معرفی 8 رقم جدید بذر محصولات زراعی مهم

  • تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۷/۲۶
  • بازدید : ۱۸۹۵۸
رئیس موسسه تحقیقات اصلاح بذر و نهال ایران از معرفی 8 رقم جدید بذر محصولات زراعی از جمله دو رقم گندم و جو جدید در کشور خبر داد.








رئیس موسسه اصلاح بذر و نهال در گفت‌وگو با فارس خبر داد:
معرفی 8 رقم جدید بذر محصولات زراعی مهم
خبرگزاری فارس: رئیس موسسه تحقیقات اصلاح بذر و نهال ایران از معرفی 8 رقم جدید بذر محصولات زراعی از جمله دو رقم گندم و جو جدید در کشور خبر داد.
مصطفی آقایی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، افزود: با تلاش پژوهشگران موسسه تحقیقات اصلاح بذر و نهال ایران بعد از تلاش 10 تا 15 ساله 8 رقم جدید بذر محصولات زراعی مانند دانه روغنی گلرنگ، آفتابگردان، کنجد، گندم نان، جو، گندم دوروم (ویژه ماکارانی)، ارزن معمولی، ارزن دم روباهی، معرفی شد، همچنین در دهه فجر گذشته دو رقم جدید بذر طالبی و اسفناج به کشاورزان معرفی شد.
رئیس موسسه تحقیقات اصلاح بذر و نهال ایران تصریح کرد: از ویژگی‌های رقم جدید بذر جو آبی جدید این است که زودرس و متحمل به خشکی آخر فصل، دارای بهره‌وری بالا بوده و برای مناطق معتدل شمال کشور متناسب است.
آقایی افزود: رقم جدید جو به نام (یوسف) به افتخار احمد یوسفی و همکاران آن که در تحقیقات آن تلاش وافری انجام دادند، نام‌گذاری شد و عملکرد آن 5 تن و 200 کیلوگرم در هکتار گزارش شده، در حالی که عملکرد رقم شاهد با همان شرایط 4 تن در هکتار ثبت شده است.
وی افزود: این رقم جدید جو مقاوم به شکنندگی محور سنبله با ریزش کم و خوابیدگی کمتر( مقاوم به ورس) است.
آقایی افزود: اگر از این رقم جدید جو در 100 هزار هکتار در اراضی معتدل کشور کاشته شود، 100 هزار تن افزایش تولید به دنبال خواهد داشت.
وی افزود: اگر ارزش هر کیلوگرم جو 600 تومان برآورد شود، رقم جدید جو به نام یوسف بیش از 27 میلیارد تومان ارزش افزوده برای کشاورزان کشور ایجاد خواهد کرد.
رئیس موسسه تحقیقات اصلاح بذر و نهال ایران همچنین رقم جدید گندم به نام (مروارید) را معرفی کرد که مقاوم به بیماری قارچی و ویژه مناطق محروم شمال کشور ذکر شده است. عملکرد آن 6 تن و 150 کیلو در هکتار و عملکرد رقم شاهد 5 تن و 470 کیلوگرم در هکتار گزارش شده است، البته رکوردهای عملکرد تا 8 تن از این رقم جدید نیز به ثبت رسیده است.
آقایی افزود: این رقم جدید گندم مقاوم به بیماری زنگ زرد، زنگ قهوه‌ای و سیاه است و به بیماری سفیدک و سپتوریا متحمل است.
وی افزود: کیفیت نان‌های به دست آمده از این رقم بسیار مناسب بوده و این رقم 11 سال طول کشیده تا به مرحله معرفی رسیده است و به طور معمولی معرفی هر رقم جدید بذر 10تا 15 سال زمان می‌برد.
وی افزود: محقق این رقم گندم مروارید، آقای مهندس وهاب‌زاده و تیم همکار آن بوده است که در سطح مناطق شمالی کشور مانند استان مازندران، منطقه مغان در استان اردبیل و گلستان قابل توسعه است.
آقایی افزود: اگر از 380 هزار هکتار اراضی این مناطق حدود 100 هزار هکتار زیر کشت این رقم قرار گیرد، پیش بینی می‌شود این رقم در سطح یک سوم جایگزین ارقام معمولی خواهد شد. بیش از 100 هزار تن افزایش تولید به همراه خواهد داشت.
رئیس موسسه تحقیقات اصلاح بذر و نهال ایران افزود: معرفی ارقام جدید بذر به خودی خود نمی‌تواند ارزش افزوده ایجاد کند، بلکه باید قبل از معرفی آن نسبت به تأمین بذر اقدام شود و در این رابطه دو سال قبل از معرفی بذر آن با ارائه کد به استانها نسبت به تکثیر و در اختیار قرار دادن بذر جدید برای کشاورزان از طریق تیم معاونت تولیدات گیاهی اقدام می‌شود.
آقایی افزود: حدود 5 دستاورد جدید در بخش باغبانی توسط پژوهشگران این موسسه بدست آمده است که بزودی از طریق وزیر جهاد کشاورزی اعلام خواهد شد.
خبرگزاری فارس-89/01/28

دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید

همزمان با تأیید انتشار دیدگاه من، به من اطلاع داده شود.
* دیدگاه هایی كه حاوي توهين است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن دیدگاه های خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.