ذخایر بدنی، کارآمدتر از گاوهای خشک می باشند (بازده ۷۵ درصد درمقابل ۶۰ درص) .بنابراین، توصیه می شود که گاوها طی اواسط تا اواخر دوره شیردهینمره وضعیت بدنی خود را افزایش داده و نمره وضعیت بدنی مناسب برای گوساله زایی را (۵/۳) به جای دوره خشکی در این زمان به دست آورند.
اگر گاوها در اواخر دوره شیردهیبسیار سنگین باشند، باید از مقدار انرژی جیره در آن زمان کاست. هیچ وقت نباید تلاشکرد تا جیره گاوها را طی دوره خشکی افزایش داد زیرا گاوها در معرض شرایط نامطلوبکتوز قرار گرفته و شروع به ذخیره چربی در کبد می نمایند.
پژوهشگران ایالتمیشیگان دریافتند که گاوهایی که طی دوره خشکی چربی بدنی ذخیره کردند، در دورهشیردهی بعدی دارای شیر تولیدی بیشتری بوده و در اولین تلقیح آبستن می شوند. اما،گاوها در این مطالعه در دارای نمره وضعیت بدنی ۷۷/۲ بودند. گاوها بسیار لاغر بوده وبه وزن بدن بیشتری نیاز داشتند.
در این شرایط، بهتر این است که نمره وضعیت بدنی طیدوره خشکی افزایش یابد. اما، باید تلاش کنیم که در مرحله اول گاو لاغر وارد دوره Dry off نشود. این مساله به ویژه زمانی اهمیت بیشتری دارد که گاوهای خشک لاغرنتوانند از گاوهایی که دارای شرایط مناسب برای خوراکدهی هستند، جدا شوند. گاوهاییکه دارای نمره وضعیت بدنی بالا هستند ( بیشتر از ۷۵/۳) با احتمال بیشتری مصرف کمتر،کتوز و سایر بیماری های متابولیکی را در قبل و بعد از زایش دارا هستند.
● ذخایر پروتئینی وعضلانی
(NRC (۱۹۸۹توصیه نموده است که جیره های گاوهای خشکدارای ۱۲ درصد پروتئین خام باشد. بیشتر متخصصان تغذیه معتقدند که این توصیه برایدوره Far off می باشد. بعضی متخصصان تغذیه ۱۳ ۱۲ درصد پروتئین خام را برای اطمینانتوصیه کرده اند. (NRC (۲۰۰۱ پروتئین قابل متابولیسم مورد نیاز را بر اساس روزهایآبستنی و وزن گوساله متولد شده پیش بینی نموده است. برای مثال گاوی با وزن ۷۳۰کیلوگرم که در روز ۲۴۰ آبستنی قرار دارد ۴/۱۴ کیلوگرم ماده خشک در هر روز مصرفخواهد کرد و به ۸۷۱ گرم پروتئین قابل متابولیسم در هر روز نیاز دارد.
این مقداربرابر با ۶ درصد پروتئین قابل متابولیسم در جیره ها یا ۹/۹ درصد پروتئین خام میباشد، به شرط آن که جیره به خوبی برای بخش های پروتئینی متوازن شده باشد.یک زیرنویسدر (NRC (۲۰۰۱ به خواننده توضیح می دهد که ۱۲ درصد پروتئین خام می تواند به طورحقیقی موردنیاز باشد تا نیاز گاوها برآورده شود و این به علت اتلاف پروتئین میباشد.
خورانیدن پروتئین کمتر از حد، طی دوره خشکی می تواند ذخایر پروتئینی گاورا تهی نماید. این مساله می تواند تولید شیر ، عملکرد تولیدمثل و سلامت گاوها طیدوره شیردهی بعدی را کاهش دهد.در مطالعه ای، افزایش پروتئین جیره از ۹ به ۱۳ درصددر تلیسه ها از روز۷۰ تا ۰ پیش از زایش، مقدار شیر را در اولین دوره شیردهی از ۸۰۷/۱۰ کیلوگرم به ۷۲۰/۱۱ کیلوگرم افزایش داد. متاسفأنه بسیاری از گاوداران برایگاوهای Far off جیره های سیلویی و دارای علوفه با کیفیت پایین یا مرتع در نظر میگیرند. آنها هیچ پروتئینی را اضافه نکرده و بنابراین بخش پروتئینی جیره ۸ تا ۱۰درصد می باشد.
● نوسازی دیوارهشکمبه
مطلوب ترین حالت این است که طی دوره Far off ، جیره هایبا علوفه بالا به ویژه علوفه دارای ساقه های بلند نظیر یونجه خورانیده شود. علوفهبه حفظ پرشدگی بالای شکمبه، تحریک حرکت عضله و ترمیم دیواره آسیب دیده آن در شرایطیکه به گاوها جیره های با غلات بالا خورانیده می شود، کمک می نماید. این مساله میتواند ماده خشک مصرفی و تولید بالاتر را بعد از زایش تحریک کند. مزیت دیگر خورانیدنجیره با علوفه بالا، این است که در مجموع، دارای انرژی کمتری هستند و به جلوگیری ازچاق شدن گاو طی دوره خشکی کمک می نمایند. انواع مختلفی از علوفه می تواند به گاوهای Far off خورانیده شود.
درصد سدیم و پتاسیم جیره Far off برای جلوگیری از تب شیر مهمنمی باشد، ولی به طور قطع جیره گاوهای پیش از زایش باید از نظر مواد معدنی متوازنباشد. علوفه هائی که محتوی مقدار زیادی دانه می باشند، مثل سیلوی ذزت ، باید بصورتمحدود خورانده شوند و معمولاً بهترین راه این است که ذرت سیلویی به ۴۰ ۳۰ درصد ازماده خشک جیره محدود شود.
● ویتامین ها و موادمعدنی
اگر یک گاو در دوره Far off در معرض محدودیت ویتامین هاو مواد معدنی موردنیاز قرار گیرد، اثرات آن تا زمان بعد از زایش یا تا زمان تولیدمثل بعدی گاو دیده نخواهد شد. مواد معدنی کمیاب و ویتامین E به طور ویژه ای برایجلوگیری از جفت ماندگی و ادم پستان مهم می باشد. امکانات زیادی برای افزودن ویتامینها و مواد معدنی برای گاوهای شیری فراهم نشده است.
بعضی گاوداران سعی می کنندتا مکمل ها را به صورت انتخاب آزاد بخورانند. این روش قابل اطمینان نمی باشد. اگرخورانیدن به صورت گروهی باشد، مهمترین کار این است که مکمل ها را با TMR مخلوط کنیم .
● مدیریت و تغذیهگاوهای خشک Pre fresh
در ۱۵ ۱۰ سال گذشته، گاوداران شیر تولیدی را در مزرعه شانافزایش دادند زیرا شروع به خورانیدن جیره Pre fresh به گاوهای خشک از ۲۱ روز قبل اززایش تا روز زایش نمودند. مدیریت وتغذیه گاو طی سه هفته قبل از زایش و بعد از آن،به مقدار زیادی تولید گاوها را برای یک دوره شیردهی کامل تعیین می نماید. طی دوره Pre fresh احتیاجات تغذیه ای گاوها افزایش می یابد در حالی که ماده خشک مصرفی کاهشمی یابد بنابراین غلظت مواد مغذی جیره باید افزایش یابد. توازن مواد معدنی جیره دراین زمان بسیار مهم می باشد. همچنین، میکروب های شکمبه و پرزهای شکمبه از تنظیمتدریجی به کنسانتره بیشتر سود می برند.
▪ مزایای بسیار زیادی در جیره Pre fresh وجود دارد:
۱) بیماری های متابولیکی کاهش می یابد که به علت بهبود توازنمواد معدنی می باشد. اگر تمام گاوهای خشک در یک گروه باشند، به علت هزینه های مکملو وجود علوفه، مشکل خواهد بود که مواد معدنی مناسب تامین گردد.
۲) کتوز حاد ومزمن کاهش می یابد. این امر با افزایش غلظت انرژی جیره انجام می شود. اگر یک مزرعهدار فقط یک گروه خشک داشته باشد، غلظت انرژی نمی تواند افزایش یابد، چون گاوهای Far off بسیار چاق خواهند بود. اغلب، کتوز قبل از زایش توسعه می یابد. این مساله ( کتوز) یکباره شروع می شود و آشکار نمی باشد و کنترل سرعت پیشرفت به سمت مشکلات کتوزبعد از زایش حتی با بهترین جیره گاو تازه زا هم مشکل می باشد.در نهایت، با تطبیقمیکروب های شکمبه، مشکلات متابولیکی رفع شده و حفظ تا حد امکان بالای مصرف در طولدوره Pre fresh ، مصرف بعد از زایش را افزایش خواهدداد. هرگونه اقدام جهت بهبودی درمصرف گاو تازه زا به شیر تولیدی بیشتر، مشکلات سلامتی تحت بالینی (مزمن)کمتر،عملکرد تولیدمثلی بهتر و سودمندی بیشتر منجر خواهد شد.
● مصرف
پژوهش ها در دانشگاه ویسکانسین نشان دادند که گاوها به طورقابل توجهی ماده خشک مصرفی شان را طی هفته آخر پیش از زایش کاهش می دهند. میانگینماده خشک مصرفی برای سه هفته قبل از زایش ۲۰ درصد کمتر از مصرف گاوهای خشک Far away می باشد. بیشتر این کاهش طی هفته آخر پیش از زایش رخ می دهد. ماده خشک مصرفی درگاوهایی که قرار است ۲ گوساله به دنیا بیاورند زودتر از سایر گاوها کاهش می یابد. دلایل کاهش مصرف می تواند شامل تغییرات شرایط هورمونی، کتون هایی که با شروعاستفاده گاو از چربی بدنش افزایش می یابند و بزرگی گوساله باشد.
NRC ۲۰۰۱ پیشبینی کرده است که گاوی با ۷۵۱ کیلوگرم وزن در ۲۷۰ روزگی آبستنی، ۷/۱۳ کیلوگرم مادهخشک مصرف می کند. ولی در ۲۷۹ روزگی آبستنی فقط ۱/۱۰ کیلوگرم مصرف می نماید.
وقتی جیره ای برای یک گروه Pre fresh فرموله می شود، فرض براین استکه مقداری برابر ۷۵/۱ درصد وزن بدن یا ۵/۱۰ کیلوگرم ماده خشک برای گاوهای هلشتاین. می توانند مصرف نمایند.در هر مرحله مدیریت باید گاوهای Pre fresh را برای یک پوندماده خشک مصرفی بیشتر ترغیب کرد. این مسئله وقتی که گاوهای Pre fresh به راحتی بهمقادیر کافی آب تمیز دسترسی داشته باشند، حیاتی تر است. آب به گاوها کمک می کند کهمصرف بیشتری داشته باشند. پژوهشگران ویسکانسین نشان دادند که گاوهایی که طی دوره Pre fresh به مقدار کمی خوراک می خوردند ماده خشک مصرفی آن ها در ۳ هفته بعد اززایش کمتر بوده است.
● انرژی
در همان زمان که ماده خشک مصرفی کاهش می یابدرشد جنین و رشد بافت پستانی افزایش می یابد و این باعث افزایش مجموع مواد مغذیموردنیاز می شود. پژوهشگران در دانشگاه کورنل انرژی مورد نیاز برای رشد جنین و سایربافت های وابسته به آبستنی را پیش بینی کردند.اما انرژی مورد نیاز برای رشد پستانرا بررسی و تعیین نکردند.
آنها دریافتند که توصیه های NRC۱۹۸۹ برای گاوهای بالغ ( ۲۵/۱ مگاکالری بر کیلوگرم ) برای تأمین احتیاجات نگهداری و رشد جنینی کافی است. اما این غلظت انرژی طی هفته آخر پیش از زایش وقتی که مصرف کاهش می یابد کافی نمیباشد.
همچنین نیاز است که غلظت انرژی برای تلیسه های زایش اول بالاتر باشد که اینمساله به علت مصرف کمتر آن ها و انرژی اضافی مورد نیاز برای رشدشان می باشد. به ایندلایل و به دلیل اینکه بیشتر مزرعه ها امکانات برای ۲ گروه گاو Pre fresh راندارند، بیشتر متخصصین تغذیه جیره های Pre fresh را برای ۵۴/۱ مگاکالری برکیلوگرمانرژی خالص شیردهی متوازن می کنند.
خورانیدن علوفه های حاوی الیاف با قابلیت هضم بالا به تامینانرژی موردنیاز گاو Pre fresh کمک می کند. اگر ما محاسباتی برای این کاهش ماده خشکمصرفی و افزایش انرژی مورد نیاز با افزایش غلظت انرژی جیره انجام ندهیم می توانیمانتظار داشته باشیم که گاوها مقادیر اضافی چربی ذخیره شده شان را موبیلیزه کرده ودارای سطوح بالایی از NEFA پیش از زایش باشند.
این مساله می تواند ماده خشک مصرفی پیش از زایش را کاهش داده وباعث کاهش ماده خشک مصرفی، کتوز و سندرم کبد چرب به دنبال زایش شود. پژوهشگرانایالت میشیگان ۳۰ درصد افزایش در ماده خشک مصرفی را وقتی که غلظت انرژی جیره از ۳۲/۱ مگاکالری بر کیلوگرم به ۵۴/۱ مگاکالری بر کیلوگرم و پروتئین خام را از ۱۳ به ۱۶ درصد در حدود ۳ هفته قبل از زایش افزایش دادند مشاهده نمودند. ماده خشک مصرفی ازحدود ۱۲ کیلوگرم به ۷/۱۵ کیلوگرم در روز افزایش یافت و بالای ۱۴ کیلوگرم در روز تاهفته آخر پیش از زایش باقی ماند. فرض می شود که انرژی اضافی به طور بارز از NFC تأمین شده باشد.
در مطالعه بعدی که در ایالت میشیگان انجام شد، نتایج مشابهیمشاهده گردید و نیز نتیجه گرفته شد که خورانیدن جیره با انرژی و پروتئین بالاترمنجر به موبیلیزاسیون کمتر چربی بدنی پیش از زایش می شود. NRC ۲۰۰۱ برای گاوهای Pre fresh ۴/۱۴ مگاکالری در هر کیلو گرم NEL در هر روز پیشنهاد کرده است. به علتتفاوت در پیش بینی ماده خشک مصرفی، این مساله به غلظت انرژی ۰۵/۱ مگاکالری برکیلوگرم در روز ۲۷۰ آبستنی ( ۷/۱۳ کیلوگرم ماده خشک مصرفی) و ۴۴/۱ مگاکالری برکیلوگرم در ۲۷۹ روز آبستنی( ۹/۱۶ مگاکالری در روز ) که برای آماده سازی شکمبه،افزایش مصرف وجلوگیری از جابجایی شیردان به سمت چپ بعد از زایش تعبیر می شود. دامنهتوصیه شده برای انرژی جیره Pre fresh استاندارد در NRC، ۵۴/۱ ۶۲/۱ مگاکالری برکیلوگرم باشد. ..
● کربوهیدرات های غیرالیافی
▪ نیاز است که سطوح NFC در جیره های pre fresh به ۴ دلیل مختلف بالاتر باشد :
۱) همانطور که بالابحث شد نیاز است که جیره pre fresh حاوی غلظت بالاتری از انرژی باشد معمولا اقتصادیترین راه برای تأمین این نیاز، NFC می باشد.
۲) پروپیونات ( اسید چرب فراری کهاصولا از تخمیر NFC تولید می شود ) طول پرزهای شکمبه را افزایش می دهد. پرزهایشکمبه برآمدگی های انگشت مانندی هستند که اسیدهای چرب فرار را از شکمبه جذب میکنند، تحریک رشد پرزها پیش از زایش، جذب، اسیدهای چرب فرار بعد از زایش را افزایشمی دهند. اسیدهای چرب فرار به عنوان یک منبع انرژی برای گاو استفاده می شود وپروپیونات به ویژه برای کاهش کتوز مورد نیاز است. حذف اسیدهای شکمبه نیز برای کنترلاسیدوز شکمبه مهم است.
۳) سطوح بالاتر NFC به انطباق میکروب های شکمبه به جیرهشیردهی کمک می کند. افزایش رشد میکروب های تخمیر کننده NFC پیش از زایش، وقوعاسیدوز و مشکلات مربوط به خوراک وقتی که یک گاو زایش می کند و جیره ای با NFC بیشتررا مصرف می کند، کاهش می دهد
۴) پروپیونات برای به دست آوردن انرژی از چربیبدنی و کاهش کتوز مصرف می شود. سطوح NFC طی دوره pre fresh باید به۳۲ تا ۳۳ درصدماده خشک افزایش یابد. در یک جیره معمول، این مقداربرابر ۶/۳ تا۵/۴ کیلوگرم دانههای اضافه شده است. در جیره گاوهای دوشا، مهم است که مخلوطی از منابع NFC وارد شود. بعضی از آن ها به سرعت تخمیر شوند ( نظیر قندها و ذرت با رطوبت بالا ) و بعضی از آنها آرام تر تخمیر شود ( نظیر آرد ذرت )، این امر هضم کلی NFC ، تعداد باکتری هایشکمبه و مقدار پروتئین میکروبی در دسترس برای استفاده توسط گاو را افزایش میدهد
پروپیوناتکلسیم
وارد کردن ۱۱/۰ کیلوگرم پروپیونات کلسیم( یا معادل مکملتجاری آن)، در جیره های pre fresh، دز بیشتری از پروپیونات را تأمین می کند که کتوزحاد و مزمن را کاهش می دهد. پروپیونات در کبد برای تبدیل استات حاصل از چربیموبیلیزه شده به انرژی به جای تبدیل استات به کتون ها استفاده می شود.
● الیاف مؤثر
با افزایش بخش دانه ای درجیرهpre fresh و هورمون های آبستنی، مصرف تحت تأثیر قرار می گیرد. مصرف روزانه بااحتمال بیشتری نوسان می کند. نوسانات روزانه ماده خشک مصرفی دارای اثر منفی برسلامت شکمبه بوده و میانگین ماده خشک مصرفی در هر روز را کاهش می دهد. این امر درکمترین حالت می تواند مصرف در بعد از زایش را کاهش دهد. بدتر از آن این که نوساناتدر مصرف، خطر کتوز، تب شیر و جابجایی شیردان را افزایش می دهد. الیاف موثر بلند بهپر نگه داشتن شکمبه و عملکرد بهتر آن طی دوره pre fresh کمک می کند. بنابراین اهمیتدارد که سطوح کافی الیاف مؤثر ( معمولاٌ بیش از ۳۲ درصد NDF علوفه ای ) در جیره pre fresh حفظ شود. حدود ۳/۲ کیلوگرم علف خشک گراس با کیفیت بالا ( کمتر از ۶۵ درصد NDF ) می تواند به تأمین الیاف بلند مناسب کمک نماید.
● پروتئین
پژوهشگران کورنل، مقدار پروتئین جیره های pre fresh تلیسه های زایش اول را از ۱۲ تا ۱۵ درصد با استفاده از پروتئین عبوریافزایش دادند. هدف آن ها تأمین DIP مورد نیاز میکروب های شکمبه و بیشتر کردن تولیدپروتئین میکروبی و سپس تأمین اسیدهای آمینه عبوری اضافی برای تأمین مابقی احتیاجاتگاو بود. آن ها درصد پروتئین شیر را بعد از زایش افزایش دادند و سرویس ها به ازایهر آبستنی گرایش به کاهش داشت.
آن ها همچنین کاهش نمره وضعیت بدنی بعد از زایش راکم کردند که این نتایج کتوز کمتر بعد از زایش را نشان می دهد. احتیاجات پروتئینگوساله در حال رشد داخل بدن گاو برای رشد عضلانی شبیه همان است که برای انرژی گفتهشد بدون پروتئین جیره ای کافی در پیش از زایش، گاو پروتئین کمتری را برای استفادهدر بعد از زایش ذخیره می کند. این امر می تواند اثر منفی بر تولید پروتئین شیرداشته باشد. اسیدهای آمینه ویژه ای ممکن است برای کمک به پاک کردن چربی تجمع یافتهدر کبد کمک کنند. اسیدهای آمینه ویژه ای نیز ممکن است به جذب و استفاده چربی برایانرژی کمک کنند. پروتئین ممکن است در جذب کلسیم، کاهش تب شیر مزمن و افزایش مادهخشک مصرفی مهم باشد. NRC۱۹۸۹ فقط ۱۲ درصد پروتئین خام را در جیره pre fresh پیشنهادمی کند.
پژوهشگران در مورد کافی بودن یا نبودن آن توافق ندارند. آزمایش هایبرخی پژوهشگران تفاوتی را در پاسخ به پروتئین اضافی خورانیده شده بین سطوح نسبتاًبالای پروتئین قابل تجزیه یا سطوح نسبتاً بالای پروتئین غیر قابل تجزیه بودند، مشخصنکردند.
پروتئین قابل تجزیه می تواند تلف شود و بارگیری نیتروژن اضافی می تواندبه طور مخالف این گاوها را تحت تأثیر قرار دهد.
یک آزمایش در مزرعه کورنل نشان داد که خورانیدن بیش از ۱۲درصد پروتئین خام طی دوره pre fresh خطر جفت ماندگی و کتوز را کاهش می دهد. تجربهبا بسیاری از گله های تجاری نیز از خورانیدن سطوح بالاتر پروتئین حمایت می کند. بهعلت این تجارب و آزمایشات کورنل که قبلا مورد بحث قرار گرفت بسیاری از متخصصینتغذیه توصیه می کنند جیره پیش از زایش حاوی ۱۵ ۱۴ درصد پروتئین خام باشد که حدود ۳۰درصد از پروتئین به شکل پروتئین محلول، ۶۰ درصد آن پروتئین قابل تجزیه(DIP) و ۴۰درصد آن پروتئین غیر قابل تجزیه(UIP) باشد.
ورود بعضی پروتئین های سویای فرآیند شدهو پروتئین های حیوانی برای بهبود کیفیت اسیدهای آمینه عبوری (UIP ) توصیه شده است. پروتئین اضافی به ویژه برای تلیسه های زایش اول مهم است.۹۰۱ گرم پروتئین قابلمتابولیسم براساس NRC ۲۰۰۱ در روز ۲۷۰ آبستنی و ۸۱۰ گرم در روز ۲۷۹ آبستنی توصیهمی شد. با استفاده از پیش بینی ۱۳/۷ کیلوگرمی و ۱/۱۰ کیلوگرمی ماده خشک مصرفی، بهشرط این که جیره به خوبی برای بخش های پروتئین متوازن شده باشد، به ترتیب برابر با ۵/۶ درصد پروتئین قابل متابولیسم و ۸ درصد پروتئین قابل متابولیسم برای ۲۷۰ و ۲۷۹روزگی آبستنی یا ۸/۱۰ درصد و ۴/۱۲ درصد پروتئین خام می باشد.
یک زیرنویس در NRC(۲۰۰۱) به خواننده توضیح می دهد که ۱۲ درصد پروتئین خام می تواند به طور حقیقیموردنیاز باشد تا نیاز گاوها برآورده شود که به علت اتلاف پروتئین می باشد و درتوصیه های NRC در جیره های استاندارد گاوهای close up۱۲ درصد پروتئن خام توصیه شدهاست.
● ویتامین ها و مواد معدنی
سطوح کافی مواد معدنی و توازنمواد معدنی برای کنترل مشکلات متابولیکی هم حاد و هم مزمن مهم می باشد. یکی ازمشکلات متابولیکی معمولاً منجر به سایر مشکلات متابولیکی و کم شدن تولید می شود.
● مدیریت خوراکدهی و خوشخوراکی جیره
▪ گاوهای pre fresh سخت گیرترین گروه تغذیه کننده در مزرعه هستند.
علوفه جیره بایدتازه و بدون کپک باشد و از باقیمانده ( sweeping) خوراک گاوهای دوشا به عنوان بخشیاز جیره pre fresh استفاده نشود. TMR
گروه pre fresh یک روز در میان خورانیدهنشود. حداقل ۱ بار در روز و بهتر است ۲ بار در روز TMR تازه در دسترس قرار بگیرد.
هرگز اجازه داده نشود آخور در طول روز خالی بماند ۱۰(درصد باقیمانده توصیه میشود)
احتیاط شود که نمک های آنیونی و چربی های عبوری و پروتئین های حیوانیکه خیلی خوشخوراک نیستند حداقل باشد و به تدریج اضافه شود.
علوفه داده شده درجیره گاوهای دوشا، برا ی حداقل کردن تنظیمات بعد از زایش، به گاوهای pre fresh نیزخورانیده شود.
● محیط
تنش و سطوح NEFA خون مرتبط بااسترس بوسیله تأمین یک جایگاه دارای تهویه خوب، تمیز و خشک و دارای بستر خوب برایگوساله زایی، کاهش می یابد. استرس گرمایی را حداقل کنید و از انتقال گاو در زمانزایش جلوگیری کنید.
● نیاسین
نیاسین یک ویتامین محلول در آب می باشد که توسطمیکروب های شکمبه تولید می شود. نیاز به نیاسین به ویژه طی دوره انتقال بیشتر ازچیزی است که در شکمبه تولید می شود. نیاسین می تواند در کبد در متابولیسم چربی هاکمک کند و بنابراین افزودن ۶ تا ۱۲ گرم نیاسین به جیره می تواند سطوح کتون خون راکاهش دهد. هر چند اطلاعات مخالف از محققان نیز موجود می باشد.
● کولین
کولین یک ویتامین محلول در آب می باشدکه نظیرنیاسین توسط میکروب های شکمبه تولید می شود. همانند نیاسین، محققان اکنون بر اینباورند که میکروب های شکمبه نمی توانند کولین کافی برای تأمین تمام نیازهای گاو رابه ویژه طی دوره انتقال بسازند. کولین در بخشی از ساختار دیواره سلولی به ویژهغشاهای سلول وجود دارد.
کولین در استفاده از چربی ها و انتقال آن ها از کبد به شکللیپوپروتئین ولی با چگالی بسیار کم ( VLDL ) دخالت دارند. البته، کولین بخصوص طیدوره انتقال برای گاوها حیاتی می باشد تا به آن ها در پاک کردن کبد از چربی تجمعیافته برای جلوگیری از سندرم کبد چرب کمک نماید. باکتری های شکمبه بیشتر کولین جیرهای مصرف شده توسط گاو را تجزیه می کنند. بنابراین کولین افزوده شده باید به شکلمحافظت شده در برابر شکمبه خورانیده شود.

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.