تخفیف اثرات استرس گرمایی از راه عادت دادن طیور به گرما

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
  • بازدید : ۹۷۶
تخفیف اثرات استرس گرمایی از راه عادت دادن طیور به گرما
استرس گرمایی اثرات زیان آور متعددی بر طیور می گذارد عادت دادن طیور به گرما یکی از شیوه های تخفیف این اثرات است در این مقاله مروری برجوانب مختلف بکارگیری این شیوه شده است .
امروزه در نتیجه تلفیق دانش انسان و اثرات طبیعت جوجه های گوشتی با قابلیت رشد بسیار سریع تولید شده اند که این رشد سریع ، فشار زیادی بر سیستم های فیزیولوژیک بدن پرنده وارد می کند لذا حساسیت پرنده به انواع استرس ، افزایش می یابد که استرس گرمایی یکی ازمهمترین آنها ست استرس گرمایی پاسخ پرنده به افزایش بیش از حد دمای محیط است اگر تلفیق رطوبت فراتر رود آنها در شرایط استرس گرمایی واقع خواهند شد . استرس گرمایی در طیور منجر به افزایش تعداد تنفس افزایش PH خون اختلال توازن اسید – باز کاهش توان تولید ، تولید لاشه هایی سبکتر و با چربی بیشتر ، افزایش دفع الکترولیت های خون از قبیل سدیم ، پتاسیم ، کلسیم ، منیزیم ، فسفر ، آهن ، روی ، مولیبدن ، مس و بی کربنات ، رقیق شدن خون و کاهش هماتوکریت می شود . بعضی عوامل مدیریتی از قبیل تهویه مناسب سالن ، اعمال تاریکی در موقع استرس گرما ،کاهش تراکم سالن و عادت دادن طیور به گرما و برخی عوامل محرومیت غذایی ، اصلاح ترکیب جیره و حذف پروتئین اضافی جیره در تخفیف اثرات زیان آور استرس گرمایی موثر می باشد .
عادت دادن طیور به گرما
عادت دادن یا سازش دادن طیور با گرما یکی از شیوه مقابله با اثرات زیان آور استرس گرمایی است به خوبی ثابت شده که اگر جوجه های گوشتی در سنین اولیه در معرض دمای محیطی بالا قرار گیرند توانایی آنها طی استرس گرمایی بعدی به طور قابل ملاحظه ای افزایش می یابد که این پدیده را خو گرفتن می نامند این روش شامل عادت دادن پرنده ها به یک استرس گرمایی مصنوعی قبل از وقوع استرس گرمایی که به طور طبیعی اتفاق می افتد می باشد . بر طبق گزارش های حاصل از تحقیقات متعدد عادت دادن جوجه های گوشتی به دماهای بالا ، برای تخفیف اثرات زیان آور استرس گرمایی سود بخش است . Geract گزارش کرد که عادت دادن جوجه های گوشتی به دماهای بالا در خلال روزهای اول زندگی مقاومت به گرنا را در مراحل پایانی دوره پرورش یعنی زمانی که استرس گرمایی عملا آسیب می رساند بالا می برد . Teeter و همکاران جوجه های گوشتی ای را که قبلا به استرس گرمایی چرخه ای عادت کرده بودند در معرض استرس گرما قرار دادند و مشاهده کردند که میزان مصرف خوراک این پرنده ها نسبت به پرنده های عادت نیافته یعنی جوجه های گوشتی که در دمای ثابت ۲۴ درجه سانتی گراد پرورش یافته بودند و برای اولین بار استرس گرمایی را تجربه می کنند ۲۴ درصد کمتر و دمای بدن آنها نیز ۴/۰ درجه سانتی گراد کمتر بود کاهش مصرف غذا و دمای کمتر بدن بیانگر مقاومت بیشتر جوجه های گوشتی عادت یافته به استرس گرمایی است .
Yahav و Hurwitz در یک آزمایش برای بررسی اثر خون گرفتن جوجه های گوشتی به استرس گرمایی ، جوجه های گوشتی را در سن ۵ روزگی و یا ۵ و ۷ روزگی به مدت ۲۴ ساعت در معرض استرس گرمایی قرار دادند و سپس این جوجه ها را در سن ۴۲ روزگی در معرض استرس گرما قرار دادند و گزارش نمودند که این جوجه ها نسبت به گروه شاهد دمای مقعدی و میزان مرگ و میر کمتری داشتند . همانطوری که در گزارش های بالا مشاهده میشود کاهش دمای بدن یکی از نتایج عادت دادن جوجه های گوشتی به گرمای محیط است بر طبق نظر May و همکاران کاهش دمای بدن درناحیه مقعد به عنوان یک شاخص خوب عادت یافتن در جوجه های گوشتی می باشد.
بنابراین دمای بدن پایین تر دلالت بر عادت کردن جوجه های گوشتی به استرس گرمایی و کم شدن اثرات زیان آور استرس گرمایی و کم شدن اثرات زیان آور استرس گرمایی بر جوجه های گوشتی عادت یافته دارد استفاده از شیوه عادت دادن جوجه های گوشتی به استرس گرمایی ممکن است با دو مشکل روبه رو شود مشکل اول این که در موقع اعمال استرس گرمایی مصنوعی در سنین اولیه ممکن است مرگ و میر افزایش یابد و مشکل دوم اینکه ممکن است شدت گرمای مصنوعی که جهت عادت دادن به کار می رود کافی نباشد در مورد علل اثرات مفید خو گرفتن دلایل متعددی بیان شده است بر طبق نظر Teeter و Smith با توجه به اثری که مصرف خوراک بر دمای بدن پرنده های تحت استرس گرمایی دارد مصرف غذا نمی تواند در فرایند خو گرفتن نادیده گرفته شود ۵۰ تا ۷۰ درصد اثر هیپوترمیک خو گرفتن پرنده به استرس گرما ممکن است ناشی از کاهش مصرف غذا در پاسخ به استرس گرمای مصنوعی باشد همچنین بر طبق نظر Teeter اثر مفید خوگرفتن احتمالا بدین علت باشد که واکنش سازگاری چه بسا پرنده ها را برای انتقال فرآیندهای گرمازایی از زمان استرس گرمایی به دوره های زمانی خنک تر شبانه روز قادر سازد . Yahav و Hurwitz گزارش کردند که در معرض گرما قراردادن جوجه های گوشتی در سنین اولیه ، به تغییرات همودینامیک منجر می شود و غلظت تری یدوتیروزین پلاسما را کاهش می دهد این محققان پیشنهاد کردند که این تغییرات ممکن است بخشی از مکانیسمی باشد که با بهبود مقاومت دمایی در جوجه های گوشتی عادت یافته همراه می شود .
سایت شبکه اطلاعات مرغداری ( www.infopoultry.net )

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.