انتخاب پرندگان نر در تلقیح مصنوعی بوقلمون

  • تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
  • بازدید : ۲۳۲۴
انتخاب پرندگان نر در تلقیح مصنوعی بوقلمون
بوقلمون نر و ماده.از سال 1863 زمانی که ابراهام لینکلن برای اولین بار آخرین پنج شنبه نوامبر را بصورت رسمی به عنوان روز شکر گزاری اعلام کرد نام این جشن همیشه مترادف با بوقلمون بوده است. در سالهای اخیر علاوه بر بوقلمون، موارد دیگری نیز به این جشن اضافه شده است، مانند: جمع شدن فامیل دور هم، مسافرت، بازیهای فوتبال و البته پس مانده های غذا، اما با اینکه در طول این سالها تغییرات در منوی این جشن نسبتاً کم بوده است، چگونه مورد اصلی (بوقلمون) بطور چشمگیری تغییر کرده است.
در گذشته مهاجرین برای شکار کردن بوقلمون ها مجبور به کمین کردن در محل گذر حیوانات وحشی بودند اما امروزه با بکار گیری فناوری های نوین، تولیدات بوقلمون بطور قابل ملاحظه ای افزایش یافته است به گونه ای که پرورش دهندگان بوقلمون بتوانند حدود 7/4 میلیارد پوند بوقلمون، یعنی حدود 18 پوند برای مصرف سالیانه هر نفر از مصرف کنندگان آمریکایی، تولید نمایند.
در حال حاضر یکی از مراکزی که تحقیقات بسیاری را در خصوص بوقلمون های صنعتی انجام می دهد، مرکز تحقیقاتی در Beltsvile مریلند می باشد که عمده فعالیت محققین این مرکز بر بهبود تولیدات بوقلمون تمرکز دارد.
در مرکز تحقیقاتی ARS در Beltsvile مریلند (محل تولد بوقلمون های تاریخی سفید کوچک Beltsvile ) محققین در حال یافتن راه کارهائی جهت کمک به تولیدکنندگان برای رویاروئی با چالشهای پرورشی و پشت سر گذاردن آنها هستند. تحقیقات این مرکز بیشتر بر روی راه های افزایش تولید و کاهش مشکلات پیش روی پرورش دهندگان تجاری بوقلمون مانند: مشکلات مربوط به باروری و تولید تخم متمرکز است.
امروزه یکی از مشکلات اصلی صنعت پرورش بوقلمون در امر جفتگیری این پرندگان است. بوقلمون های امروزی شباهت چندانی به اجداد اولیه خود و یا حتی بوقلمون های زمان جنگ جهانی دوم ندارند .با پیشرفت در علم ژنتیک و انجام اصلاحات ژنتیکی بر روی بوقلمون های صنعتی، امروزه جنس نر این پرنده در زمان بلوغ حدود 85 پوند وزن پیدا می کند در حالیکه جنس ماده آن در سن آمادگی برای تخمگذاری تنها در حدود 20 پوند وزن دارد و این تفاوت فاحش در اندازه و وزن بدن جفتگیری طبیعی را مشکل می سازد.
عدم تعادل در وزن دو جنس و وجود سینه پهن موجب قدرت باروری کم در بوقلمونها و بروز خسارت به مزارع گردیده است که همین امر باعث سرعت یافتن تحقیقات جهت تکمیل روشهای انجام عمل لقاح مصنوعی در صنعت پرورش بوقلمون های تجاری شد.
مدیر فنی هچری تارهیل در رفورد کارولینای شمالی می گوید: ما به طور معمول در هر دوره حدود 80000 تا 100000 بوقلمون ماده داریم که بصورت مصنوعی تلقیح شده اند و جهت تامین اسپرم مورد نیاز از هزاران بوقلمون نر برای این منظور استفاده می کنیم. همچنین در همه حال ما از آزمایشات معدودی جهت تعیین عادی و یا غیر عادی بودن جنین استفاده می کنیم اما باید اذعان داشت که این امر بسیار طاقت فرسا می باشد.
پیشرفت علمی صنعت پرورش بوقلمون در 6 دهه گذشته
محلولهای جدید نگهداری اسپرم، به مزرعه داران این امکان را می دهد که اسپرمهای گرفته شده را تا 24 ساعت پس از اسپرم گیری نگهداری کنند بدون آنکه به قابلیت باروری آنها آسیبی وارد شود.در دهه 1930 ویلیام بارو و جوزف کوئین روش هائی را برای جمع آوری اسپرم و انجام عمل تلقیح مصنوعی در طیور ارائه کردند که امروزه نیز این روشها با اندکی تغییر مورد استفاده قرار می گیرند.
مطمئنا تلقیح مصنوعی در صنعت بوقلمون یک روش بسیار عالی برای تولید تخمهای بارور می باشد و در تولیدات جدید تقریباً همه ماده ها بصورت مصنوعی تلقیح می شوند به گونه ای که می توان گفت 100% از نزدیک به 300 میلیون قطعه بوقلمونی که به طور سالیانه برای مصرف داخلی آمریکا تولید می شوند حاصل تلقیح مصنوعی هستند.
به گفته یکی از محققین، تلقیح مصنوعی در بوقلمون بطور قابل ملاحظه ای موثرتر از جفت گیری طبیعی می باشد بعلاوه اینکه با لقاح مصنوعی نیاز به نگهداری بوقلمونهای های نر کمتری برای تولید تخم های بارور می باشد و نسبت لازم بوقلمون نر به ماده از 1 به 10 در روش جفت گیری طبیعی به حدود 1 به 30 در روش لقاح مصنوعی کاهش می یابد. برخلاف سیستم های تولید مثلی بکار گرفته شده در دیگر حیوانات (به عنوان مثال گاوهای شیری) که انتخاب گاوهای نر ممتاز و تلقیح مصنوعی به خوبی در انها انجام می شود، ارزیابی خصوصیات بوقلمونهای نر در صنعت پرورش بوقلمون تنها به ارزیابی ظاهری از جمله:رنگ، حجم و غلظت اسپرم محدود شده است و در حالیکه توانایی تعیین دقیق پتانسیل و کارایی نرها می تواند تاثیرات چشمگیری در پیشرفت روشهای مرتبط با تولید نسل داشته باشد اما با اینحال ارزش و پتانسیلهای روشهای تشخیص و انتخاب پرندگان نری که می توانند فرزندان بیشتری را تولید نمایند هنوز به خوبی درک نشده است.
البته هنوز نارسائی هائی در روشهای شناسائی و انتخاب بوقلمون های نر بارور وجود دارد و تاکنون هیچ نوع روش و آزمایشی قابل اعتمادی برای ارزیابی سریع اسپرمها و میزان باروری آنها که بتوان به صورت روزمره در فارمهای تجاری مورد استفاده قرار داد وجود ندارد.
البته اساس این آزمایشات و روشها چیز جدیدی نیست ولی دانشمندان از این نظریه های قدیمی برای رسیدن به روش های جدید برای مطالعه میزان قدرت حرکت و جنبندگی در جمعیت اسپرم هااستفاده می کنند.
با استفاده از مطالعات جدید، دانشمندان به روشهای جدیدی دست پیدا کرده اند که می تواند برای شناسائی نرهای با قدرت باروری زیاد از سایر نرها مورد استفاده قرار گیرد. در گذشته اکثریت آزمایشهای ارزیابی منی، در جداسازی نرهای بارور از غیر بارورها موثرتر بوده و کارآئی جهت جداسازی و رده بندی نرهای با باروری موثر و بالا نداشتند در حالیکه آزمایشات جدید در هر دو مورد فوق کارائی داشته و استفاده می گردند.
آزمایشات جدید می توانند موجب بهبود روشهای موثر در جداسازی نرهای ممتاز گله گردند که نتیجه آن بدست آوردن تخمهای بارور بیشتر با استفاده از نرهای کمتر می باشد که در نهایت کاهش در هزینه های تولید را به همراه خواهد داشت.
در صدد هستند تا با حمایت انجمن طیور آمریکا یافته های مطالعات مذکور را به صورت آزمایشی در صنعت پرورش بوقلمون اجرا نمایند.
از آنجاییکه تلقیح مصنوعی شامل جمع آوری منی از همه بوقلمونهای نر یک گله می باشد، لذا تعیین یک ویژگی جهت شناسائی آسان و سریع اسپرمهای بارور می تواند بعنوان یک اهرم جهت انجام مدیریت بهتر و آسان تر تولید مثل در گله های بوقلمون بکار گرفته شود.
آزمایش جدید ارزیابی حرکت اسپرم، ارزان، علمی و سریع است و به حداقل اطلاعات یا آموزش خاص برای انجام نیاز داشته و به آسانی در فارمهای تجاری نیز قابل استفاده است.
کارشناس در حال آزمایش میکروسکوپی جهت تعیین باروری تخمها.
نرهایی با ویژگی حرکت سریع اسپرم این قابلیت را همواره حفظ می کنند و به گفته دیگر بوقلمون نری که دارای این ویژگی است در آینده نیز آنرا حفظ کرده و می توان از قابلیت باروری مناسب اسپرم او در آینده نیز مطمئن بود.
همچنین برای اینکه قادر به دسته بندی بوقلمونهای نر خوب و بد باشیم، علاوه بر مطالب فوق دانستن علت وچگونگی تفاوت اسپرمهای دو نوع بوقلمون نیز مورد اهمیت می باشد. حتی با دانستن این مطلب که کدام یک از ویژگیهای فیزیولوژیکی بر روی باروری موثر است می توان قابلیت باروری اسپرمهای گرفته شده از بوقلمون های نر دسته ضعیف را بهبود داد.
کارشناس در حال انجام عمل کندلینگ برای تعیین نطفه داری تخم های بوقلمون.
آزمایشات میکروسکوپی به فیزیولوژیستها اجازه می دهد تا بتوانند بارور بودن یک تخم تازه گذارده شده را تشخیص دهند. بدین طریق فیزیولوژیستها می توانند هر گونه حفره ایجاد شده توسط اسپرم در لایه سطحی بخش احاطه کننده زرده تخم را در منطقه بالائی صفحه زاینده یا ژرمینال دیسک مشاهده کنند.
چگونگی حرکت اسپرمها
Donough و همکاران با استفاده از کامپیوتری دارای برنامه ارزیابی و آنالیز اسپرم، در مورد ویژگی های حرکت اسپرم اطلاعاتی را بدست آورده اند. این سیستم میزان و سرعت حرکت اسپرم در زیر میکروسکوپ را ردگیری و ثبت می کند. در این مرحله و با استفاده از یک دستگاه کامپیوتر برای ثبت این داده ها می توان صدها اسپرم حاصله از یک بوقلمون را مورد ردگیری و ارزیابی قرار داد. با این روش محققین میزان جنبندگی چند صد اسپرم حاصله از بوقلمون های گوناگون را مورد آزمایش قرار دادند و دریافتند که پارامترهای وابسته به سرعت حرکت اسپرم در بوقلمونهای مربوط به گروه ممتاز (رده بندی شده بوسیله آزمایش سرعت اسپرم) در سطح بالاتری نسبت به بوقلمون های رده بندی شده در گروه ضعیف داشته اند. این پارامترها راهی هستند برای اندازه گیری سرعت و مسیر حرکت اسپرم ها علاوه بر اینکه این مطالعات جهت پیشرفت در دستیابی به علت تفاوت در این ویژگیها می باشد. همچنین محققان سعی بر اندازه گیری میزان تاثیر افزودنیهایی همانند کافیین بر روی حرکت اسپرم در بوقلمون دارند (همانطور که در گونه های دیگر نیز دیده شده است) و برای این منظور اسپرم های حاصل از هر دو گروه بوقلمون ممتاز و ضعیف را به صورت جداگانه در معرض این ماده قرار دادند. بطور عموم تصور می شود اسپرم همه بوقلمونها به تعداد یکسانی نتیجه می دهند.ممکن است بعضی بوقلمونها ایجاد نسل بکنند ولی بعضی خیر. بنابراین از نظر اقتصادی تعیین اینکه کدام اسپرمها بارور هستند و تولید نسل می کنند اهمیت زیادی دارد.
در یک تحقیق مرغها را با مخلوطی از منی چند بوقلمون نر تلقیح کرده و سپس جهت تعیین منشا پدری از روش نمونه برداری DNA استفاده کردند. نتایج بدست آمده بسیار تعجب برانگیز بود.Donghue اظهار می دارد که در موقع استفاده از سیمن 7 تا 10 بوقلمون نر،تنها 1 تا 2 نر در تولید نسل دخیل بوده اند. احتمال دارد که دلیل این موضوع این مطلب باشد که حرکت اسپرم روی تعداد اسپرمها موجود در لوله های ذخیره اسپرم مرغ و نهایتاً ایجاد تخم های بارور تاثیر بگذارد. اگر که این فرضیه اثبات شود آزمایش حرکت اسپرم می تواند به عنوان یک روش علمی ساده برای ارزیابی نر از نظر باروری استفاده شود.
از آنجا که بطور عمومی هر مرغ را با 200-300 میلیون اسپرم در هر هفته تلقیح می شوند و اکثریت اسپرمها از یک گله می باشند لذا چنانچه یک روش عملی برای دسته بندی کردن بوقلمونهای نر خوب از بد وجود داشته باشد می توان مقدار دز منی مورد نیاز را کاهش داده و نرهای کمتری را نگهداری نمود، به عبارت دیگر با انتخاب نرها بر پایه حرکت اسپرم و استفاده از این روش در برنامه های مدیریت تولید مثلی مزارع می توان به آسانی و با خارج کردن نرهایی که در تولید نسل دخالتی ندارند حدود 5 میلیون دلار در سال صرفه جوئی انجام داد.
مریم معتمد

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.