راه های جلوگیری از اتلاف شیر موجود در مخزن شیردوش در گاوداری ها

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۶/۰۶
  • بازدید : ۹۷۷
تدابیری برای نظارت یا مکانیسم های حفاظتی متعددی در ارتباط با شیر دوشی و سامانۀ خنک کنندۀ شیر وجود دارد تا به وسیلۀ آنها بتوان از اشتباهات هزینه بر جلوگیری کرد. شیر به زمان و درجه حرارت در رابطه با فرایند خنک سازی پس از دوشش بسیار حساس است . در این جا تعدادی مقیاس های ارزان قیمت وجود دارند که به وسیلۀ آن ها می توان از سالم رسیدن شیر به بازار مصرف،با کیفیت قابل قبول اطمینان حاصل کرد.
● هر از گاهی دما سنج را بررسی کنید
ساده ترین روش برای کنترل دما،توجه به دما سنجی است که روی مخزن شیر خام نصب شده است .بررسی دما سنج قبل ،در حین و بعد از دوشش می تواند شاخص خوبی از درست کار کردن سامانۀ سرمایشی در کاهش دمای شیری به دمای دلخواه و در مدت زمان مورد نظر باشد .کارگر یا سرکارگر شیردوشی باید قرائت های دما را به صورت مکتوب در آورد.اگر این کار دقیق و درست انجام شود می تواند از دورریز شیر به علت سرد کردن نادرست جلوگیری نماید.ممکن است مخزن شیر علاوه بر دما سنج نمایشگر ،به یک دستگاه خودکار ثبت کنندۀ درجه حرارت مجهز شده باشد. به این ترتیب این دستگاه تمام کارها را خودش انجام می دهد. اما برای موثر بودن هنوز یک نفر باید جدول دمایی را قبل ،در حین وبعد از دوشش بخواند و زمانی که مشکل سرمایشی ایجاد می شود ،عکس العمل مناسبی در مقابل آن انجام دهد. مزیت دیگر استفاد از دستگاه ثبت کنندۀ خودکار این است که فاصله های شستشوی مخزن و درجه حرارت هم در زمان شستشو و هم آبکشی ثبت می شود و به راحتی قابل کنترل است .
● استفاده از چراغ های هشدار دهنده
با اتصال یک لامپ ساده به ابزار حس گر دما می توان به راحتی کوچک ترین مشکلی که در درجه حرارت شیر پدید می آید را متوجه شد . این لامپ باید بر روی پنجرۀ شیردوشی نصب شود تا کارگر در هر جایی از سالن شیردوشی بتواند به سرعت آن را ببیند. این لامپ ها را می توان به وسیلۀ سیم به سایر دستگاه هامثل پمپ شستشوی تحت فشار هم وصل کرد. اگر این پمپ ها بدون آب کار کنند خیلی سریع می سوزند . سایر دستگاه ها را می توان به همین طریق حفاظت کرد. حس گرهای دمایی را می توان به سایر دستگاه ها وصل کرد تا با تولید صدا بروز مشکل را اطلاع دهند .گاهی اوقات این زنگ های اخباری خیلی موثرتر از لامپ هایی هستند که کارگر باید به خاطر داشته باشد که لحظه به لحظه به آن نگاه کند. این زنگ ها معمولاً آنقدر آزار دهنده هستند که کارگر شیردوش را به رفع هر چه سریع تر مشکل وادار می کند.
دستگاه های سرمایشی (کولر و چیلر) می توانند به سامانه های هشدار دهنده وصل شوند. چرا که این قسمت ها دور از محل شیردوشی هستند و همیشه کنترل بصری آن ها کار ساده ای نیست. زنگ اخبار به شما می گوید که سرد کن به خوبی کار نمی کند. زنگ هایی که به کنترل های سطح مخازن متصل هستند برای جلوگیری از سر ریز شدن شیر از مخزن بسیار مفیدند. سامانه های صوتی نسبت به سامانه های نوری از تاثیر پذیری بیشتری برخوردارند و از این رو بیشتر مور توجه اند . یک دستگاه اخباری پیشرفته تر در دستگاه سرد کننده عبارت است از سامانۀ کامپیوتری که درجه حرارت شیر موجود در سامانۀ خنک کننده را تعیین می کند . در این حالت وقتی که درجه حرارت شیر بالا رود این سامانه اخباری شروع به کار می کند و مدم کامپیوتر به صورت خودکار شماره تلفن شما را می گیرد . این کار ممکن است شما را نیمه شب از خواب بیدار کند اما می تواند از اتلاف شیر مخزن جلوگیری کند.
● نصب سوئیچ های ایمنی
یک میکروسوئیچ ارزان قیمت ،دستگاهی ایمنی است که می توان آن را با سیم به جعبه کنترل لوله ها وصل کرد. میکروسوئیچ در بالای مخزن در موقعیتی قرار گرفته که اتصالی فنری آن را به سوئیچی که مقابل لوله ها در جایگاه شستشو قرار دارد وصل می کند.یعنی نزدیک جایی که لوله پر به مخزن شیردوشی متصل می شود.اگر لوله های شستشو همگی وصل باشند و سوئیچ آزاد شود سامانه شستشو کار نخواهد کرد . مگر سیم به جعبه کنترل وصل باشد. این عمل باعث می شود که محلول شوینده به داخل شیر موجود در مخزن پمپ نشود. با سیم کشی می توان از کار کردن پمپ شیر در حین شیردوشی جلوگیری کرد. مگر این که شیر ،لوله ای که به مخزن ذخیره متصل است را پر کند. این عمل مانع از زه کش شیر و ورود آن به محفظۀ شستشو می شود. این میکروسوئیچ را می توان نزدیک فلکۀ خروجی مخزن شیر قرار داد تا اگر فلکۀ خروجی مخزن باز مانده باشد سامانۀ شیردوش کار نکند.
همیشه انجام کار روزمره و به موقع در یک گاوداری پیشرفته ،کار پرفشاری است و حاشیه سود آوری ها به طور طبیعی کم است . به این خاطر مهم است از ابزارهایی استفاده کنید که شما را در حفظ شیر و در انتقال آن از مزرعه به بازار مصرف یاری می رسانند.

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.